آموزشهای راه رفتن با اسکلتهای خارجی روباتیک در نوجوانانی با آسیبهای مغزی اکتسابی میتواند آنها را به الگوی راه رفتن عادی نزدیک کند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، گروهی از محققان نیوجرسی نشان دادهاند که آموزش راه رفتن با استفاده از اسکلتهای خارجی روباتیک عملکرد حرکتی را در نوجوانان و جوانان بالغ مبتلا به آسیب مغزی اکتسابی بهبود میبخشد.
آسیبهای مغزی اکتسابی اغلب منجر به همیپارزی میشود که این موضوع باعث کاهش قابل توجهی در عملکرد تعادلی و راه رفتن میشود و برمیزان فعالیت و مشارکت در امور روزمره زندگی افراد تاثیر منفی میگذارد. آموزش راه رفتن با استفاده از اسکلت خارجی روباتیک گزینه خوبی برای توانبخشی حرکتی در افراد مبتلا به همیپارزی است، اما مطالعات کمی در مورد نوجوانان و جوانان انجام شده است. مطالعات اولیه این گروه نتایج امیدبخشی را در این رده سنی نشان میدهند.
شرکتکنندگان در این مطالعه شامل هفت نفر از سنین ۱۳ تا ۲۸ ساله، با آسیب مغزی اکتسابی (ABI) و همیپارزی و یک گروه کنترل سالم بودند. گروهی که آسیب مغزی اکتسابی داشتند افرادی بودند که بدلیل کمبود اکسیژن، ضربه و سکته مغزی دچار مشکل شده بودند. تمام شرکتکنندگان طی ۴ هفته، ۱۲ جلسه ۴۵ دقیقهای تمرین تکراری راه رفتن با اسکلت خارجی روباتیک را دریافت کردند. تمامی این آموزشها تحت نظر یک متخصص فیزیوتراپی انجام شد.
دکتر کاروناکران از اعضای این گروه گفت: «در پایان آموزش ۴ هفتهای، شرکتکنندگان پیشرفت خوبی در الگوی راه رفتن عادی از جمله انجام قدمهای بیشتر و راه رفتن سریعتر داشتند.»
اگرچه نتایج امیدوارکننده است، اما محققان معتقدند مشکلاتی از جمله شرکتکنندههای کم و عدم وجود گروه کنترل مناسب محدودیتهایی ایجاد کرده و برای تایید تاثیر آموزش در این گروه سنی باید مطالعه بیشتری صورت بگیرد.