به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، حجت الاسلام محمدجواد نیری امروز در مراسم طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه های فارس در تالار حکمت دانشگاه شیراز، با اشاره به مراحل اخلاق در قرآن بیان کرد: سلوک کشش و کوشش تعبیری قرآنی دارد که در این راستا برخی در مراحل ابتدایی به طور اتفاقی مجذوب حضرت حق تعالی می شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی از افراد در عالم هستی بدون اینکه چیزی شاخص که ما در ظاهر آنها می بینیم، مورد جذب خداوند متعال واقع می شوند، افزود: این عالم تنها اینگونه نیست که عوامل مکانیکی و محسوس را ببینیم و عالم ما عالم اتفاق نیست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: اگر کسی وارد وادی محبت خداوند شد و از سرچشمه محبت چشید، جز خداوند چیزی دیگری نمی بیند.
نیری با بیان اینکه باید نگاه و افق خود را تغییر دهیم، تصریح کرد: اثر حسد باعث می شود که یک دانشجو جز گرفتن بار علمی از استاد خود حساب دیگری بر وی نکند.
وی با اشاره به اینکه اگر روح آدمی متعالی شود رذایل اخلاقی حل می شود، بیان کرد: سیر کشش از جانب خداوند در وجود ما قرار داده شده که هر از گاهی ظهور و بروز می یابد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز مقاطع سه گانه جهان آفرینش را شامل عالم مجردات تامه، عالم مثال یا برزخ و عالم طبیعت ذکر و عنوان کرد: عالم مجردات تامه قبل از آسمان و زمین خلق شده که از آن به عنوان ام الکتاب و یا لوح محفوظ یاد می شود.
نیری دومین عالم را عالم مرحله قدر دانست که لوح محو و اثبات است و نازلتر از عالم مجردات تامه می باشد.
وی بیان کرد: سومین عالم، عالم نئشه دنیا که به تعبیر عارفان صف النعال یعنی کفش کن کاخ یا عظمت آفرینش است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه وسعت وجودی انسان حد و مرز نمی شناسد و اگر انسان تنزل پیدا کند از شیطان هم پست تر می شود، گفت: در جهان بینی توحیدی انسان مسافری است که رهسپار لقای خدواند سبحان است، عوالمی را در پیش رو دارد تا به لقای مهر و جمال و یا قهر و جلال پروردگار برسد.