رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه کرسی آزاد اندیشی خوب آن است که علما و اساتید دانشگاه های ما را وادار به پاسخگویی شبهاتی كند، گفت: اینکه یک جنبش دانشجویی با هزار سختی و عبور از هزار فیلتر یک سخنران را دعوت کند، کرسی آزاداندیشی و ترویج آزاداندیشی نیست.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شهرکرد، دکتر عباس سلیمی نمین امروز در دهمین جشنواره دانشجویان ممتاز، مبتکر و نوآور بسیجی، شاهد و ایثارگر استان چهارمحال و بختیاری طی سخنانی با اشاره به اینکه در زمان تولد انقلاب اسلامی دو الگوی مدیریتی نظام سوسیالیستی و نظام سرمایه داری وجود داشت، گفت: با پیدایش انقلاب اسلامی ملت ایران مدعی ایجاد یک مدیریت جدید در نظام مدیریتی جهان می باشد.
وی با بیان اینکه بحث تولید علم نباید فقط در یک جنبه بررسی شود، تأکید کرد: رویکرد ما به تولید علم باید به گونه ای باشد که همواره شیوه جدید حکومت داری و اداره جوامع را عرضه کنیم.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: در یک وجه تولید علم که کارآمدی نظام را مشخص می کند، انقلاب اسلامی تحول بسیار بزرگی ایجاد کرد که در علوم پایه بسیار گسترده و خارج از وقت این جلسه می باشد.
سلیمی نمین یادآور شد: در دوران حاکمیت بیگانه تحقیر جدی بر ملت ایران وجود داشت؛ به گونه ای که اصل «دیگران مولد و ما مصرف کننده باشیم» را با شیوه های غیرانسانی بر ما روا داشتند و ما پذیرفتیم.
وی با اشاره به داستان تاریخی دعوای مصدق و رزم آرا بر سر بحث ملی شدن صنعت نفت، آن را شاخصی عنوان کرد که همواره باید شرایط موجود را با شرایط دوران سلطه مقایسه کنیم.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: تخریب همه مبانی ملت که می توانست موجب تفاخر ملت شود از طریق وابسته ساختن صاحب نظران و عناصر تصمیم ساز در کشور از دوران قاجار شروع شد و با ورود عناصر فراماسون به کشور و دادن مستمری به عناصر سیاسی ایران، دولتمردان و روشنفکران را به عنوان عوامل خود خریدند که در آغاز سلطه کامل انگلیس و با روی کار آمدن رضاخان عوامل قدرت در همه بخش های جامعه توانستند همه توانمندی ها و قابلیت ها را به ضد ارزش تبدیل کنند.
سلیمی نمین با بیان اینکه انقلاب اسلامی با ایجاد یک تحول سیاسی جسارت و شجاعت را برای ملت ایران به ارمغان آورد، یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی نیز مقاومت های جدی صورت گرفت که در این عرصه نتوانیم وارد میدانهای تعیین کننده شده و احساس هویت کنیم و عده ای از غرب باوران در این مسیر سنگ اندازی هایی جدی برای شکست ملت ایران داشتند.
وی بیان داشت: ملت ایران در این عرصه سدها و تحقیرها را شکستیم و امروز در عرصه تولید علم در علوم پایه دستاوردهای بسیار بالایی داریم که نیاز به تبلیغ نیست و شاخص هایی که دارد که نمونه آن پایین آوردن هواپیمای پهپاد جاسوسی آمریکاست.
پایین آوردن همین هواپیمای پهپاد، نشان دهنده قابلیت ایران اسلامی در علوم پایه است
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران پایین آوردن همین هواپیمای پهپاد با بالاترین تکنیک ها را نشان دهنده قابلیت ایران اسلامی در علوم پایه دانست و افزود: در این عرصه ملت ایران توانست خود را از آن حصارها نجات داده و دستاوردهای ارزشمندی دارد.
سلیمی نمین با تأکید بر اینکه در عرصه تولید علوم انسانی مشکل جدی داریم، تصریح کرد: آنچه که به ما هویت واقعی به عنوان یک نظام جدید می دهد، علوم انسانی است نه علوم پایه.
وی خاطرنشان کرد: علوم پایه برای کارآمدی نظام سیاسی لازم است؛ اما آنچه که شاخص است علوم انسانی می باشد که اندیشمندان علوم پایه را جهت و تعلق داده و نگاه فلسفی آنان به آفرینش، هستی، اقتصاد و ... را شکل می دهد.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه تمدن سازی مؤلفه های مختلفی دارد که یکی از آنها داشتن قابلیت های تئوریک، نظری و ایدئولوژیک می باشد، یادآور شد: چین و ژاپن با علم و سرمایه بالا به دلیل اینکه هویت مستقل در نظام سیاسی نداشته و نمی توانند تمدن ساز باشند، دارای مؤلفه های تمدن سازی نبوده و خطری برای کشورهای غرب ندارند؛ اما ملت ایران به حق مدعی یک الگوی جدید در نظام جهان هستی می باشد که موجب نگرانی جدی برای غربی ها شده است.
سلیمی نمین افزود: هر ملت برای تمدن سازی نیازمند 6 مؤلفه است که این 6 مؤلفه در ملت ایران وجود دارد و در گذشته نیز بر اساس این مؤلفه ها، ایران قدرت تمدن سازی خود را به اثبات رسانده است.
وی با اشاره به اینکه امروز تمام خیزش ها در منطقه متأثر از الگوی جدیدی است که ایران عرضه می کند، تأکید کرد: این الگو باید به صورت روزمره در قبال پدیده ها، موضوعات و شبهات جدید بتواند خود را رشد و ارتقاء دهد که در این زمینه اقدامات شایسته ای صورت نمی گیرد.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران انتقاد کرد: در زمینه علوم انسانی سستی و بی توجهی جدی داریم و سرمایه ملت صرف نیروی نخبه ای می شود که غرب و دیگران به او جهت می دهند.
سلیمی نمین اذعان داشت: علی رغم پایه ای و اساسی بودن نیروی انسانی، امروز توجه لازم در زمینه درک قابلیت انقلاب اسلامی ایجاد شده در جهان معاصر را نداریم.
وی هشدار داد: بسیاری از دانشگاهها که طی سالهای گذشته قارچ گونه رشد کردند نه تنها علوم انسانی مبتنی بر نگاه فلسفی اسلامی را ترویج نکردند؛ بلکه علوم انسانی با آبشخور غرب یا شرق را ترویج کرده و شاهد تخریب زیادی هستیم و عوامل تخریب کننده علیه نظام مدیریتی انقلاب اسلامی در این مراکز بسیار زیاد هستند.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، اظهار تأسف کرد: انسان بسیار متأثر می شود که وزیر آموزش عالی دم از کرسی های آزاد اندیشی می زند؛ اما کوچکترین انتقاد را از یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی (دکتر کچویان) قبول نمی کند و آیا این وزیر می تواند منشأ ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها باشد؟
سلیمی نمین خاطرنشان کرد: کرسی آزاد اندیشی خوب آن است که علما و اساتید دانشگاههای ما را وادار به پاسخگویی شبهاتی نماید که سایر الگوهای مدیریتی رایج برای تخریب الگوی ارائه شده توسط انقلاب اسلامی ارائه می کنند.
وی بیان داشت: کرسی آزاد اندیشی اداره قوت هایی است که سایر مدل ها و الگوها آنها را ندارند و با راه اندازی این کرسی ها در دانشگاهها دانشجو به قوه نگاه فلسفی و انسانی و اقتصادی خود پی می برد.
اینکه یک جنبش دانشجویی با عبور از هزار فیلتر یک سخنران را دعوت کند، کرسی آزاد اندیشی نیست
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران انتقاد کرد: اینکه یک جنبش دانشجویی با هزار سختی و عبور از هزار فیلتر یک سخنران را دعوت کند، کرسی آزاد اندیشی و ترویج آزاد اندیشی نیست.
سلیمی نمین با تأکید بر اینکه دانشگاه باید جایی باشد که به دانشجو انگیزه مطالعه در زمینه علوم انسانی بدهد، گفت: دانشگاه ها بر عکس انگیزه مطالعه را از دانشجو می گیرند و چون به حسب ظاهر دانشجویان با شبهه ای مواجه نیستند، ضرورتی برای پاسخگویی نمی بینند.
وی تصریح کرد: در دانشگاه عناصر شاخصی که باید در زمینه علوم انسانی به صورت مداوم تولید کتاب و نوآوری داشته باشند یا در خوابند یا وجود ندارند و هنوز کتب 30 تا 45 ساله قبل را در دانشگاهها مرور می کنند و حتی در زمینه ترجمه نیز بسیار عقب می باشند.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تأکید بر اینکه باید با کرسی های آزاد اندیشی بتوانیم روحانیت خود را فعال کنیم، هشدار داد: اگر کرسی آزاد اندیشی وجود نداشته باشد، شبهات همچنان مطرح می شود؛ کما اینکه در حال حاضر بسیاری از اساتید که آبشخور فکری آنان از الگوی فکرری دیگری است به صورت آهسته و قطره ای شبهات خود را به نحوی مطرح می کنند که دانشجو پس از 4 سال در نقطه ای قرار می گیرد که با نقطه ورودش به دانشگاه در تضاد و تعارض است.
سلیمی نمین بیان داشت: ای کاش با بر پایی کرسی های آزاد اندیشی اساتیدی که با پنهان کاری و زیرکانه القای شبهه می کنند، آنها را وادار به دفاع از اندیشه خود کنند و روحانی و استاد را وادار به مطالعه و پاسخگویی نمایند که ماحصل آن تولید علم است.
وی یاد آور شد: در تاریخ شیعه علمای متعهد تشیع در برابر یک حمله دشمن، 10 پاسخ علمی مستدل ارائه می دادند که این حاصل آزاد اندیشی است و موجب تولید علم می شود.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) یک الگوی حکومتی ارائه دادند که هرگز ملت ها به مخیله شان هم خطور نمی کرد که می توانند خارج از دو قطب جهان کشور خود را اداره کنند و آنچه این اعتقاد را شکست، دستاورد انقلاب اسلامی می باشد.
سلیمی نمین افزود: انقلاب اسلامی به ملتها یاد داد که نباید تصور کنند هر تحول فقط در چارچوب دو قطب سوسیالیست و سرمایه داری می تواند شکل بگیرد و مدل های دیگری که از این باور زیان می بینند، در مقام ایجاد شبهه و زیر سؤال بردن کارآمدی و قابلیت پاسخگویی آن به مسائل، همواره هجمه های زیادی علیه آن دارند که اگر در برابر این هجمه ها نتوانیم نوآوری داشته باشیم و پاسخ دهیم، هم در سطح بین المللی و هم در سطح داخلی دچار مشکل می شویم.
وی خطاب به دانشجویان ممتاز، مبتکر و نوآور بسیجی، شاهد و ایثارگر تأکید کرد: شما دانشجویان متعهد به نظام اسلامی باید همانگونه که در زمینه علوم پایه توجه دارید، در کنار فرصت کسب علوم پایه، نگاه خود به مسائل فلسفی و الگوی انقلاب اسلامی را تقویت کنید تا بتوانید عالمی باشید در جهت حل مسائل و مشکلات روزمره جامعه و پیشبرد علمی جامعه هم در زمینه هویت بخشی و تقویت نظامی که می تواند واقعاً مشکلات جامعه بشری را به طور دقیق حل کند.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: حل مشکلات جامعه بشری زمانی محقق می شود که مشکلات جامعه بشری را در زمینه علوم انسانی ، اخلاق، اقتصاد، جامعه بشری استخراج کنیم و از بطن اعتقادات دینی و اسلامی برای آنها پاسخ پیدا کنیم.
سلیمی نمین افزود: در این راستا دانشجویان در حد توان خود می توانند اساتید و علما را مجبور به مطالعه کنند که اگر دانشجو همیشه پرسشگر بوده و آنان را وادار به پاسخگویی به نیازها و ایجاد شبهات و القائات نمایید، در مسیر تولید علم قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه امروز روحانی و دانشگاهی ما مسئول تولید فکر هستند، گفت: اگر شما دانشجویان، علما و اساتید خود را در راستای کوتاهی آنان در پاسخگویی به شبهات، مورد مؤاخذه و سؤال قرار ندهید، آنان دنبال مسائل زندگی روزمره می روند.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه دانشجو می تواند استاد خود را وادار به مطالعه، نوآوری و حرف جدید یا او را بی تحرک نماید، خاطرنشان کرد: اگر اساتید کاستی دارند، امروز قطعاً دانشجویان نیز مقصر هستند.
سلیمی نمین در پایان خاطرنشان کرد: انشاء الله با عنایت پروردگار و توجه امام زمان(عج) به ملت ایران که همواره در مقاطع حساس ما را از مشکلات متعدد خارج ساخته است، بتوانیم وظیفه خود را به عنوان سرباز ولایت جامه عمل پوشانده و در آینده روسفید باشیم.