نامسئلۀ جهانی/ نقش حضرت امام در پررنگ کردن مسئله فلسطین در جهان
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-زهرا غروی؛ «یک بازدید چند روزه از ایران کافی است تا انسان به موقعیت عجیب اسرائیل در آن کشور پی ببرد... روابط ایران و اسرائیل که خوب و مستحکم است به روابط دو همسایه شباهت دارد که فقط از روی بالکن با یکدیگر حرف میزنند.» این جملات توصیف روزنامه هاآرتص درباره نوع رابطه ایران و اسرائیل در دوره پهلوی است.
این دست گزارشها که حاکی از حضور غیررسمی رژیم صهیونیستی در حوزههای گستردهای، چون کشاورزی، فرهنگ و هنر، نظامی، سیاسی، اقتصادی در این دوره هستند؛ بسیارند. بررسی تاریخچه تشکیل رژیم غاصب و روندهای حقوقی و بینالمللی طی شده برای رسمیت یافتن اسرائیل احتمالا همه ما را به یک نتیجه خواهد رساند؛ مسئله اشغال فلسطین، یک نامسئله جهانی است.
البته این نتیجهگیری در میدان روابط بین الملل و آنچه که بین کشورهای عربی و اسرائیل رخ داد نامعتبر جلوه میکند؛ اما اگر لفظ جهانی در این جمله بهجای دولتمردان بر ملل جهان دلالت کند، چندان هم به بیراهه نرفتهایم. در این میان امام خمینی (ره) از پیش از اوجگیری انقلاب اسلامی همواره بر مسئله فلسطین به عنوان یکی از محورهای اصلی اعتراض و روشنگری تاکید میکردند
«من به دول اسلامی میگویم که آقا چرا سر نهر دعوا میکنید؟ فلسطین مغصوب است؛ یهود را بیرون کنید از فلسطین... وقتی سر نهر دعوا کردید، تثبیت شد حکومت اسرائیل بر فلسطین؛ این حکومت بود؟ این اعراب بیچاره را که بیرون ریختند، و الآن یک میلیون یا بیشترشان گرسنه و بیچاره خوابیدهاند در بیابانها، اصلاً بیچاره و آواره شدند، آیا دول اسلامی نباید در این معنا اعتراضی بکنند؟ حرفی بزنند؟» (۱۸\۶\۱۳۴۳)
همانطور که از بیانات حضرت امام مشخص است، توجه به مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله انسانی و اسلامی در میان ملل و دول مغفول بوده است. پیش از طرح مسئله توسط امام خمینی (ره)، موضوع فلسطین در دایره مفاهیم مکتب ناسیونالیسم مطرح میشد. حضرت امام برای اولین بار مقاومت مردم فلسطین را با مفاهیم اسلامی همچون جهاد و ایمان پیوند دادند
«به پا خیزید و از کیان اسلام و ملت خود و سرزمین خود دفاع کنید، اسرائیل بیت المقدس را از مسلمین گرفت، به پا خیزید و از اسلام و سرزمین وحی با جهاد و مبارزه مسلحانه دفاع کنید.» (۴\۹\۱۳۵۸)
این صورتبندی جدید معادله بین رژیم غاصب، فلسطین، دول اسلامی و حتی ملل سایر کشورها را به کلی تغییر داد. یکی از بهترین مصادیق این دگرگونی، بنیانگذاری روز قدس توسط حضرت امام و سپس جهانی شدن این روز بر مبنای مکتب امام (ره) است. در ابتدا آگاهی مردمی حول محور مسئله فلسطین و سپس درک صورتبندی و مکتب امام (ره) توسط مردم ایران و جهان و تسری این درک جدید در شیوه مبارزه و شکلگیری گروههای مقاومت اسلامی در کشورهای مسلمان، روند جدیدی را آغاز کرد که حاصل آن پابرجا ماندن کشورهای جنوب غرب آسیا و هویتیابی آنان در برابر متجاوزین غربی بود.
تلاش امام خمینی (ره) در پررنگ کردن مسئله فلسطین که ابتدا در سخنرانیها و اعلام مواضع ایشان شکل گرفت و بعد در سراسر جهان گسترش یافت، توانست نام فلسطین را تا به امروز زنده نگه دارد؛ تا به امروزی که تنها از عملیات طوفان الاقصی به بعد تعداد شهدای غزه به بیش از پنجاه هزار نفر رسیده است.
این مقاومت حیرتانگیز در برابر وحشیانهترین حملات ممکن از طرف رژیم صهیونیستی، حاصل تفکر مقاومت است؛ تفکری که خمینی کبیر در برابر پهلوی و سپس در ۷ سال جنگ تحمیلی آن را پیاده کرد و در جهان گسترش داد. تفکری که حالا دانشجویان و مردم آزاده کشورهای غیرمسلمان را هم با خود همراه کرده و آنها را به اعتراض علیه کمکهای کشور خود به اسراِئیل واداشته است. مسئله فلسطین دیگر یک نامسئله جهانی نیست، نگاه مردم سراسر دنیا بر نوار باریک غزه و تنگناهای کرانه باختری است. فلسطین اکنون یک مسئله جهانی است.
*فاطمه غروی، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران
*انتشار یادداشتها به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.