جلیل معماریانی در گفت وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در خصوص ارزیابی از برگزاری اولین نمایشگاه اوقات فراغت در سطح کشور که در محل نمایشگاه های بین المللی مشهد در حال برگزاری است،تصریح کرد: نزدیک به 30 درصد آنچه مدنظرمان بود،محقق شده است؛ چرا که وقتی می خواهیم حرکت نوئی را انجام بدهیم نیاز به زیر ساخت داریم وزیر ساخت های این کار نیاز به تغییر نگرش مرتبط است که کار سختی می باشد.
وی با بیان این که در این نمایشگاه سعی کردیم هم افزایی بین دستگاه ها و تشکیلات فرهنگی در حوزه اوقات فراغت را نشان بدهیم گفت: ایجاد هم افزایی کار ساده ای نیست و در این نمایشگاه هدفمان این است که دستگاه هایی بیایند که بتوانند به طور زنده با مخاطبین ارتباط بگیرند.
مدیر دفتر مطالعات جامع اوقات فراغت با اشاره به حضور بخش های مختلف به ویژه بخش خصوصی در این نمایشگاه بیان داشت: هنوز آن مفهومی که از ارتباط زنده مد نظرمان است در بعضی از غرفه ها اتفاق نیافته داده است ، البته در بعضی از سالن ها که فنی وحرفه ای و ورزش حضور دارند، این ارتباط شکل گرفته است.
ارتباط زنده با مخاطب یکی از شاخص های ارزیابی غرفه های نمایشگاه
معماریانی این ارتباط زنده با مخاطب را یکی از شاخص های ارزیابی غرفه های نمایشگاه دانست و تصریح کرد:غرفه ها باید بتوانند ارتباطشان را مخاطب را زنده تر کنند و به صورت یک کارگاه عملی بخشی از فعالیتشان را به مخاطب نشان بدهند تا او بتواند جایگاه این فعالیت را در زندگی فردی و اجتماعی خودش بشناسد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا محتوای نمایشگاه با رویکرد دینی اوقات فراغت همخوانی دارد،تصریح کرد: این نمایشگاه واقعیت موجود است که با نظارت و تدبیر حتی مقداری ارتقاء هم پیدا کرده است ، نمی توانیم فقط آرمانی حرف بزنیم بلکه باید کار آرمانی هم بکنیم.
مدیر دفتر مطالعات جامع اوقات فراغت افزود: حرف آرمانی زدن خیلی سخت نیست، اما حرف را تبدیل به عمل و زیر ساخت کردن، روش می خواهد؛ وگرنه در همین نمایشگاه می توان 100 ایراد پیدا کرد.
معماریانی در خصوص جذاب بودن اوقات فراغت با رویکرد دینی نیز گفت: جذابیت را باید تعریف و تبین کنیم، یعنی کاری کنیم که تفکر هم برای مردم جذاب شود،هنر ما این است که بگوییم بازی های فکری هم جذاب است.
امروز جذابیت به انحراف کشیده شده است
وی این تبیین را از کارکرد های رسانه ها دانست و تصریح کرد: امروز جذابیت به انحراف کشیده شده است ،اگر نمایشگاه فکری بگذاریم مورد انتقاد قرار می گیریم که نمایشگاه جذاب نگذاشتیم.
مدیر دفتر مطالعات جامع اوقات فراغت با بیان این که جذابیت با انس به دست می آید،گفت: باید فضائی را ایجاد کنیم که مردم تعامل داشته باشند و با انس،محبت و صمیمی بودن جذب شوند.
معماریانی با بیان این که این نمایشگاه برای این است که مردم آگاهی پیدا کنند چه دستگاه هایی وجود دارد که در این مسئله فعالیت می کنند،ادامه داد: این آگاهی به تدریج رخ می دهد و رسانه های باید این ترویج را بزرگ کنند که متاسفانه در این راستا عمل نمی کنند و به دنبال این هستند که یک نقص را ببینند وبزرگ کنند.
انتقاد از گزارش روزنامه خراسان درمورد نمایشگاه اوقات فراغت
وی با اشاره به گزارش روزنامه خراساندر مورد نمایشگاه گفت: آیا این نمایشگاه همان نمایشگاهی است که در گزارش آمده است؟ شما به غرفه کانون پرورش فکری بروید ببینید چه کارهای خلاقانه ای شده است ، متاسفانه رسانه ها روی این مسئله کار نمی کنند و نکات ضعف را می بینند؛ هرچند این هم لازم است اما کافی نیست.
مدیر دفتر مطالعات جامع اوقات فراغت در خصوص تداوم فعالیت های دفتر مطالعات و طرح اوقات فراغت بعد ازتغییر مسئولین و دولت ها گفت: اگر لایه کارشناسی را در این حوزه قوی کنیم مشکلی پیش نمی آید، مشکل این است که در لایه مدیریت می رویک در حالی که این کارشناسان هستند که طرح ها را برنامه ریزی می کنند؛ لذا لازم است در این حوزه توامند شوند و ما کارمان را از این لایه شروع کردیم تا بتوانیم انتقال مفهومی که مدنظرمان است را انجام بدهیم.