به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در محل دائمی نمایشگاهها در مشهد برپا است و مردم برای دیدن و رسیدن به حقیقت قرآن به این نمایشگاه آمد و شد میکنند، اما آیا به واقع این نمایشگاه توانسته است به قرآن و عترت؛ این امانات پیامبر(ص) برسد و در کنار این سبک زندگی اسلامی را به معرض نمایش بگذارد.
30 بخش متنوع از بخش کودکان و دانشجویی گرفته تا بخش حوزوی و بین الملل، از انتشار کتاب گرفته تا فروش دیزی سنگیهایی که لابد در آن میتوان سبک زندگی را پیدا کرد!!
از مسابقات گوناگون قرآنی تا نسخ با ارزش و طلا کوب شده قرآن در بخش بین الملل که به گفته مسئول غرفه الخیر سوریه در موزه آستان قدس رضوی هم مانند این کتابهای قرآن که در سوریه و یا ترکیه چاپ میشود وجود ندارد.
از عطر فروشی که فرموده امام علی(ع) را در کنار جایگاه فروشش آورده که مولا علی (ع) فرمودند «مردم پیامبر را از بوی عطرشان میشناختند» اما در بنر دیگر نیاورده که پیامبر فرمودند زنان در خانه و تنها برای همسرانشان باید خود را بیارایند، نه اینکه با بوی عطر تن خود مردم را از حضور خود آگاه سازند.
و بعد با افتخار عطرهای فرانسوی و اسپانیایی و آلمانی را تبلیغ میکند، اصلا عطر پیامبر کجا و این دوگانگی کجا؟ لابد در سبک زندگی اسلامی اینگونه باید بود!!!
همه و همه آنچه گفته شد را میتوانید در این نمایشگاه ببینید و بعد باید یک سئوال اساسی از خود پرسید که در هنگام خارج شدن از این نمایشگاه آیا سبک زندگی اسلامی را پیدا کردهاید؟؟؟؟؟ قرآن را در وجود خود یافتهاید و از عترت داشتهای به همراه خود دارید یا اینها تنها بازی با کلمات است؟
روز اول نمایشگاه را آیت الله علم الهدی در کنار وزیر ارشاد به افتتاح رساندند، در این روز امام جمعه مشهد استفاده از کلمه عترت در کنار قرآن را اتفاقی میمیون و مبارک در نمایشگاه مشهد دانست و امیدواری داد که در نمایشگاه تهران نیز این اتفاق شکل بگیرد.
به غرفه بین الملل که سری زدیم اکثرا از قرار دادن راه روی بخش بین الملل در وسط سالن فردوسی ناراضی بودند جودت مسئول غرفه الخیر سوریه گفت: چرا این بخش خاص را در وسط سالن فردوسی قرار دادهاند این نسخ ویژه قرآنی باید در راهروهای اصلی باشد مانند راهروی اول و دوم، اما این راهروها را به کودکان اختصاص دادهاند که این موجب شده ما احساس غربت کنیم.
در غرفه ماعون افغانستان، محمد زاده مسئول غرفه از کم شدن تعداد غرفهها در این دوره انتقاد داشت و گفت: سالن عطار در این دوره مورد استفاده قرار نگرفته است و این موجب محدود شدن شرکت کتتدگان شده است.
وی همکاری نکردن برخی ارگانها و نهادها را در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد در این دوره موجب پایین آمدن کیفیت نمایشگاه دانست و افزود: امسال هنرمندان دیگر کشورها غرفه نگرفتهاند و افغانستان تنها کشوری است که علاوه بر انتشاراتش هنرمندان خود را نیز در غرفه مخصوص آورده است؛ این نیز برای دومین نمایشگاه مطرح ایران بعد از تهران مناسب نیست.
آنچه در این دوره زیاد به چشم میخورد حضور بسیار قوی غرفههای کودک است، به هر سمت و سو که نگاه میکنید غرفهای با تزئینات کودکانه را میبینید که برایتان جالب است که بدانید فخریان، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این خصوص گفت: 45 غرفه کودک را در این دوره از نمایشگاه داریم که اکثرا غیر دولتی بوده و این موجب افتخار است.
همچنین حجت السلام فرجامی، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان رضوی نیز حضور پر قدرت حوزه را در این دوره؛ رسالت این نهاد و اهمیت بالای قرآن دانست.
حضور هنرمندان پلاژ کار، تابلو ساز، ترمه فروشان، کاشی کاران و پرده فروشان را نیز در کنار دیگر آثار ارائه شده میتوان دید، البته از زحمات خادمان اجرایی در بخش عرضه افطار برای غرفه داران در کنار زحمات دیگر خدمت گزاران نیز نباید گذشت.
نمایشگاه قرآن و عترت مشهد از زبان برخی قرآن را به حاشیه برده و عترت را در اصل کار قرار داده است، از دید برخی، نمایشگاه حوزه و کودک است، از نگاه عدهای بورس تبلیغات برای موئسسات عرضه کننده محصولات قرآنی است، از چشم برخی گذران وقت است برای دیده شدن و از افق نگاه عدهای یک فرصت است برای پرداختن به قرآن و عترت؛ اما آیا در عمل این نمایشگاه در بازدیدکنندگان خود انگیزهای قرآنی ایجاد کرده است؟
به هر حال نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد تا امشب با تمام کاستیها و قوتهای خود دایر است و امیدواریم به اندازه اخلاص برگزار کنندگانش در دل مردم جای خودرا باز کرده باشد.