به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بهرهگیری از پیکربندی بدون دم، برای کاهش اثرات رادار و بهبود کارایی آئرودینامیکی از دیگر ویژگیهای این جنگنده است که البته ممکن است بر مانورپذیری آن تأثیر بگذارد. سه موتور این هواپیما از تمرکز بر پرواز با سرعت زیاد و عملیات در ارتفاعات بالا خبر میدهد.
در اکتبر ۲۰۰۹ جان تیرپاک در مقالهای به این نکته اشارهکرده بود که جنگندههای نسل ششم، هواپیماهای جنگی پیشرفتهای هستند که در ساختشان بر رادار گریزی، سازگاری و یکپارچگی فناوری تأکید میشود؛ چنین هواپیماهایی دارای ویژگیهایی مثل شکلگیری بدنه هواپیما، سلاحهای انرژی هدایتشده و پوستههای هوشمند با حسگرهایی برای آگاهی از موقعیت هستند.
به گفته او، این هواپیماها هم برای عملیات سرنشیندار و هم برای عملیات بدون سرنشین طراحی میشوند و با یکپارچهسازی قابلیتهای شبکهای، امکان همکاری یکپارچه با دیگر پلتفرمها را فراهم میکند.
تیرپاک یادآوری کرد که این هواپیماها با کارایی بالا در پرواز، دارای موتورهای چرخه متغیر و دفاع انرژی هدایتشده هستند و با قابلیتهای جنگ سایبری و کاهش هزینههای چرخه حیات، باهدف حفظ تسلط هوایی در عین رسیدگی به چالشهای عملیاتی آینده، وارد میدان خواهند شد.
باوجودی که احتمالاً هواپیماهای جنگی رادار گریز نسل جدید چین از برخی ویژگیهای جنگندههای نسل ششم بهره میبرند، اما اطلاعات کافی در مورد تواناییهای آنها وجود ندارد که بتوان قاطعانه آنها را متعلق به نسل ششم نامید.
البته ممکن است ایده چین در مورد جنگنده نسل ششم، با تعاریف غربی و تعاریف دیگر متفاوت باشد و نیازهای منحصربهفرد آن را منعکس کند.
بیل سویتمن اخیراً در مورد قابلیتهای احتمالی این هواپیماها به این نکته اشاره کرد که J-۳۶ نشاندهنده جهش بزرگی در فناوری هوانوردی است. طبق گفته او، J-۳۶ بزرگترین هواپیمای جنگیای است که در چین ساختهشده و دومین جنگنده بزرگ جهان در ۳۵ سال گذشته است.
سویتمن یادآوری کرده که طراحی بال مثلث دوگانه J-۳۶، عملکرد مافوق صوت و قابلیتهای پنهانکاری همهجانبه آن را افزایش میدهد. ازنظر ابعاد، طول این هواپیما تقریباً ۲۳ متر و طول بال آن ۱۹ متر است و مساحت بال آن در حدود ۲۰۰ مترمربع برآورد شده است.
به گفته او، اندازه جایگاه اصلی تسلیحات در J-۳۶، تقریباً ۷.۶ متر است و با جایگاههای جانبی برای سلاحهای کوچکتر تکمیل میشود و این از ظرفیت بالای بارگیری این جنگنده خبر میدهد؛ او درعینحال یادآوری کرد که در پیکربندی سه موتوره هواپیما، دو موتور از ورودیهای حفرهای شکل و موتور سوم با ورودی مافوق صوت بدون انحراف تغذیه میشود و این نشاندهنده تمرکز بر دستیابی به قابلیتهای سوپرکروز بدون اتکا به پسسوز است.