به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام علی اکبر رشاد امروز در پنجمین طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه، ضمن بیان اینکه دین دستگاه معرفتی معیشتی است که برای کمال آدمی آمده است، گفت: معرفت دینی ماحصل سعی موجه و روش مند جهت کشف گذاره ها و آموزه های دینی است.
وی ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تنها در تعاریف خلاصه نشد، بلکه باید به مبانی و نظریات بپردازیم و به این جرأت برسیم که سخنان تازه ارائه دهیم، نه اینکه عنوان کنیم با توجه به اینکه این نظر غیرمرجع است بنابراین غیرعلمی است، بلکه باید دید این نظر چه حرفی برای گفتن دارد.
رئیس پژوهشگاه اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه آنچه از موضع هدایت صادر شده سنت است، تصریح کرد: برخی مبانی، حکم خاص پیامبر است، به طور مثال نمی توان گفت: چون پیامبر خرما دوست داشتند بنابراین خوردن خرما ثواب دارد و یا اینکه عنوان کرد با توجه به اینکه پیامبر هر شب نماز شب می خواندند بنابراین خواندن نماز شب بر همگان واجب است.
حجت الاسلام رشاد با اشاره به اینکه ذات علم در توسعه و رشد بشر نمود دارد، خاطرنشان کرد: علم متشکل از مولفه ها و دارای مبانی، موضوع، منطق و روش است. ملاک وحدت یک علم و تمایل به دیگر علوم غایت آن محصول می شود، بنابراین نمی توان هر غایتی را با هر روشی به دست آورد، بلکه هر غایتی با روشی خاص به دست می آید.
وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم دین و علم را با یکدیگر مقایسه کنیم باید مولفه های رکنی این دو دسته را مورد بررسی قرار دهیم؛ به طور مثال عنوان کنیم موضوع، روش، منطق و غایت هر کدام از این دو چیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دین گسترده تر از علم است، گفت: زمانی که این دو را با یکدیگر مقایسه می کنیم، باید مطرح کنیم دین را با کدام علم مقایسه می کنیم، زیرا در دنیا علوم متفاوتی وجود دارد به همین دلیل به لحاظ گستره، برخی عنوان می کنند با توجه به اینکه دین موضوعات متفاوتی را مورد بررسی قرار می دهد بنابراین گسترده تر است.
حجت الاسلام رشاد با اشاره به اینکه حق را باید در نور و با عقل تشخیص داد ،یادآور شد: تجزیه علوم آفت علم نوین است، زیرا با تجزیه علوم نمی توان به حقیقت رسید، زیرا هر کدام مسائل را جزئی می نگرند؛ به طور مثال در روان شناسی تنها به رفتار می پردازند و به دیگر مسائل توجهی ندارند، بنابراین باید علمی فرا رشته ای فراهم کرد تا بتوان به درستی به حقیقت رسید.
وی در پایان بیان کرد: آن معرفتی قابل استناد است که مبانی و نظریات مختلفی را مورد بررسی قرار دهد که دین این گونه است./155ب1/