محمد رحیم زاده در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در گرگان، با اشاره به نسلهای مختلف دانشگاهها اعم از آموزش تحقیقات نظری، آموزش تحقیقات کاربردی و آموزش کارآفرینی، فناوری، گفت: در مراکز علمی کاربردی افزایش کارایی و اثربخشی متناسب با ارزشها و فرهنگ بومی و همچنین ذوق، استعداد با تاکید بر کسب و کار و بازار کار و بسیاری از سلایق در قالب رشتههای دانشگاهی ارائه شده است.
وی مشکل اصلی مراکز علمی کاربردی را عدم شناخت کافی خانوادهها و بخصوص جوانان دانست و افزود: متاسفانه در استان ما بدلیل سابقه کمتر مراکز علمی-کاربردی نسبت به سایر استانها، این شناخت کمتر بوده و نقش رسانهها با توجه به ارتباط آنها با مردم، در افزایش آگاهی و درک مردم نسبت به این دانشگاه بسیار مهم است.
رئیس مرکز علمی-کاربردی گنبدکاووس 2 همچنین آییننامه نظام مهارت فنی و حرفهای را سند اصلی این دانشگاه عنوان کرد و افزود: به هنگام کردن مهارتهای شغلی و فرآیند بهرهوری در تمامی سطوح تحصیلی، تاکید بر بازار کار و احراز شغل و حرفه از بندهای اصلی این آییننامه است و هدف اصلی مراکز علمی-کاربردی نیز افزایش کارایی و اثربخشی مطابق با استانداردهای شغلی و فرهنگ بومی است.
رحیم زاده با اشاره به تقسیمبندی نظام آموزش عالی به آموزشهای نظری(آکادمیک) و آموزشهای مهارت و فناوری، بیان داشت: تفاوت اصلی رشتههای این دانشگاه با دیگر دانشگاهها این است که شکلگیری رشتهها مبتنی بر اشتغال و جهتگیری به سمت تربیت نیروی انسانی کارآفرین است و در همین راستا واحدهای درسی در این مراکز 60 درصد عملی و 40 درصد نظری، در قالب سه درس اصلی «کاربینی»، «کار در محیط کار 1» و «کار در محیط کار 2 » است.
وی با اشاره به اینکه این مرکز تا کنون بیش از 400 فارغالتحصیل داشته و هم اکنون بالغ بر 1000 دانشجو دارد، افزود: مرکز علمی-کاربردی گنبد کاووس 2 با ۱۵ رشته تحصیلی در دو مقطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته و دارای مجوز برگزاری هفت دوره تک پودمانی تخصصی سه ماهه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هموراه در بین ۲۲ مرکز علمی کاربردی استان گلستان جزو مراکز نخست بوده است.
رئیس مرکز علمی-کاربردی گنبدکاووس 2 با اشاره به ظرفیتهای بومی شهرستان گنبد کاووس، بخصوص در حوزه گردشگری به متقاضیان بومی و غیربومی رشته گردشگری و صنایع دستی و بازاریابی نوید داد این رشته تا اواخر سال جاری به رشتههای این دانشگاه اضافه شود.