به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، کاهش منابع سوختهای فسیلی و عدم تجدیدپذیری آنها از یک سـو و لزوم کاهـش آلودگیهای زیست محیطی از سوی دیگر، باعث روی آوردن دولتها و شرکتهای بزرگ دنیا به منابع تأمین انرژی پاک شده است.
پیشرفتهای زیادی در این زمینه در کل دنیا صورت گرفته است. پیشرفتهایی که به تازگی توانسته از تکنولوژی باتریهای لیتیوم یونی (برای نمونه باتری تلفن همراه) عبور کرده و نسل جدیدی از باتریها را به بازار معرفی کند، باتریهای فلز-هوا. باتریهایی که بر پایه اکسیژن هوا، جریان الکتریکی تولید میکنند و بیش از ۵ برابر باتریهای لیتیوم-یونی انرژی دارند.
این نسل جدید از باتریها با مزیتهایی نظیر ۵ برابر شدن تولید انرژی نسبت به باتریهای لیتیومی، عدم آلودگی محیط زیست، عمر طولانی (حدود ۴ برابر باتریهای لیتیوم-یون) و زمان بسیار کوتاه شارژ و احیا، کاربردهای فراوانی در وسایل حمل و نقل الکتریکی، سیستمهای برق پشتیبان، صنایع نظامی و... دارند.
درواقع باتریهای فلز-هوا در سیستمهایی که ایمنی بسیار بالا، قیمت مناسب و قابلیت شارژ سریع اهمیت زیادی دارد، حتما به عنوان یک گزینه مطلوب معرفی میشود.
همین کاربردها باعث شده تا مجموعههای فناور بزرگ دنیا همچون تسلا و زیمنس به دنبال تجاری سازی این محصول باشند و تلاش میکنند از این رهگذر آینده صنعت انرژی جهان را به دست بگیرند. همچنین بازار این نسل از باتریها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تخمین زده شده است که در صورت تجاری سازی درآمد زیادی نصیب شرکتها و کشورهای تولید کننده آن خواهد شد.
یک شرکت ایرانی هم پای تسلا
اما نکته حائز اهمیت در این میان، جایگاه ایران در زمینه باتریهای فلز-هواست. در سالهای اخیر یک شرکت ایرانی و جوان به نام نواسی توانسته است نسل جدید این باتریها را در پروژهای به نام سانیوا بومی سازی نموده و امروز به نسخه mvp این تکنولوژی دست پیدا کند.
تکنولوژی که مراحل ثبت دانش در مراجع داخلی کشور را پشت سرگذاشته و مرحله تجاری سازی را پیش رو دارد.
این شرکت، پروژه سانیوا (ساخت باتریهای فلز-هوا) را در سال ۱۳۹۸ و با هدف توسعه باتریهای نسل جدید جهت ارتقای سطح بهره مندی از انرژیهای نوین شروع و با معرفی این فناوری به مجموعههای دیگر، توانست از یکی از شرکتهای معتبر و پرتوان در تولید وسایل نقلیه الکتریکی، سفارش ساخت نمونه را دریافت کند.
هم اکنون نیز نواسی همتراز با شرکتهای بزرگ دنیا همچون تسلا در مرز این فناوری برای تجاری سازی این باتریها گام برمیدارد. این مجموعه با پشتوانه علمی و آکادمیک خود در کنار تجارب عملیاتی در این حوزه، چشم انداز تجاری سازی و توزیع گسترده محصولات خود در سال ۱۴۰۲ را در نظر دارد.