اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرگزاری دانشجو از اهواز، چهارمین جلسه نقد نظریات غربی با موضوع (نقد و بررسی ایمان گروی کرکگور) با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد واحد اهواز به همت بسیج اساتید استان خوزستان برگزار شد.
در ابتدای جلسه حجه الاسلام براتی، مسوول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد واحد اهواز و از داوران این کرسی، ضمن خوشامد گویی به حاضران بر ضرورت ایجاد فضای نقد علمی در دانشگاه ها و پرهیز از استناد صرف به آراء متفکران غربی بدون نقد علمی تأکید کرد.
در این جلسه مهدی خادمی، ارائه کننده مقاله در خصوص ایمان گروی تفکر کرکگور گفت: بحث نسبت میان عقل و ایمان سابقهاي طولاني در مسيحيت دارد و نظريات مختلفي در اين زمينه ارائه شده است.
وی افزود: سورن کرکگور- فيلسوف دانمارکي که بنيانگذار اگزيستانسياليسم است - را در اين مباحث از ايمانگرايان افراطي قلمداد ميکنند. وي برترين ارزش و فضيلت را براي ايمان قائل است و با استدلال عقلي در عرصة ايمان به شدت مخالف است.
خادمی در باره عقاید سورن کرکگور اظهار داشت: وي ايمان را امري انفسي و دروني ميداند که اگر بر پاية عقل بناشود، دگرگون خواهد شد. ایمان نه فقط برتر از تعقل است؛ بلکه به یک معنا، مخالف آن است.
وی ادامه داد: کسی که سعی دارد تا ایمان دینی خود را براسناد و مدارک عینی یا تعقل مبتنی سازد، اساساً بر خطاست. مادامي که اعتقاد به اقامه برهان بر وجود خداوند باشد، وجود خدا، آشکار و بيّن نميشود؛ اما هرگاه در اين روند، دست از اقامه استدلال ميکشيم، وجود خدا بر ما ظاهر خواهد شد. در اين حالت فرد در واقع، جهش کرده است. اين جهش در يک لحظه بسيار کوتاه رخ ميدهد. کرکگور با ارائه سه برهان تلاش می کند تا ثابت کند کسی که ایمان خویش را بر یافته های تاریخی بنا کند، نخواهد توانست به آن ایمان اصیل دست یابد.
سپس خادمی به نقد این نظریه پرداخت و در این خصوص گفت: نقد ایمان گروی کرکگوری اولا و بالذات نقد آموزه های مسیحی است و ثانیا و بالعرض این نقد شامل دیدگاه های کرکگور می شود. در واقع کرکگور در تمامی تفکرش تلاش کرده است تا آموزه های مسیحی را تبیینی عقلانی کند و چون اساسا آموزه های مسیحی متناقض هستند، وی مسأله ایمان و عدم توجه به عقل را پیشنهاد کرده است.
وی افزود: نکته دیگر آنکه این ادعای کرکگور که امور تاریخی متضمن تخمین هستند و لذا شورمندی را در ایمان ایجاد نمی کنند، نمی تواند همیشه صادق باشد. با اعتراف مورخین به وجود اخبار متواتر و دارای اسناد محکم تاریخی می توان گفت که برخی استدلال های آفاقی به راحتی به نتیجه می رسند و مخاطب را نسبت به متعلَق خود مطمئن می سازند. تاریخ ایمان و معتقدان به ادیان نیز نشان می دهد که چه بسیار مومنانی که با تعقل و تفکر و ایمان به اخبار تاریخی، به متعلقات دین خویش ایمان داشته اند و همین تعقل و تفکر، شورمندی عجیبی در آنها ایجاد کرده است. فیلسوفانی مانند ملاصدرا، ابن سینا، آگوستین، آکوئیناس، دکارت و دیگر متفکرانی از این دست این گونه هستند.
سپس داوران و ارزیابان در خصوص نکات مثبت و منفی این مقاله نظرات خویش را بیان کرده و بر ضرورت استمرار چنین جلساتی در محافل دانشگاهی تأکید کردند.