به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، افراد بعد از اتمام دوره دبیرستان برای انتخاب یک رشتهی دانشگاهی باید عوامل گوناگونی نظیر استعدادهای شخصی تا نیازهای متعدد جامعه، از بازار کار تا منزلت اجتماعی را در نظر بگیرند و به سئوالات مختلف پاسخ دهند. اینکه میخواهند به نیازهای مادی یا نیازهای معنوی افراد جامعه خدمت کنند. اینکه آینده شغلی و موقیت اجتماعی برایشان مهم است یا درک درستی از مسائل دینی داشتن؟
خوشبختانه برای اینکه ادغامی از دو مقوله (آینده شغلی و درک فضایل دینی) برای افراد امکان پذیر باشد، جریانی به عنوان "حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان" یا "حوزههای دانشگاهی" تشکیل شده است.
فلسفهی وجودی "حوزههای علوم اسلامی دانشگاهیان"
در ابتدای گزارش، بهتر است به چرایی تشکیل "حوزه دانشجویی" بپردازیم؟ فلسفه تشکیل "حوزه دانشجویی" یا "حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان" این است که در راستای ارتقاء سطح آموزش علوم حوزوی و همچنین برای دانشجویانی که دغدغه دین را دارند، اما به تحصیلات دانشگاهی هم علاقمند هستند و بدلیل رفتن به دانشگاه فرصت رفتن به حوزه علمیه را ندارند، تأسیس شده است.
دانشجو به فضا حقیقی یا شبکهی مجازی نیاز دارد که در کنار انتخاب دانشگاه بتواند دغدغه دینی خود را نیز برطرف کند و "حوزه دانشجویی" این امکان را فراهم میکند تا دانشجو درکنار تکمیل تحصیلات دانشگاهی خود آموزهها و معارف دینی خود را در قالب دروس حوزوی فرا بگیرد و با بهترین اساتید، بزرگان و صاحب نظران این رشته ارتباط برقرار کند. این زمان است که دکتر، مهندس، وکیل و... کشور، فردی دیندار و متعهد نیز میباشد.
تأسیس و گسترش "حوزه های علوم اسلامی"
برای رسیدن به این آرمان «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان» در سال 1377 با اهداف پیوند حوزه و دانشگاه، تربیت دانشجویان متعهد و دیندار در دانشگاه تهران تأسیس گردید.
بعد از اینکه حوزه دانشجویی مورد استقبال روز افزون دانشجویان دانشگاه تهران و دانشجویان سایر استانها واقع شد، تصمیم بر بسط آن به سایر دانشگاههای تهران و استانها شد.
نحوه اطلاع رسانی و پذیرش دانشجو در "حوزههای دانشجویی"
نحوه تبلیغ و پذیرش دین پژوه ( دانشجو) در حوزههای دانشگاهی به دو روش است:
1)حوزههای که دورن دانشگاه هستند را نهاد نمایندگی رهبری تبلیغ میکند.
2) حوزههای برون دانشگاهی نیز از طریق نصب پوسترهای تبلیغی در برنامههای مذهبی و سخنرانیها و توصیههای علما انجام میشود.
زمانی که فراخوان از طریق دانشگاه و سایت رسمی حوزه اعلام شود، مراحل ثبت نام اولیه صورت میپذیرد، حوزه دانشجویانی را گزینش و جذب میکند که اولاً علاقمند باشند در ثانی وقت آزاد بخصوص در روزای اِنتهای هفته را داشته باشند. ( کلاسها معمولاً در روز های انتهای هفته برگزار میشود)
البته در سالهای اخیر با توجه به افزایش استقبال دانشجویان و با توجه به کمبود ظرفیت مراکز حوزوی، اولویتهایی مانند ترم تحصیلی، معدل، تحصیل در رشتههای غیر مرتبط با معارف اسلامی برای پذیرش در نظر گرفته میشود.
مزایای "حوزههای علوم اسلامی دانشگاهیان"
تأسیس "حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان" زیر نظر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها میباشد و در واقع پاسخی برای یک نیاز عمومی است. به این مفهوم که تا فرد درک مناسب و درستی از مفاهیم اصلی دین نداشته باشد، نمیتواند در جامعه فردی مفید قلمداد شود و این یک نیاز اساسی در جامعه است که حوزههای دانشجویی در راستای پاسخ به این نیاز تأسیس شده است.
از نکات برجستهای که در حوزههای علمیه میتوان به آن اشاره کرد وجود رابطه ی توأم با احترامی است که میان دانشجویان و اساتید وجود دارد. این حرمت حتی زمان بعد از مرگ اساتید نیز وجود دارد، بطوریکه طلاب همیشه از استادان خود به نیکی یاد میکنند.
محیط حوزههای علمیه دانشجویی؛ محیطی پاک و توام با قناعت است و از اسراف و فخر فروشی خبری نیست. تمام دانشجویان از هر طبقه مالی و اجتماعی که باشند در محیط حوزه یکسان میباشند و کلاً اَتمسفر حاکم بر این محیط سرشار از صمیمیت، معنویت، اخلاص، احترام، تقوا و غیره... میباشد.
کاستیهای حوزههای علوم اسلامی
در این گذر باید گفت یکی از مهمترین مشکلاتی که حوزههای دانشجویی با آن دست به گریبان هستند موضوع نداشتن کافی استاد خانم برای حوزههای دانشجویی خواهران نسبت به اساتید برادران میباشد. در سالهای اولیه تأسیس این مشکل بسیار برجسته بود، اما در سالهای پیشین با تبیین سیاستهای مناسب و تربیت نیروی کارآمد در حوزههای خواهران این مشکل کم رنگ تر شده است.
در حوزههای علوم اسلامی دانشگاهیان برای پذیرش دین پژهان گزینشی اولیه صورت میگیرد، اما شاید این گزینش برای ورود به حوزه علمیه ناکافی باشد، چراکه همگان انتظار دارند افرادی که فارغ التحصیل یا در حوزه تحصیل میکنند افرادی کاملاً گزینشی و قابل اعتماد باشند و جا دارد مسئولین اَمر در گزینش دانشجویان تجدید نظر و نظارت بیشتری انجام دهند.
نکتهی دیگر که هنوز در خصوص فارغ التحصیلان حوزههای دانشجویی به درستی مشخص نشده است وجود ارائه مدرک پایان دوره به دانشجویان است. هنوز به درستی مشخص نیست به دین پژوهان بعد از پشت سر گذاشتن تمامی دروس خود مدرک قابل استنادی ارائه میشود یا خیر.
سخن آخر
در پایان باید یاد آور شد جامعه کنونی ما بیشتر به افراد متخصص و متعهد نیاز دارد که به ابعاد روحی و معنونی انسانها خدمت کنند. حال این خدمت میتواند در اَبعاد زندگی فردی یا در زندگی اجتماعی اثرگذارباشد. چراکه به لطف پروردگار ما در رشته های پزشکی و فنی و مهندسی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم و حال زمان پیشرفت در رشته های علوم انسانی میباشد
این زمان است که دکتر، مهندس، وکیل و... کشور، فردی دیندار و متعهد نیز میباشد.
اما مهم تر اینه که فقط به ظاهر دیندار و متعهد نیستند بلکه ان شالا و با تلاش و همت خود افراد بصیر و آشنا به دین خواهند شد که در نظام سیسی اجتماعی آینده ی کشور ما بسیار مهم است.