
نگاهی به ۴ مانع تولید؛ از بروکراسی تا مسائل اجتماعی/ نقش دانشگاهها در رفع چالشها چیست؟+ فیلم
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفتگویی با موضوع «نقش دانشجویان در تحقق شعار سال» و با حضور سامان مهدی (دانشجو رشته مدیریت کسب و کار) برگزار شد.
مهدی پورگفت: موانع متعددی در حوزه تولید وجود دارد که میتواند مانع پیشرفت و توسعه در این بخش شود. وی گفت که برخی از این موانع به شرح زیر است:
بروکراسی پیچیده و قوانین ناپایدار: وی اشاره کرد که سرمایهگذاران با مشکلات زیادی در زمینه قوانین و مقررات روبهرو هستند. که این قوانین ناپایدار و پیچیده باعث محدود شدن فعالیتهای سرمایهگذاران میشود و در نتیجه، توانایی آنها برای ادامه پروژهها کاهش مییابد.
مشکلات مالی و بانکی: وی تأکید داشت که دسترسی محدود به منابع مالی، بهویژه از طریق بانکها، از دیگر مشکلات اساسی سرمایهگذاران است. در حال حاضر، بانکها شرایط سختی را برای اعطای وامها وضع کردهاند که این مسئله به شدت روند سرمایهگذاری و توسعه تولید را تحت تأثیر قرار میدهد.
زیرساختهای ناکافی: وی در ادامه به کمبود زیرساختهای مناسب در زمینه حملونقل و سایر بخشها اشاره کرد و افزود که نوسانات نرخ ارز، تورم و افزایش هزینههای تولید، باعث کاهش رقابتپذیری محصولات ایرانی در بازارهای بینالمللی میشود.
مسائل اجتماعی و فرهنگی: وی یادآور شد که فرهنگ کار و نحوه مدیریت منابع انسانی در کشور نیاز به تغییرات اساسی دارد. بهویژه در زمینه بهرهوری، که به نظر میرسد نیازمند توجه و اصلاح است. کشور از پتانسیلهای طبیعی فراوانی برخوردار است که میتواند در مسیر رشد اقتصادی و توسعه تولید مورد استفاده قرار گیرد.
در این میان، وی اظهار داشت که دانشگاهها نقش بسیار مهمی در توسعه تولید و پیشرفت کشور ایفا میکنند. دانشگاهها به عنوان مراجع علمی و پژوهشی میتوانند با تولید دانش جدید، انجام پژوهشهای کاربردی و ارتباط بیشتر با صنعت، به حل مسائل اجتماعی و اقتصادی کمک کنند. اگر دانشگاهها آموزشهای خود را به گونهای تنظیم کنند که دانشجویان بدون نیاز به گذراندن دورههای اضافی وارد بازار کار شوند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی تصریح کرد که نظام آموزشی کشور نیازمند یک تحول اساسی است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ساختار آموزشی کنونی کشور، که متعلق به دهههای گذشته است، دیگر پاسخگوی نیازهای امروز جامعه و صنعت نمیباشد. در این شرایط، دانشگاهها باید تلاش کنند که با نیازهای روز صنعت هماهنگ شوند تا دانشجویان پس از فارغالتحصیلی نیازی به گذراندن دورههای مجدد نداشته باشند.
وی در رابطه با تشکلها و انجمنهای دانشجویی گفت: اگرچه این نهادها در مقایسه با گذشته رشد کردهاند، اما در عمل تأثیر چندانی بر حل مشکلات صنعت نداشتهاند. بسیاری از جلسات و نشستهای برگزارشده در این انجمنها بیشتر به تبادل نظر محدود میشوند و نتایج عملی قابلتوجهی به همراه ندارند.
وی اشاره کرد: یک نمونه موفق از همکاری صنعت و دانشگاه، طرحی است که توسط یکی از شرکتهای معدنی در ایران اجرا شده است. این طرح که در استانهای یزد و کرمان در حال اجرا است، بر آموزش تخصصی نیروهای دانشگاهی در زمینههای مکانیک و برق متمرکز است. این طرح با دعوت از فارغالتحصیلان دانشگاهی در مقاطع مختلف و آموزش آنها در راستای نیازهای صنعت، تاکنون موفقیتهایی را به همراه داشته است.
در نهایت، وی تأکید کرد که دانشجویان با بهرهگیری از فرصتهای موجود میتوانند به موفقیتهای بزرگی دست یابند. تمرکز بر یادگیری مهارتهای تخصصی، ایجاد ارتباطات حرفهای و اعتماد بهنفس از جمله عواملی است که به دانشجویان کمک خواهد کرد تا نقش مؤثری در جامعه ایفا کنند و به تحقق اهداف اقتصادی کشور کمک کنند.