سمینار «مفهومشناسی انسان قرآنی در حقوق بینالملل انسانی» روز گذشته به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ارومیه، حجت الاسلام سجادبیگی، قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی روز گذشته در سمینار «مفهومشناسی انسان قرآنی در حقوق بینالملل انسانی» که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، تصریح کرد: قرآن برای انسان افزون بر تکالیف، حقی را نیز اثبات کرده است، برخی بر این باورند که در بینش اسلامی میان حق و تکلیف رابطه دوسویه ای است؛ به این معنا که هر کجا حقی ثابت شود، تکلیفی نیز ثابت است و همین گونه هر جا تکلیفی باشد در همان جا حقی نیز برای شخص ثابت است.
وی با بیان اینکه ریشه حقوق را باید در مناسبات افراد و گروههای جامعه جست، افزود: افراد جامعه بر اثر روابط و مناسبات خود یک رشته اختیارات و امتیازاتی را به دست میآورند که به مجموعه آن حقوق میگویند؛ این اختیارات و امتیازات مشتمل بر اختیارات مدنی، اجتماعی، سیاسی و همه مزایا و سلطههایی است که از قانون ناشی میشود.
قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حقوق بشردوستانه بین المللی اسلامی از منظر قرآن بر سه اصل استوار است، بیان داشت: نفی تجاوز، تفکیک اهداف نظامی از اهداف غیر نظامی و حاکمیت منطق بر اسلحه و احساسات از جمله این مصادیق هستند؛ بطوریکه تجاوز به آب، خاک، هوا و حیثیت مادی و معنوی دیگران در اسلام ممنوع است.
حجت الاسلام بیگی، حق حیات، قصاص، امنیت، آزادی و آگاهی را از جمله مولفه ها و مصادیق قرآنی حقوق انسان معرفی و با اشاره به آیات قرآنی تصریح کرد: زمانی که شخصی به این مقام برسد که همگان را همانند خود انسان دارای شخصیت و کرامت نخست ابتدایی بداند حتی نسبت به دشمنان خود نیز به نوع دیگری رفتار میکند و حقوق آنان را نیز مراعات کرده و در حق ایشان هیچ گونه کوتاهی به جا نمیآورد.
قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با استناد به آیه 43 سوره «انعام» دلیل عدم تضرع انسان در برابر خالق هستی را قساوت قلب انسان و سخت شدن دلهایشان از شیطان برایشان آراسته است، معرفی کرد.
وی بدترین بدبختی را قساوت قلب دانست و بیان داشت: هرکس با خضوع و دلی شکسته به طرف خداوند رجوع کند، خداوند وجودشان را با نور منیر آراسته میکند و این اوج رحمت و بخشندگی خداوند در برابر بندگان خود است.
حجت الاسلام بیگی گفت: حقوق توصیف شده انسان در قرآن قابل قیاس با حقوق ترسیمی متصور برای انسان و بشر در حقوق بینالملل کنونی نیست.
در ادامه مراسم امین رستم زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این سمینار علمی- تخصصی گفت: قرآن یکی از کهن ترین، ارزشمندترین، غنیترین اسناد مدون و کیفی در طراحی و اشاره به حقوق انسانی و بشر در دنیا است.
وی بیان داشت: اصلیترین مبانی حقوق بشر نهفته در بطن قرآن است که باید این ظرفیت بی نهایت توسط اندیشمندان مسلمان مطالعه و با زبان های مختلف، مستند و مستدل در اختیار مراکز علمی و دانشگاه های دنیا قرار گیرد.
این کارشناس ارشد حقوق بین الملل تصریح کرد: بحث حقوق بشر در عرصه حقوق بینالملل نوین به بعد از جنگ جهانی دوم و اعلامیه جهانی حقوق بشر که در 10 دسامبر 1948 در پاریس بعنوان یک پیمان بین المللی از سوی مجمع عمومی تصویب شد برمی گردد؛ در حالیکه مفاهیم اصیل حقوق بشر 1400 سال پیش از سوی دین اسلام و قرآن دنیا را در عصر آن زمان با چنین مفاهیم پویایی متحیر خود ساخت.
رستم زاده گفت: حقوق بشر اسلامی به غیر از جنبه های مادی که حقوق بین الملل بر آن تاکید دارد، جنبه های اخلاقی- معنوی و انسانی را نیز در برگرفته است.
وی ادامه داد: احترام به انسان از هر رنگ و نژاد از سوی حضرت محمد (ص) و تعیین جیره از بیت المال برای پیرمرد سائل نصرانی از سوی حضرت علی (ع) و بسیاری از مصادیق دیگر نمونه بارز مصداقی رعایت عملی حقوق غیر در دین اسلام است.
این مدرس حقوق دانشگاه با اشاره به حجم انبوه تبلیغات از سوی امپراطوریهای رسانهای در جهت تضعیف جایگاه و منزلت انسان در اسلام با هدف اشاعه اسلامهراسی و پایین آوردن عیار جامعیت و کاملیت مفاهیم قرآنی و تحریف اندیشه های اصیل اسلامی در دنیا تصریح کرد: اهداف اصلی تبلیغات رسانه ای در این مسیر ایجاد شبهه و انحراف در مفاهیم و مضامین اصلی قرآن کریم از سوی سردمداران نظام سلطه و رسانه جهت تغییر افکار اصولی و منطقی جهانی به قرآن طراحی و اجرا می شود.
رستم زاده، با بیان اینکه در حال حاضر حجم کمی از فعالیتهای مطالعاتی و تدبر و پژوهش متناسب با ظرفیت های قرآنی در دانشگاه ها صورت می گیرد، ادامه داد: قرآن کریم جامعترین و کاملترین منبع برای تدوین قوانین مدنی و اجتماعی در جامعه و بهترین نسخه سعادت و تعالی حقیقی و منبع توسعه نایافته های بشری است.
وی گفت: حقوق طبیعى انسان در قرآن و اسلام بسیار وسیع تر از حقوق طبیعى مطروحه در مکتب هاى غربى است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی حق حیات را یکى از حقوق طبیعى اساسی ذکر کرده و گفت: برخى از دکترین معتقدند صیانت ذات؛ حق طبیعى انسان است در این خصوص قرآن، حیات را موهبتى الهى توصیف کرده که هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمى تواند این حق را از فرد گرفته و یا به صورت مادی و غیرمادی به جسم و روح انسان آسیب و خدشه ای وارد کند.