به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو؛ یکی از راههای دسترسی آسان به هر استان و به تبع آن افزایش سفر، سرمایه گذاری بیشتر و رشد و توسعه، فرودگاه محسوب میشود؛ فرودگاهی که میتواند عاملی برای شتاب هر استان باشد.
اما خراسان شمالی سال هاست در این مشکل رنج میبرد؛ بجنورد دارای یک فرودگاه است که به دلایل کارشناسی اغلب مواقع یا پروازی ندارد و یا با لغو پرواز مواجه میشود.
همین امر سبب شده موضوع فرودگاه دوم و افزایش پروازهای این استان، از وعدههای ثابت مسئولان و کاندیداهای مجلس شود؛ اما هیچ گاه این مشکل به صورت ریشهای رفع نشده است.
مشکلات خاص فرودگاه بجنورد در کنار کمبود هواپیما در کشور عاملی شده تا عملا تعداد پروازهای این فرودگاه به یک تا سه مورد در هفته کاهش یابد؛ موضوعی که قطعا باعث کاهش ورود مسافر، مسئولان ملی و سرمایه گذاران به خراسان شمالی میشود.
این امر بارها صدای مسئولان را نیز درآورده. حجت الاسلام رضا نوری، امام جمعه بجنورد مهر ماه سال جاری در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: کمبود پرواز به خراسان شمالی، سفر مسئولان به این استان را سخت کرده است.
ابراهیم قدمگاهی، مدیر فرودگاه بجنورد هجدهم مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد مسافران برای فرودگاه بجنورد زیاد است، اما از آنجا که تعداد پروازها کم است، تعدادی از مسافران نمیتوانند از این خدمات بهرهمند شوند.
وی افزود: فرودگاه بجنورد به لحاظ برخورداری از امکانات مناسب همچون طول باند فرودگاه ظرفیت این را دارد که در طول روز دو پرواز داشته باشد، اما در حال حاضر چنین اتفاقی نمیافتد، در گذشته تا ۱۱ پرواز در هفته در این فرودگاه انجام میشد، اما کمبود ناوگان هوایی علت کاهش تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد محسوب میشود.
حسین حاجی بی گلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز بر این مشکل تاکید کرد و گفت: نبود راههای ارتباطی جذب سرمایهگذار را به شدت با مشکل مواجه کرده است، تا زمانی که راههای مواصلاتی به حد کافی در خراسان شمالی وجود نداشته باشد نمیتوان در جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی موفق عمل کرد.
وی ادامه داد: یکی از عوامل توسعه راههای ارتباطی بوده و در حال حاضر خراسان شمالی از زیرساختهای این حوزه بیبهره است.
وعدهای که محقق نشد
بازار وعدهها در این حوزه داغ است؛ از مسئولان گرفته تا نمایندگان؛ مهدی رشیدی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی چهارم آبانماه در جمع خبرنگاران امید برای احیای فرودگاه بجنورد را زنده کرد و گفت: با تکیه بر پیگیریهای قبلی مسئولان استان به ویژه استاندار و با قول مساعد رئیس سازمان هواپیمایی کشور، تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا پایان آبانماه روزانه یک پرواز از فرودگاه بجنورد انجام شود.
وی با اشاره به اینکه برای ایرلاینها باید شرایط فراهم باشد تا خدمات ارائه دهند، تاکید کرد: لازم است شرایطی برای مجاب کردن شرکتهای هواپیمایی با هدف پرواز در کریدور خراسان شمالی ایجاد شود تا کنسلی پروازها به حداقل برسد.
صنایع کمک حال شوند
اما پس از گذشت چند ماه همچنان اتفاق خاصی نیفتاده است و همین مسئول برای حل مشکل مدیران صنایع را در یک جلسه جمع کرد و در این خصوص اظهار داشت: د: خراسان شمالی به رغم داشتن زیرساختهای فرودگاه با مشکلات کمبود پرواز مواجه است.
وی افزود: تحریمها و نبود هواپیما منجر به ایجاد معضل بزرگ برای استان شده و بر همین اساس باید برای حل آن اقدامات اساسی صورت پذیرد.
معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه نشستهایی با ایرلاینها انجام شده، اما باید مشوقهایی برای همکاری به مانند دیگر استانها لحاظ شود، تصریح کرد: برای این کار، نشستی با صنایع استان برگزار شد که خوشبختانه تمام صنایع استان پای کار بوده و درباره همکاری جهت پروازهای چارتری استان اعلام آمادگی کردند.
رشیدی گفت: صنایع میتوانند در این حوزه به طور شخصی اقدام و تعدادی از صندلیها را با نرخ بالاتر از نرخ مصوب با ایرلانها به صورت چارتری قرارداد منعقد کنند.
وی افزود: ظرف یک هفته در دو گروه صنعت و تجارت و کشاورزی، جلسات متقابلی با دبیری اتاق بازرگانی برگزار و طی بازه زمانی یک هفتهای تعیین تکلیف و قراردادها و تفاهمنامهها انجام شود تا اقدامات بعدی صورت گیرد.
حال باید دید با ورود صنایع به این جریان امکان حل مشکل وجود دارد و یا این موضوع نیز باز هم یک وعده تو خالی است؟