به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»، از مشهد سیدضیاء هاشمی عصر امروز در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه های کشور در دوره خط امام (دوره تشکیلاتی دانشجویان بسیجی داشگاه های کشور) در مسجد امام رضای دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه امام در سخت ترین شرایط جسمانی نیز فضای معنوی خود را ترک نمی کرد خاطرنشان کرد: امام از بعد اجتماعی و سیاسی نیز دارای درک و بینش سیاسی بسیار بالایی بود.
وی ادامه داد: امام خمینی مطالعه بسیار زیادی در طول عمر خود داشتند به نحوی که احمد آقا گفته بود امام کتاب بینوایان را از سال های بسیار قبل مطالعه کرده اند و کتاب معروف شوهر آهو خانم نوشته افغانی نیز از کتاب های خوانده شده توسط امام به شمار می رود.
معاون فرهنگی وزارت علوم به اطلاعات فرهنگی بسیار بالای امام اشاره و متذکر شد: امام به خوبی نسبت به جهان اسلام و معاصر شناخت و اشراف داشتند و موازنه های قدرت را به خوبی مورد تفسیر قرار می دادند.
ضیاء هاشمی با تاکید بر نگاه عمیق امام به جایگاه مردم در حکومت تصریح کرد: امام خمینی عمیق اعتقاد به جایگاه مردم و جمهوریت اسلامی داشت و در حقیقت حکومت اسلامی معنا و مراد امام را تامین نمی کرد و وی اعتقاد به جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر داشت.
وی بیان داشت: آنچه که رهبری تحت عنوان مردم سالاری دینی از آن یاد می کنند همان اعتقاد راسخ امام به جمهوریت و حاکمیت مردم نسبت به سرنوشت خویش در عرصه اجتماعی است.
معاون فرهنگی وزارت علوم به اعتقاد امام در پیشرفت حرکت های اجتماعی همراه با پیشینه فرهنگی اشاره و افزود: امام قائل به دین براساس اسلامیت و جمهوریت بود و اجازه نمی داد در حرکت های انقلابی آسیبی متوجه مردم باشد.
ضیاء هاشمی نقش دانشجویان ارزشی در حفظ تفکر امام را بسیار حساس دانست و ابراز داشت: ما در حال شکل دادن تمدن نوین اسلامی هستیم و این به دلیل برخورداری ایران اسلامی از تمدنی قوی و دارای قدمت می باشدپس باید در شکل گیری این تمدن اسلامی تلاش خود را انجام دهیم.
وی به اسلام تشیع و اسلام ناب اشاره کردو از این اسلام را همان اسلام امامت دانست و گفت: اسلام مورد نظر امام خمینی اسلام خلافت نبود بلکه براساس اسلام ناب و اسلام امامت شکل گرفت و در اینجا این توقع از ما فارغ از نگاه صنفی سازمانی و جناحی می رود که در مسیر دفاع از آرمان های نظام به صورت منسجم حرکت کنیم.
معاون فرهنگی وزارت علوم از تفاسیر متفاوت صورت گرفته از مبانی امام انتقاد و خاطرنشان کرد: همان گونه که امامت در تداوم نهضت نبوی استوار است در پی نهضت نبوی تفاسیر متفاوتی از اسلام صورت می گیرد که در خصوص نهضت امام نیز این تفاسیر و نظریه ها وجود دارد.
وی ادامه داد: نگاه امام خمینی در نهضت برپا شده از سوی وی براساس نظریه ولایت پیش می رود و نظریه ولایت تنها از تریبون های سیاسی مطرح نمی شود بلکه ریشه در مذهبی 1400 ساله دارد.
هاشمی در پایان به نگاه جمهوری اسلامی ایران در وحدت شیعه و سنی اشاره کرد و یادآور شد: در نگاه جمهوری اسلامی ایران به گفته شهید بهشتی جذب حداکثری و دفع حداقلی در اولویت قرار دارد و بر این اساس نیز وحدانیت میان شیعه و سنی یکی دیگر از اولویت های نهضت امام در رشد جذب حداکثری به شمار می رود.