وقتی به پایان ترم تحصیلی در دانشگاهها میرسیم، دانشجو برای اینکه سرنوشت یک فصل درس خواندن را یک شبه جبران کند و موفق شود، دست به ...
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، شبهای امتحان در دانشگاه حال و هوای دیگری دارد؛ ازدحام دانشجویان در کتابخانه، سالن مطالعه، خوابگاه و انتشارات حاکی از شور امتحانی در دانشگاهاست و دانشجویانی میتوانند در امتحان نمره قابل قبولی را کسب کنند که بامطالعه در طولترم، دروس را برای شبهای امتحان نگذاشتهاند و دچار استرس و اضطراب نمیشوند.
سیستم آموزشی دانشگاه های ما اکثر قریب به اتفاق دانشجویان را وادار به تلاش بیشتر در زمان امتحانات پایان ترم میکند؛ در این نظام آموزشی معلومات و مطالب یک واحد درسی در پایان یکترم سه ماهه ارزیابی میشود.
عدم مطالبه جدی اساتید دانشگاهها از دانشجویان باعث شده که دانشجو در طولترم تحصیلی فقط در کلاس درس حاضر شود و در ایام امتحانات، به دلیل حجم انبوه دروس و نبود فرصت کافی برای مطالعه و تکرار دروس مجبور شود از لحاظ روحی و روانی به خود فشار بیاورد و در شب امتحان بیدار بماند تا بتواند نمره قبولی را دریافت کند.
گاهی هم دانشجو برای کسب نمره به شیوهای گوناگونی از قبیل تقلب و تخلف و یا نوشتن مطالبی در برگه امتحانی برای تحت تاثیر قرار دادن استاد، در جلسه امتحان متوسل میشود.
حسین رضایی، مسئول انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان با تائید این فضا در دانشگاه گفت: حجم کاری ما در زمان تعطیلیهای امتحانات خیلی بالا میرود و مجبور هستیم جهت تکثیر جزوات، چند روز به دانشجویان نوبت دهیم.
وی با اشاره به مراجعه اکثر دانشجویان برای گرفتن جزوات و نمونه سؤالات در این ایام افزود: در فصل امتحانات تا سه برابر زمان معمول ترم، تکثیر انجام میشود؛ همه اینها نشان میدهد اکثر دانشجویان ما به این سیستم آموزشی و امتحانات پایان ترم خو گرفتهاند.
رضایی گفت: اکثر جزوات را اساتید میآورند و ما تکثیر کرده و به دانشجویان میدهیم، البته در بعضی مواقع دانشجویان جزوات دانشجویانی که همیشه در کلاس درس حضور داشتهاند را، جهت استفاده تکثیر میکنند.
یکی از دانشجویان رشته معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان هم با بیان اینکه ما دانشجویان به درس خواندن در شب امتحان عادت کردهایم، تصریح کرد: حتی با وجود خواندن دروس در طولترم، ناچارا باید برای مرور مطالب در شب امتحان وقت بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه فضای حاکم بر دانشگاه و خوابگاه دانشجویی باعث شده تا دانشجو در طولترم درس نخواند و خواندن درس را به شب امتحان موکول کند، افزود: زمانی که من وارد فضای خوابگاه شدم تحت تاثیر دیگر هم خوابگاهیان قرار گرفتم و مطالعه دروس در طولترم را کنار گذاشتم.
این دانشجو با انتقاد از نحوه تدریس و مطالبه اساتید از دانشجو در طولترم تحصیلی گفت: یکی از دلایلی که سبب میشود دانشجویان در شب امتجان به خود فشار بیاورند و بخواهند راه سه ماهه را یک شبه طی کنند، این است که اساتید در طولترم، درس را از دانشجویان مطالبه نمیکنند و دانشجو هم انگیزه ای جهت درس خواندن ندارد، بنابراین درس را تلنبار میکند تا شب امتحان بخواند.
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در خصوص شب امتحانی بودن دانشجویان تصریح کرد: اکثر دانشجویان در دانشگاه فقط برای کسب نمره درس میخوانند، بنابراین وقتی بدانی قبولی در واحد درسی منوط به امتحان پایان ترم است، تمام تلاش و وقت خود را برای آن روز میگذاری و شب امتحان را از دست نمیدهی.
این دانشجوی ترم پنجم رشته الهیات با اشاره به اضطراب و مشکلات شب امتحان و روز بعد از امتحان گفت: من با اینکه در شب امتحان استرس دارم و فشار زیادی به خود وارد میکنم، ولی باز هم در طولترم مطالعه نمیکنم، ذبا این وضعیت بازار کار انگیزه ای برای درس خواندن ندارم؛ فقط میخواهم واحدهای درسی خود را پاس کنم.
وی افزود: با اینکه مشغله ای در بیرون و داخل دانشگاه ندارم، ولی باز هم طبق عادت تحصیلی، درسها را برای تعطیلیهای شب امتحان میگذارم، چون در طولترم اساتید سر کلاس، از دانشجو درس پرسش نمیکنند.
این دانشجو گفت: برای من در فصل امتحانات پیش آمده بود که طی 48 ساعت فقط سه ساعت استراحت میکردم و تمام وقت در مسجد دانشگاه در حال مطالعه بودم.
یک فعال دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان هم در خصوص شب امتحانی بودن دانشجویان تصریح کرد: به دلیل اینکه عضو تشکل هستم و در طولترم به دنبال کارهای مربوط به تشکل می باشم، فرصت مطالعه ندارم.
وی با اشاره به عدم مطالعه و مرور دروس توسط دانشجو در طولترم افزود: اساتید، دانشجو را در طولترم درگیر درس نمیکنند و هیچ مطالبه ای ندارند، بنابراین دانشجو هم دنبال مطالعه نمیرود.
این دانشجو تصریح کرد: من در یکی از واحدهای درسی به امتحان میانترم نرسیدم و استادم گفت که اگر در پایان ترم 70 درصد نمره را کسب کنی، نمره میانترم هم به ما تعلق میگیرد و من مجبور شدم در شب امتحان با همه مشکلات درس بخوانم.
سیستم آموزشی پژوهش محور نیست
عبدالحمید جعفری، از اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این خصوص با اشاره به نقص سیستم آموزشی دانشگاه های کشور گفت: سیستم آموزشی ما نمره محور شده، در صورتی که باید پژوهش محور باشد. بنابراین دانشجو علاقه ای به مطالعه در طولترم ندارد؛ مثالا برای یک طرح و پروژه تحقیقاتی که بخشی از نمرات یک دانشجو در گروی آن است، دانشجو وقت و تلاش کافی صرف نمیکند و حتی در بعضی از موارد به کپی برداری از جاهای دیگر همت میگمارد.
وی افزود: دانشجو در طولترم موظف است درس بخواند، ولی دانشجویان دانشگاهها علاقه ای به مطالعه ندارند؛ مثلاً اساتید در یک جلسه اعلام میکنند هفته آینده تست گرفته میشود، اما دانشجو بدون مطالعه در کلاس حاضر میشود و هیچ پاسخی هم برای کار در کلاس ندارد، که این باعث پایین آمدن انگیزه اساتید نیز میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: سیستم آموزشی ما مشکل دارد و باید از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی خودمان بهره ببریم تا این سیستم سنتی اصلاح شود؛ این مهم نیاز به کار تحقیقاتی گسترده ای دارد که مسئولان امر سیاست گذاری آموزشی باید چاره ای برای آن بجویند.
جعفری تصریح کرد: استرس و اضطراب شب امتحان باعث افسردگی در دانشجویان میشود و این افسردگی میتواند برای دوران پس از تحصیل مخرب باشد.
عدم مطالبه جدی اساتید؛ مهمترین دلیل شب امتحانی بودن دانشجویان
محمد رهنما، از اساتید گروه مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان هم در این خصوص با اشاره به معیارهای نمره دهی گفت: در دروس فنی و مهندسی 50 درصد نمره در طولترم و 50 درصد دیگر به امتحان پایان ترم اختصاص دارد.
وی افزود: در رشته های فنی و مهندسی اکثر اساتید فقط 50 درصد نمره را در پایان ترم مطالبه میکنند، در صورتی که در رشته های علوم پایه و علوم انسانی درصد بیشتری از نمره به پایان ترم اختصاص پیدا میکند و دانشجو مجبور است شب امتحان درس بخواند.
رهنما با اشاره به شب امتحانی بودن دانشجویان گفت: علاقه نداشتن دانشجویان به مطالعه و عدم مطالبه جدی اساتید از دانشجو مهمترین دلایل شب امتحانی بودن دانشجویان است که باعث شده دانشجو در طولترم تحصیلی به درس و مطالعه اهمیت چندانی ندهد.
ریتالین؛ داروی محبوب دانشجویان شب امتحانی
حسن بنی اسدی، از اساتید روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان هم در این مورد با اشاره به دلایل شب امتحانی بودن دانشجویان تصریح کرد: دانشجویان برنامه ریزی درسی مشخصی از ابتدای ترم ندارند و باور دارند که میتوانند کلیه مباحث مربوط به امتحان را یک شب قبل از آزمون مطالعه کنند.
وی مشکل نظام آموزشی کشور را از دلایل دیگر شب امتحانی بودن دانشجویان دانست و افزود: در نظام آموزشی کشور ارزیابی مستمری وجود ندارد و اساتید در طولترم تحصیلی مرتب از دانشجو درس را امتحان نمیگیرند، بنابراین دانشجو آمادگی تدریجی را برای امتحان کسب نمیکند.
این استاد روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه با بیان اینکه فقدان آمادگی باعث استرس میشود، تصریح کرد: برخی دانشجویان شب امتحانی برای کاهش اضطراب خود از قرص ریتالین استفاده میکنند.
بنی اسدی گفت: داروی ریتالین که برای کنترل کودکان پیش فعال به کار میرود، امروزه داروی محبوب دانشجویان شب امتحانی شده است؛ دارویی که عوارض آن بهایی بیش از چند ساعت بیدار ماندن برای درس خواندن دارد، اما دانشجویان از آن بی خبرند.
وی تصریح کرد: عصبی شدن و بی خوابی، حالت تهوع و استفراغ، احساس سرگیجه و سردرد، تغییرات ضربان قلب و فشار خون، خارش و جوشهای پوستی، دردهای شکمی، کاهش وزن و مشکلات معده، مصرف دائمی و اعتیاد (وابستگی)، بروز حالتهای روان پریشی (جنون) و علائم وابستگی به ریتالین و بروز افسردگی پس از قطع مصرف، از عوارض ناشی از مصرف این دارو است.
این استاد روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطرنشان کرد: دانشجویان همچنین برای کاهش استرس زمان امتحان از روشهای نامطلوب دیگری مانند مصرف مواد مخدر برای تغییر در نگرش خود استفاده میکنند.
بنی اسدی با بیان اینکه باید برای دانشجویان در سطح دانشگاهها کارگاه های آموزشی مهارتهای موفقیت برگزار شود، گفت: متأسفانه در هیچ مقطع تحصیلی این مهارتهای موفقیت، آموزش داده نمیشود.
من فروشنده اين دارون هستم . ممنون که براي اين دارو تبليغ مي کنيد. توي اين سه سال اخير رسانه هاي اينترنتي واقعا به ما فرونشده ها کمک کردند.