فرزینفر: سرانه مطالعه کتاب در بین دانشجویان، بهویژه کتابهای غیر درسی، نزدیک به صفر است+ فیلم
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به مناسبت برگزاری سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفتگویی درباره نقش جریان دانشجویی در ترویج کتابخوانی با یونس فرزینفر، دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان انجام شد.
یونس فرزینفر، دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ابتدا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره کتاب و کتابخوانی گفت: حضرت آقا در یکی از سخنرانیهایشان بیان فرمودند که مشکلتر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است.
فرزینفر ادامه داد: در طی روزهای آینده، مسئلهای که مطرح میشود این است که شأنیت و جایگاهی که یک نمایشگاه میتواند داشته باشد، چیست؟
وی گفت: اگر نمایشگاه کتاب فقط محفلی برای رونمایی از آثار و آشنایی با ناشران باشد، با توجه به شرایط فعلی و گسترش فضای مجازی، این امکان در بسترهای مجازی نیز بهشکلهای مختلف فراهم است. هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب باید چیزهای بیشتری از جمله ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشد.
دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اشاره کرد که یکی از اهداف اصلی نمایشگاه باید ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد. صرف حضور فرد در نمایشگاه و انجام مطالعات در زمینههای مختلف، باعث نمیشود که فرد بهطور جدی به کتاب و کتابخوانی رغبت پیدا کند.
وی همچنین افزود: حضرت آقا همواره به تولید محتوا تاکید داشتهاند، اما در جریان دانشجویی و دانشگاهی این مطالبه به خوبی عملیاتی نشده است.
فرزینفر گفت: جریان دانشجویی در تولید مکتوبات، مجلات، نشریات، محتوای دیجیتال و تولیدات چندرسانهای غفلت داشته است. در داخل دانشگاهها، بهجای اینکه تولیدات داخلی در فضای فکری و مجازی دانشجویان جا بگیرد، رسانهها و تولیدات خارجی و غربی غالب شدهاند. حداقل از نمایشگاه کتاب انتظار داریم که بستر ایجاد رغبت و انگیزه برای تولید محتوا و ترویج کتابخوانی فراهم شود.
فرزینفر همچنین به افزایش شدید قیمت کتابها اشاره کرد و گفت: قیمت محصولات فرهنگی، از جمله کتابها، به شدت افزایش یافته است و همین مسئله باعث کاهش رغبت به تولید و خرید کتابها شده است. یارانههایی که به طلاب، اساتید و دانشجویان اختصاص داده میشود، پاسخگوی نیاز کتاب و کتابخوانی آنها نیست.
کمبود تبلیغات و عدم آگاهی در نمایشگاه کتاب
دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه به مسئله تبلیغات در نمایشگاه کتاب پرداخت و گفت: مخاطب ما وقتی با این تعداد ناشران و کتابها مواجه میشود، خودش هم نمیداند از نمایشگاه چه میخواهد. در این شرایط، ناشران مغفول میمانند، چرا که تبلیغات مناسبی از قبل ندارند. همچنین، برخی ناشران که بهواسطه محبوبیت بالا نمیتوانند نیاز مخاطب را بهدرستی برآورده کنند.
فرزینفر بیان کرد: اگر نمایشگاه کتاب از حالت عمومیاش خارج شده و رویکرد تخصصی پیدا کند، میتواند هم اقشار مختلف را بهتر جذب کند و هم زمینه را برای تولیدکنندگان فراهم نماید. این مسئله بهویژه زمانی مهم است که نمایشگاه بهصورت متوالی و مستمر برگزار شود.
فرزینفر گفت: یکی از مشکلات، عدم حمایت از تولید کاغذ ایرانی است که در سالهای اخیر باعث افزایش هزینه تولید کتابها شده است. وی همچنین اشاره کرد که کاغذهای خارجی به تعداد انبوه وارد کشور میشوند، که این مسئله برای ناشران مشکلاتی بهوجود آورده است.
عدم حضور فعال دانشجویان در نمایشگاه کتاب
فرزینفر در بخشی از سخنان خود به نبود حضور فعال دانشجویان در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: جای دانشجویان در نمایشگاه کتاب خالی است. به عنوان یک تشکل دانشجویی، احساس میکنیم که نقشی در ترویج کتاب و کتابخوانی نداریم. سرانه مطالعه کتاب در بین دانشجویان، بهویژه کتابهای غیر درسی، نزدیک به صفر است.
فرزینفر تصریح کرد:اگر دانشگاهها نتوانند انگیزهای برای مطالعه و تولید محتوا در دانشجویان ایجاد کنند، این خلا به تدریج به انفعال تبدیل میشود. دانشگاهها باید این انگیزه را ایجاد کنند و به جریان دانشجویی این احساس ضرورت را بدهند که در ترویج کتاب و کتابخوانی نقش دارند. بخش اعظم عدم حضور دانشجویان در نمایشگاه کتاب به خود دانشجویان برمیگردد، چرا که باید خودشان انگیزه و عطش لازم را برای این موضوع داشته باشند.