به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري دانشجو از کردستان، جمعي از دانشجويان بسيج علمي استان كردستان در نامهاي به نمايندگان مجلس خواستار پيگيري موضوع برجام شدند.
متن كامل اين نامه به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا
همان منافقان که در انتظار فرصتند تا اگر فتحی از ناحیه خدا نصیب شما شود خود را از شما دانسته، می گویند: مگر ما با شما نبودیم و اگر نصیب کافران شود به آنان می گویند: مگر نبود که ما رهنمودهای خود را به شما قبولاندیم و نمی گذاشتیم به دین مؤمنین بگروید، ولی خدا در قیامت بین شما حکم خواهد کرد و خدا تا ابد اجازه نداده که کافران کمترین تسلطی بر مومنان داشته باشند(141،النساء)
با سلام
همانگونه که مستحضرید مدت زمان مدیدی است فضای عمومی و سیاسی کشور متاثر از روند مذاکرات هسته ای و نتایج حاصل از آن بوده که امروز با بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، نگاه های داخلی و خارجی را متوجه چگونگی برخورد نمایندگان ملت با این موضوع مهم تاریخی نموده است. در این میان همچون گذشته فرمایشات مواضع و تدابیر مقام معظم رهبری به عنوان چراغ راه می تواند برای مسئولان و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این رویداد تاریخی راه گشا باشد. ایشان در دیدار مسئولان دولت(ریاست محترم جمهور و هیئت دولت) رویکرد کمی نظام در مواجهه با جبهه غرب را اینگونه بیان فرمودند:« یک نکتهای را من در این مسئلهی هستهای و تمام شدن مسئلهی هستهای در ذهنم هست که جزو نگرانیهای من است، جزو دغدغههای بنده است و آن این است که ما توجّه کنیم به هدف هایی که دشمنان صریح جمهوری اسلامی در ذهن خودشان دارند می پرورانند و کارهایی که میخواهند انجام بدهند. » و همچنین فرمودند:«عمده این است که فراموش نکنیم که در مقابل ما یک جبههای وجود دارد - جبههی دشمن- که بنای بر دشمنی دارد. البتّه این خطاب فقط به مسئولان دولتی نیست؛ همهی آحاد مردم، بخصوص عناصر دلسوز انقلاب و کسانی که آمادهی خدمت به انقلاب هستند، بایستی مورد توجّه شان باشد؛ منتها مسئولیّت دولتمردان در این زمینه طبعاً بیشتر است و بیش از دیگرِ وفاداران به انقلاب است.»
لذا ما دبیران علمی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان كردستان بخشی از ملاحظات و نکات فنی توافق وین را که می بایست در بررسی برجام مورد توجه جدی قرار بگیرد به عرض میرساند:
1) یکی از دست آوردهای ایران در عرصه هسته ای راکتور آب سنگین اراک است، حفظ ماهیت آب سنگین آن اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که مزیت مهم راکتور آب سنگین، استفاده از اورانیوم طبیعی است اما در طراحی مفهومی جدید راکتور اراک که در برجام ارایه شده است، راکتور جدید سوخت غنی شده با غنای 3.67 میخواهد، هرچند قرارداشتن فرایند در فضای آب سنگین حفظ شده است.
2 ) نکته مهم دیگر امکان عدم تصویب طرح راکتور جدید است، بر اساس برجام بعد از آنکه گروه کاری با رهبری ایران طرح راکتور جدید را آماده کرد باید برای تصویب به کمیسیون مشترک ارایه شود. کمیسیون 3 ماه فرصت دارد تا طرح را تصویب کند و اگر طرح را تصویب نکرد ایران تنها می تواند با استفاده از مکانیزم شکایت به عدم تصویب اعتراض کند (بند 5 ضمیمه اول برجام). از آنجایی که انتهای مسیر اعتراض برای ایران بن بست بوده و منجر به بازگشت تحریم ها می شود، در نتیجه به صلاح ایران نیست که بر اعتراض خود اصرار ورزد و تنها راه باقی مانده چانه زنی و رایزنی با اطراف برجام است. پس می توان تصور کرد که تصویب طرح راکتور جدید چند سال زمان ببرد. همچنین بازطراحی راکتور اراک با همکاری کشورهای غربی اشراف کامل اطلاعاتی طرف غربی بر مسائل فنی را در برخواهد داشت و همیشه باید نگران خراب کاری های سرویس های جاسوسی آنها بود.
3 ) فاجعه و خطر دیگری با پذیرش برجام صنعت هسته ای ما را تهدید می کند، از بین رفتن صنعت هسته ای ایران بعد از پایان سال دهم است. بر اساس برجام ایران متعهد شده است تا تمامی سانتریفیوژهای نسل یک خود را تا ده سال آینده از رده خارج کند.(بند 2 متن برجام) از طرف دیگر بعد از سال دهم در بهترین حالت ایران تنها 30 سانتریفیوژ نسل 8 و 30 سانتریفیوژ نسل 6 خواهد داشت که تحت آزمایش بوده و در محلی روی زمین در نظنز فعال خواهند بود. برای صنعتی شدن آنها باید سالن (ب) در نظنز تجهیز شود که بر اساس برجام ایران از سال دهم به بعد خواهد توانست این تجهیز را انجام دهد. مساله مهم زمان مورد نیاز جهت نصب زیرساخت ها و تجهیز شدن سالن (ب) نظنز است که بر اساس براوردهای فنی بین 2 تا 4 سال طول خواهد کشید. در نتیجه ایران در بهترین حالت 2 سال و در بدترین حالت 4 سال صنعت غنی سازی نخواهد داشت.
4 ) اشکال اساسی دیگر توافقنامه طرحی موسوم به «نقشه راه ایران و آژانس» است که برای حل مسئله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هستهای ایران (PMD) در نظر گرفته شده است که در آن نگرانیهای جدی در زمینه دسترسی به مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان وجود دارد، این دسترسیها در حالی به آژانس داده میشود که آژانس متعهد به پایان دادن این مسئله نیست و تعهدی مبنی بر خاتمه آن ندارد، بلکه تنها گزارشی درباره آن ارائه خواهد کرد. همچنین دسترسیهای بیان شده در بندهای ۷۰ تا ۷۸ ضمیمه اول برجام، نگرانیهای امنیتی را چندین برابر خواهد کرد خصوصاً زمانی که ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متعهد به همکاری با آژانس به نحوی که رضایت آژانس کسب شود، شده است.
5) پذیرش نظارت های فراپروتکلی از ایرادهای دیگر برجام است، نظارت آژانس برقطعه سازی، کنسانتره سنگ معدن اورانیوم، خط تولید روتورها و غلاف سانتریفیوژو از جمله موارد فراپروتکلی است.
6) تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ قبل از بررسی برجام در داخل کشور، اشتباه بزرگ دیگری است که رخ داده است. این اتفاق بهنوعی نظام را در عمل انجام شده قرار داده و هزینههای عدم پذیرش برجام را برای نظام را افزایش داده است.
این قطعنامه با مشارکت طرف ایران تهیه شده و در آن بندهای محدودیت ساز برای فعالیتهای موشکی و نظامی منطقهای ایران وجود دارد، هرچند وزارت خارجه اعلام کرده است که به این دو بند پایبند نیست و آن را قبول ندارد، اما بهروشنی قابل مشاهده است که این دو بند فتح باب بهانه جوییهای آمریکا در آینده است و با تکیه بر همین قطعنامه میتواند قطعنامههای دیگری علیه ایران تصویب کند، خصوصاً اینکه ایران خود در تهیه شدن این قطعنامه مشارکت داشته است.
7 ) با مکانیزمهای در نظر گرفته شده در برجام ایران پذیرفته است که نه تنها حوزه هستهای بلکه سایر حوزههای فنی و اقتصادی ذیل نظر ۵+۱ قرار گیرد، برای مثال پذیرش کمیسیون مشترک به عنوان تأیید کننده اقلام مصرفی با کاربرد دوگانه به معنای پذیرش رصد تعاملات و فعالیتهای فنی و مهندسی در حوزههای مختلف توسط این کمیسیون است. اقلام با کاربرد دوگانه مصارف گستردهای در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، تجهیزات پزشکی و ... دارد و این کمیسیون اجازه رصد فعالیتهای این حوزه را به دست آورده است. همچنین با توجه به شیوه برداشته شدن تحریمهای نفتی از سوی آمریکا هر مشتری جدیدی که بخواهد از ایران نفت خریداری کند باید به دولت آمریکا معرفی شده و اجازه مستثنا شدن از تحریمها را کسب کند، به عبارت دیگر کشورهای 5+1 تسلط اطلاعاتی بر فعالیتهای مختلف فنی و اقتصادی ایران خواهند داشت. این مسئله با اصل استقلال و نیز قاعده نفی سبیل همخوانی ندارد.
ما دانشجویان بسیجی ضمن باور و اعتقاد به مبارزه با نظام سلطه و تقویت نگاه به درون و اعتماد بنفس (ما می توانیم) و روحیه خود باوری ملی در پایان از تیم مذاکره کننده فعلی و تمامی مسئولانی که در طی 12 سال از حقوق حقه ملت ایران جانانه دفاع کرده تقدیر و تشکر می کنیم. از تمامی مسئولین استانی و کشوری مخصوصا از نمایندگان مجلس، نخبگان و خواص جامعه خواستاریم تا بدون ملاحظات سیاسی و متاثر شدن از فضای روانی و رسانه ای موجود و صرفا با دیدگاه فنی و عقلانی از دستاوردهای هسته ای که حاصل خون ده ها شهید در این عرصه است دفاع نمایند و با آینده نگری وژرف اندیشی مصالح نظام را با تدوین قوانین متقن در نظر بگیرند.
دبیران علمی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان کردستان