به گزارش خبرنگار دانشگاه "خبرگزاری دانشجو"، نخستین همایش ابعاد وجودی انسان از منظر قرآن کریم، سنت و متفکران مسلمان با حضور استادان، محققان و صاحبنظران این حوزه 28 و 29 مهر در دانشکده الهیات و معارف اسلامی،برگزار شد.در مراسم افتتاحیه این همایش ابتدا پیام ویدوئی حضرت آیت الله جوادی آملی به همایش پخش شد؛ سپس دکتر شجاع احمدوند معاون پژوهشی دانشگاه در خصوص برداشت های مختلف از مفهوم انسان به سخنرانی پرداختند.
احمدوند ابتدای سخنرانی خود را با طرح این،پرسش که انسان چگونه موجودی است، آغاز کرد وگفت: این سوال از پرسشهای دائمی اغلب حوزههای علمی و آکادمیک است. چنانچه برخی انسان را گرگ انسان پنداشته و زمینهساز حکومتهای استبدادی دانستهاند، برخی او را موجودی پاک سرشت اما مدعی و علاقمند به مالکیت دانستهاند که زمینهساز حکومتهای مشروطه و تفکیک قوا تلقی کردهاند، عده ای او را از گوهری پاک و ناب و خلیفهالله دانستهاند که مصداق آیه شریفه "و نفخت فیه من روحی" است که از روح خدا در او دمیده شده است و زمینه ساز حکومت های الهی- مردمی. برخی نیز او را ابزار ساز و Homo Faber و زمینهساز تمدن وترقی جامعه دانستهاند. همه اینها نشان میدهد که انسان موجودی پیچیده است .
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی،در ادامه افزود: پرسش مذکور درمجموع پنج پاسخ سیستماتیک، برای شناخت انسان شده است . پاسخ بیولوژیک که توسط دانشمندان ارائه شده و انسان را یک هستی بیولوژیک یا حیوانی با ساختار خاص دانسته که در طول میلیونها سال تکامل پیدا کرده است ( نظریه داروینیسم). بر این اساس شناخت او مستلزم کسب اطلاعات بیشتر راجع به اوضاع بیولوژیک و جسمی او است. این رویکرد وجوه معنوی و روحی انسان را مورد غفلت قرار داده است.
وی پاسخ فلسفی را نوعی دیگر از پاسخ در نظر گرفت و گفت: این پاسخ که توسط فلاسفه ارائه شده و انسان را یک حیوان ناطق میداند. این رویکرد بر ظرفیتها، امکانات و انتخابهای انسان تأکید داشته و چون نطق را یکی از ظرفیتها ا ی کشف شده انسان است لذا برای شناخت او باید دنبال ظرفیتهای دیگر او گشت و لذا اینجا فیلسوف به سان یک معمار، هنرمند، مهندس و حتی ادیب به دنبال کشف امکانهای جدید وجودی انسان است. البته در مورد این پاسخ گفتهاند که نطق خاص انسان نیست بلکه سایر موجودات نیز نطق میکنند ولی انسان توان درک آن را ندارد.
احمدوند در ادامه به تشریح ابعاد دیگر شناخت انسان پرداخت و گفت:پاسخ عرفانی وشهودی ،پاسخ فرهنگی وپاسخ وحیانی از دیگر ابعاد وجودی انسان محسوب می شود ولی در نهایت "الانسان حیّ متأله مقامه غیر معلوم/ انسان هستی خداجوئی است که هنوز کسی مقام او را نشناخته است. "
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی درپایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان به ویژه دبیر همایش، ریاست و معاون دانشکده،گفت:از همه مجریان و صاحبان مقالات و دانشجویان عزیز که در همایش شرکت کردند،سپاسگزارم و امیدوارم که این نشست فتح باب سلسله نشستهائی برای شناخت علمی و آکادمیک مقام انسان باشد.