به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سیدمرتضی نبوی امروز در سومین روز از هفتمین همایش «اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور» در هتل جمع مشهد بیان داشت: فعالیت های دانشگاه ها را در سالیان گذشته به دو دسته اسلامی و غیراسلامی می توان تقسیم کرد که البته عمدتا فضای چپ بر دانشگاه ها حاکم بوده است.
وی با اشاره به اینکه دانشکده فنی دانشگاه تهران در سالیان گذشته لانه زنبور فعالیت های سیاسی محسوب می شد، افزود: در چنین شرایطی دو نوع فعالیت در دانشگاه ها وجود داشته است که یک بعد آن اسلامی بوده، به این منظور که با ظهور انقلاب واژه اسلام سیاسی را مطرح کردند و اسلام را خاستگاه فعالیت های سیاسی می دانستند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بعد دیگر آن اسلام سکولار است که معتقد بودند دیانت نباید وارد سیاست شود و نباید در امور سیاسی دخالت کرد که یک شاخه آن انجمن حجتیه نام داشت که معتقد بودند در زمان غیبت نباید وارد سیاست شد.
نبوی با اشاره به اینکه از نظر تاریخی نیز در اواخر دهه 50 همه جریان ها فعال بودند، تصریح کرد: در این دوره آشوب هایی در دانشگاه ایجاد، که منجر به ایجاد انقلاب فرهنگی شد و بعد از آن انجمن های اسلامی موسوم به تحکیم وحدت ایجاد شدند که فعالیت های سیاسی را مختص به انجمن های اسلامی می دانستند.
وی خاطرنشان کرد: در دوران دولت موسوی این جریان خود را جریان چپ معرفی کرد که معتقد بودند اقتصاد باید دولتی باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در این دوران در سطح دنیا نیز رقابت های جدی بین چپ و راست به وجود آمده بود، عنوان کرد: از سال 68 به بعد تحولی در جریان چپ به وجود می آید و افرادی از جریان چپ جدا می شوند و به هاشمی رفسنجانی می پیوندند.
نبوی افزود: در آستانه مجلس سوم که مجمع روحانیون مبارز تشکیل شد جریاناتی ایجاد می شود که انجمن های اسلامی و انجمن تحکیم وحدت در زیر مجموعه مجمع روحانیون مبارز به فعالیت می پردازند و در نهایت در اثر برخوردهای سیاسی که بین مجلس و دولت هاشمی به وجود می آید تا مدتی فعالیت چپ تعطیل می شود.
وی گفت: در سال 76 جریان چپ با یک تجدید حیات سیاسی وارد و با عنوان جریان دوم خرداد وارد حیات سیاسی می شود و جریانی می شود که تجدید نظر اساتید در زمینه های متفاوت و همچنین تفکرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود ایجاد کرده است که متفاوت با دوران اول فعالیتشان بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این جریان بعدها به جریان اصلاحات موسوم می شود و به سمت کنارگذاشتن اسلام و سیاست حرکت می کند و در نهایت اولین شکست آنها در شورای دوم اتفاق می افتد و بعدها در سال 84 علی رغم وجود کاندیدای فعال رای نمی آورند.
نبوی در ادامه در پاسخ به این پرسش که به چه علت دانشگاه ها عقب تر از جامعه در حرکت هستند، ادامه داد: از زمان مشروطه که ایران تحت تأثیر فعالیت های غرب بوده در کشور یک شکاف بین سنت و مدرنیته به وجود می آید و طوری تعبیر شده که باید یکی به نفع دیگری کنار رود.
وی با تأکید بر اینکه همیشه در کشور یک دوئل سیاسی بین سنت و مدرنیته تعریف شده است، خاطرنشان کرد: البته در ذات این دو اختلافاتی وجود داشته است و جریانات روشنفکری در ایران یک چنین فاصله ای با توده مردم داشته اند؛ زیرا معتقد بودند برای پیشرفت باید از فرق سر تا نوک پا غربی شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اسلام این عامل را نمی پذیرد، افزود: این مسئله ادامه پیدا کرد و بخصوص از سال 76 به بعد وارد صحنه شد.
نبوی با اشاره به اینکه برخی از انجمن های دانشگاهی در اوایل کار همراه جامعه بودند؛ اما در سال 76 این جریان تغییر تفکر داد، بیان کرد: این جریانات به سمت مدرنیته پیش رفتند؛ البته به معنای این نیست که در کشور جریاناتی همراه با جامعه نبوده؛ بنابراین نبض دانشگاهیان با نبض جامعه می زد.
وی در پایان گفت: جامعه فراز و نشیبی را طی می کند تا تجربه بیاموزد در جامعه ما این تجربه ها گرانبها بود و زمانی که مشاهده می شود گفتمان انقلاب در فضای دانشگاهی رشد یافته است امری مثبت تلقی می شود.