علیرضا دهفولی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، با بیان اینکه مسئولان در رابطه با پایان نامههای غیر تولیدی چاره اندیشی کنند، اظهار داشت: متاسفانه نوع نگاه نیمی از دانشجویان کشور نسبت به ارائه پایان نامه همانند پاس کردن یک واحد درسی است.
دهفولی با اشاره به صحبتهای آقای روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جمع کردن پایان نامههای پولی یا پایان نامههایی که خود فرد زحمت طرح آن را نکشیده لازمهاش این است که بسترهایی را فراهم کنیم که تولید پایان نامهها دارای جذابیت و درآمدزایی باشد.
وی افزود: کارآمد بودن پژوهش و موضوعات وقتی مطرح میشود که حمایت تحت عنوان عملی شدن پژوهشها صورت گیرد.
دهفولی در رابطه با اینکه دانشجویان در حوزه پژوهش درآمدی خالص را نمیبیند عنوان کرد: دانشجویان برای تولید پایان نامهها سودی نمیبینند که در آن سرمایه گذاری کنند.
دهفولی افزود: دانشگاههای سراسری نهادهایی با عنوان «ارتباط دانشگاه باصنعت» را در اختیار دارند؛ اما واقعیت امر این است که یکسری از پروژههایی که از طریق اساتید تایید میشود معمولا پروژههایی خیلی تئوریک و فاصله دار با صنعت هستند.
وی ادامه داد: کشور ما در یکسری از صنعتها پیشرفت چندانی نداشته به همین دلیل وقتی پژوهش و یا تحقیقی انجام میشود که قبلا در یکی از کشورهای خارجی دیگر انجام شده از سوی نهادهای صنعتی حمایت نمیشوند.
دهفولی افزود: صنعتیها زیاد تمایلی به نزدیک شدن به دانشگاهها را ندارند جز نهادها و ارگانهایی مانند وزارت دفاع و سپاه.
دهفولی با اشاره به وظیفه دانشگاهها در رابطه با پژوهشهایی که انجام میدهند، متذکر شد: اساتید باید موضوعاتی مطرح کنند که کارآمد و شکل و شمایل آن طوری باشد که بتوان در صنعت از آن استفاده کرد.
وی افزود: برای صنعتیها سودآوری مهم است به همین دلیل به پیشرفت علمی که در کشور صورت میگیرد اهمیت نمیدهند؛ اگر قسمت سودآوری از سوی دانشگاهها توجیه داشته باشد بحث ارتباط با صنعت هم درست میشود.
مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمنهای اسلامی بیان داشت: بیشتر تلاش اساتید ما این است که مقالات، اکسسهای خارجی بگیرد و یا در مجالات خارجی نشر پیدا کند، که در واقع هدف افزایش نمره در دانشگاه هاست.
وی در رابطه با نهادهای مرتبط با دانشگاهها که زیر مجموعه دولت محسوب میشوند، خاطر نشان کرد: رئیس جمهور چند نهاد قوی در زیر مجموعه خود دارد که یکی وزارت کار و تعاون است که میتواند واسطه خیلی خوبی برای ارتباط دانشگاه با صنعت باشد؛ معاون پژوهشی رئیس جمهور هم میتواند پل ارتباطی پژوهشکدههای دانشگاهی با نهادهای صنعتی را برقرار کند.
وی افزود: یکسری پایان نامهها که در حوزه رشته علوم انسانی ارائه میشود، موضوع صنعت در آن پیش بینی نشده؛ اما دروسی که در علوم انسانی ما تدریس میشود، اسلامی نیست و هر چه پایان نامه هم در این زمینه بدهیم به درد کشورمان نمیخورد.
دهفولی با اشاره به اینکه اساس موضوعات علوم انسانی بیشتر گرفته شده از غرب و کشورهای خارجی است، گفت: اگر زیرساختهای موجود در علوم انسانی از نو شکل نگیرد، مقالات و پایان نامهها نه تنها سودآور نخواهد بود بلکه علیه بنیانهای اسلامی و افکار اسلامی جریان مییابد.
وی افزود: واقعیت این است که اصول و زیرساختهای علوم انسانی در دانشگاهها هیچ کدام اسلامی نیستند؛ شما نمیتوانید با یک سرمایهای که اسلامی نیست یک مادهای را از آن بیرون بیاورید که اسلامی باشد؛ دانشگاههای حوزوی و آکادمیک باید با همکاری یکدیگر درحوزه علوم انسانی وارد شوند.
دهفولی در رابطه با تاسیس پردیسهای متعدد در دانشگاه هااظهار داشت: تنها توجیهی که تاسیس پردیسها دارد، درآمدزا بودن آنها است.
وی تصریح کرد: پردیسهای بین الملل در دانشگاههای سراسری احداث میشود بدون اینکه تعداد اعضای هیئت علمی افزایش یابد.
علیرضا دهفولی با بیان اینکه دریافت هزینههای بالا در پردیسها موجب درآمدزایی دانشگاهها میشود، متذکر شد: وظایف اصلی دانشگاههای سراسری پوشش دانشجویان و ایجاد هیئت علمی با تجربه است؛ دانشگاهها با ایجاد محیط مدرک گرایی دانشجویان را بیشتر به سمتاخذ مدرک پولی و درآمدزایی برای خود سوق میدهند.
دهفولی در خاتمه بیان داشت: مسئولان در رابطه با پایان نامههای غیر تولیدی چاره اندیشی کنند، ایجاد انگیزه و ایجاد شرایط مالی و تشویقی از سوی مسئولان ذی ربط در دستور کار قرار گیرد تا شتاب رشد علمی کشور کاهش نیابد.