مسئول نهاد رهبری منطقه ۳ دانشگاه آزاد گفت: شناساندن عرفان اصیل اسلامی به نسل جوان جامعه مانع از گرایش آنها به سوی عرفانهای نوظهور و کاذب است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، حجت الاسلام سید حسین ابراهیمیان امروز در نشست «عرفان اصیل و فرقه های کاذب نو ظهور» در دانشگاه آزاد بابل، عرفان را نوعی شناخت و معرفت حقیقت و متعالی دانست و گفت: اگر بخواهیم این حقیقت متعالی را از منظر اسلام و برخی از ادیان ببینیم می توان آن را خداوند نامید.
وی با بیان اینکه عرفان، معرفتی با سه شاخصه است، افزود: یکی اینکه معرفت شهودی و درون یاب است، یعنی تکیه برحس یا استدلال های عقلی ندارد، بلکه شهودی و درونی است.
رئیس دانشگاه آزاد بابل ادامه داد: در درجه دوم به غیر از شهودی بودن که در رابطه با فنا اتفاق می افتد، شخص شهود کننده خودش را فانی در مشهود می یابد و با تمام وجود، خود و عالم را پر از حضور آن حقیقت متعالی می بیند.
ابراهیمیان تأکید کرد: فنا در عرفان هم خیلی برجسته است و نتیجه فنا وحدت است؛ یعنی میان شاهد و مشهو دیگر فاصله وجود ندارد.
وی با اشاره به تمایز معرفت عرفانی و معرفت فلسفی بیان کرد: سه شاخصه شهودی بودن، به وحدت رسیدن و فنای شاهد در مشهود در معرفت عرفانی وجود دارد و آن را از معرفت های دیگر مانند معرفت های فلسفی و غیره متمایز می کند.
رئیس دانشگاه آزاد بابل به مراحل و منازل سیر و سلوک عرفا اشاره کرد و بیان داشت : عرفا برای رسیدن به مقام عرفان حقیقی، به منازل و مقاماتی قائلند که عملا باید طی شود و بدون عبور از آن منازل، وصول به عرفان حقیقی را غیر ممکن می دانند.
ابراهیمیان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عرفان های کاذب اشاره کرد و افزود: شناساندن عرفان اصیل اسلامی به نسل جوان جامعه مانع از گرایش آنها به سوی عرفان های نوظهور و کاذب است.
وی هدف اصلی مروجان عرفان های کاذب را رواج افکار التقاطی و غلط از دین و تضعیف اندیشه های ناب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این عرفان های نوظهور که همواره تعدادشان رو به افزایش نیز است، با حمایت همه جانبه دشمنان اسلام به دنبال تسلط بر افکار نسل جوان هستند.
رئیس دانشگاه آزاد بابل با بیان اینکه شناخت عمیق و حقیقی از عرفان اصیل اسلامی مانع از گرایش نسل جوان به سوی فرقه های نوظهور می شود، تصریح کرد: زبان عرفان اسلامی اگر حالت پیچیده نداشته و قابل فهم همگان باشد، گرایش به عرفان های نوظهور وجود نخواهد داشت.
ابراهیمیان با اشاره به اینکه عرفان های نوظهور با شیوه های ساده نگارانه و همه فهم ارائه می شود و با این روش گرایش های خود را افزایش می دهد، تاکید کرد: این گونه عرفان ها که حتی نمی توان عنوان عرفان به معنای حقیقی اش را نیز بر آنان نهاد، از سوی شیادانی تبلیغ می شود که اهدافی غیر از هدف عرفان ناب اسلامی را دنبال می کنند.