به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، حسین شیخ الاسلامی مدیر نشر چکه به بیان چالشهای موجود در حوزه کتابهای آموزشی اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد تعریفی که در حال حاضر از کتابهای آموزشی رایج شده است مفهوم عمیق و وسیع آموزش راکه همه شئون زندگی را دربرمیگیرد،تحت پوشش قرار نمیدهد.
وی با بیان اینکه کتابهای آموزشی صرفا کتابهای مکمل مواد درسی مدارس شده است، اظهار داشت: این در حالی است که آموزش وابسته به موضوعات بسیار وسیعتری چون انتقال پیامهای آموزشی به دانش آموزان و آماده کردن آنها برای زندگی در آینده است.
شیخ الاسلامی ارتباط با مدارس را از دیگر چالشهای ناشران کتابهای آموزشی نام برد و ادامه داد: کتابهای آموزشی مناسبی در کشور تولید شده است که در صورت استفاده از این کتابها در کتابخانه مدارس میتواند گام موثری برای توسعه خلاقیت در دانش آموزان باشد.
مدیر نشر چکه با اشاره به اقتصاد کتابهای آموزشی در کشور ،خاطر نشان کرد: اقتصادکتابهای آموزشی و کمک درسی را باید از هم جدا کرد. بخشی که مربوط به کنکور و ارتقای نمره دانش آموزان در پایان ترم میشود، اقتصاد خوبی دارد ولی آن بخشی از کتابهای آموزشی که از این موضوعات فاصله گرفته است با افت شدیدی در بازار مواجه میشود.
وی با ابراز تاسف از اینکه مدارس به کتابهای آموزشی کمتر توجه دارند، خاطر نشان کرد: از این رو در سبد کالای خانوارها بخش کتابهای آموزشی کوچک مانده و در مقابل کتابهای حل المسایل بخش زیادی را به خود اختصاص داده است.
شیخ الاسلامی ادامه این روند را ناشی از تفکر "نابغه پروری" در کشور دانست و یادآور شد: زمانی که دانش آموز نمره خوب به دست میآورد یا رتبه بالایی را در آزمونهای سراسری کسب میکند وی را نابغه میخوانند این در حالی است که موفقیتهای ناشی از حفظ کردن یا به کار بستن تکنیکها و روشهای تست زنی است که امروزه در کشور رایج شده است.
وی با بیان اینکه ادامه این روند اختلالاتی را در روند رشد طبیعی نوجوانان و جوانان ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: لازم است تا با تمهیداتی مانع وارد آمدن آسیبهای بیشتر به آنها شد.
مدیر نشر چکه به تاثیر برگزاری جشنواره کتابهای تربیتی و آموزشی رشد در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: لازم است تا جشنواره به عنوان واسط میان مدارس، مربیان و ناشران عمل کند و تلاش کند تا بر اساس نیازهای آموزشی مدارس بازار نشر را هدایت کند؛ چراکه این جشنواره قدرتی دارد که در سایر نهادها نیست و آن ارتباط مستقیم با دانش آموزان و مربیان است.
وی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره بتواند هر ساله گامهای موثری در سامان بخشی کتابهای درسی بردارد.