به گزارش خبرنگار« خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام ماندگاری ظهر امروز در دوره اندیشه های آسمانی در دانشگاه فرهنگیان مشهد ضمن تاکید بر داشتن دغدغه فرهنگی برای اجرای فعالیت های فرهنگی گفت: اولین گام در فعالیتهای فرهنگی به فرموده مقام معظم رهبری داشتن دغدغه است؛ چرا که دغدغه موتور محرکه اراده انسان می باشد.
وی افزود: ما در زندگی دغدغه هایی داریم که بسیار روتین و یکنواخت است، مانند دغدغه خوردن که این دغدغهها، در انسان و حیوان و نباتات مشترک است؛ ولی آنچه مهم است و فقط در وجود انسان قرار دارد، دغدغه های انسانی است.
این کارشناس فرهنگی دغدغه انسان بودن، مسلمان بودن، پیرو قرآن و سنت و عترت بودن، انتظار موعود و خود را وارث انقلاب و خون شهدا دانستن را از موارد مهم دغدغه ساز انسانی برشمرد.
ماندگاری تاکید کرد: کانون های فرهنگی مساجد باید نسبت به حفظ شئون انسانیت دغدغه ایجاد کنند.
وی بیان داشت: افراد نسبت به مسائل فرهنگی دو دسته هستند یا بسیار بیقرارند و یا اینکه بی تفاوت؛ باید از خداوند بخواهیم که ما را جزو دسته ای قرار دهد که نسبت به مسائل فرهنگی دغدغه مند باشیم.
ماندگاری با بیان اینکه کسی که دغدغه فرهنگی دارد باید درد دین داشته باشد، بیان داشت: متاسفانه همه ما درد مسکن و پول داریم؛ ولی دغدغه فرهنگی و دینی نداریم. در مجالس عزاداری ائمه اطهار(ع) همه برای دیگ هم زدن غذای نذری دغدغه دارند، ولی برای اجرای فعالیت های فرهنگی و مذهبی در اینگونه مجالس بی تفاوت هستند.
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: اگر یک هزارم پولی که برای شکم خرج می شود برای روح آدمی صرف می شد، امروز دیگر هیچ فرد گرسنه ای وجود نداشت.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه های فرهنگی ما باید ریشه دار باشد در غیر اینصورت بی فایده است، افزود: دغدغه ما در انجام فعالیتهای فرهنگی نباید اینگونه باشد که در رقابت، فعالیت های فرهنگی ما به ظاهر اول باشد؛ بلکه باید به دنبال این باشیم که کار ما تاثیرش هدایت خلق خدا باشد و در این راه دین خداوند را ترویج دهیم.
ماندگاری نقش ایمان در تاثیرگذاری هر عملی را مهم دانست و گفت: ما باید نسبت به اهداف فرهنگی خود ایمان داشته باشیم و ایمان سازی کنیم؛ در این صورت است که به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به تبادلات فرهنگی بیان داشت: معظم له دائم تاکید به این دارند که تبادل و تعامل فرهنگی آری و تهاجم فرهنگی نه. چرا که دید انسان در تهاجم فرهنگی کورکورانه است؛ ولی در تبادل فرهنگی دید انسان باز می شود.
وی بیان داشت: تهاجم فرهنگی یعنی اینکه وقتی کسی را قبول داریم همه گفته های او را نیز بپذیریم که این فقط درخصوص خدا، پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مراجع تقلید صدق می کند که باید بی چون و چرا همه گفته های آنان را بپذیریم و در حقیقت تهاجم فرهنگی یعنی تعبد فرهنگی که می توان به پذیرش بی چون و چرای تقی زاده در عصر مشروطه نسبت به تفکرات غرب بعنوان یک نمونه تاریخی اشاره داشت.
ماندگاری در بیان تعریف تبادل فرهنگی بیان داشت: در تبادل فرهنگی فرد با استفاده از دو خط کش عقل و قرآن فرهنگ دیگری حتی اگر این فرهنگ مربوط به دنیای غرب و کمونیست باشد را می پذیرد؛ بطوریکه اگر موردی مطابق قرآن و دین و عقل سلیم باشد آن را قبول می کند، همانطور که شهید مطهری و دیگر علما در عصر حاضر نیز در مواردی که فرهنگ غرب و یا دیگر مجامع با فرهنگ اسلام یکی باشد آن را می پذیرند.
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) با عرب جاهلیت تبادل فرهنگی داشت؛ چرا اعراب جاهلیت ویژگی هایی چون وفای به عهد، مهمان نوازی و شجاعت داشتند که دین اسلام نیز به داشتن چنین خصوصیاتی تاکید دارد.
وی داشتن بصیرت را در داشتن تبادل فرهنگی مهم عنوان کرد و افزود: بسیاری می خواهند حرف های خوب خود را در پوشش اهداف بد به مردم القا کنند؛ بنابراین برای تبادل فرهنگی تقوا باید داشت بهترین کارشناس برای این مهم شخص مقام معظم رهبری می باشد.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به گستردگی عرصه فرهنگ، داشتن آرایش لازم برای نیروهای فرهنگی درهر حوزه فرهنگ را مهم دانست.
ماندگاری در پایان یادآور شد: مرزبندی در انجام فعالیت های فرهنگی حائز اهمیت است؛ بطوریکه در این راستا باید و نبایدها را باید طبقه بندی کنیم.