اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو حسن رحیم پورازغدی،عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در نشست افتتاحیه اولین دوره مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در حوزه علوم انسانی امکان ندارد وارد فاز تولید علم شویم مگر اینکه برای مناظره اسلامی نهادسازی کنیم.
وی افزود: می توان با سخنی موافق و مخالف باشیم اما دیگر نمی توان با آن سخن موافق یا مخالف بود، بلکه باید سخن را در گزاره های مختلف تجزیه کنیم و از تمام ابعاد بررسی کنیم. هنر مناظره این است که گزاره هایی که ارتباطی با یکدیگر ندارند به روش اخلاقی به هم ربط داده شود و دو گزاره غلط ممکن است در یک مناظره به روش درست به هم ارتباط داده شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: فضای سیاسی کشور پر از مغاطله است. هر روز می توان شاهد مغالطه در سخنان نامزدهای انتخاباتی و برخی از مسئولین بود فقط کافی است رسانه ها را مرور کنیم تا شاهد تعداد زیادی مغاطله باشیم و این امر مخالف منطق مناظره است. منطق، اخلاق و آزادی سه بعد مناظره است.
این استاد برجسته ضمن اشاره به آداب مناظره در فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد: فرهنگ اسلامی در باب مناظره مثل یک راه باریک است که از چپ و راست دارای خطر است. خطر اول سهل انگاری، ترک اصل برائت و از دست دادن عزت دینی و اعتقادی است و خطر دوم دیکتاتورمحوری در مبنای مناظره است.
رحیم پورازغدی با تاکید براینکه از خطر سازش کاری و محافظه کاری در مناظرات به عنوان آزاداندیشی یاد می شود ادامه داد: کسانی که می گویند در مورد مرزهای حق و باطل حساس نباشید یک مشکل کلامی یا اخلاقی دارند. تساهل و تسامح در جای خود خوب است اما اگر کسی اختلاف نظرها در اعتقادات را به خوبی نشان ندهد و در مورد آن موضع گیری نکند به دنبال سواری گرفتن و کلاهبرداری از طرف مقابل است. اگر موضوعی برای خدا نباشد بلکه برای منيت ها باشد مجادله است. انسان اخلاقی کسی است که وقتی لبخند حق را میبیند لبخند بزند و آنجا که خشم ناحق را میبیند موضع بگیرد.
وی ضمن تاکید براینکه هر جایی که اخلاق علیه حقیقت تعریف شود آنجا دیگر اخلاقی وجود ندارد اظهار داشت: بیشترین خشونت در جامعه مدنی تعریف شده از سوی غرب است. کسی که اخلاق و صلح را طوری تعریف کند که توجیه ظلم و کفر باشد اخلاق حقیقی ندارد. همچنین تفکری که خود می گوید اخلاقی باشید اما اخلاق حقیقت را دارا نباشد، حقیقت اخلاقی در آن وجود ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اخلاق کاسبانه و عادلانه بیان داشت: اخلاق کاسبانه براساس ریا است و اخلاق عادلانه این است که ولایت جای ولایت و برائت جای برائت قرار گیرد. شرکت در مناظره در طرد باطل عبادت است. خداوند خود نیز با شیطان و فرشتگان در دفاع از انسان مناظره کرده است.
استاد برجسته علوم انسانی با تاکید براینکه آزادی، منطق و اخلاق باید با هم وجود داشته باشد تصریح کرد: آزادی، منطق و اخلاق باید با هم باشد تا تضارب آرا ایجاد شود. باید دقت کرد بعد از گفتگو تضارب آرا ایجاد می شود نه قبل از گفتگو. محل اختلاف در یک مناظره باید دقیق و به دوراز نکات معلق و مبهم مشخص شود.
رحیم پورازغدی در مورد تحمل مخالف در مناظرات تصدیق کرد: ابتدا در مناظرات باید موضوع مخالفت مشخص شود و همچنین تحمل مصداق صحه گذاری بر صحبت مخالف نیست و تحمل مخالف یک اصل اسلامی است.
وی ضمن اشاره به آیاتی از کلام الله مجید در باب مناظره ادامه داد: بندگان خاص خداوند کسانی هستند که درست گوش می کنند و مغالطه ها بر روی آنها تاثیر نمی گذارد و حرف ها را می شنوند و قدرت تشخیص دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه اظهار داشت: برخی ضد حق هستند که جزو مغضوبین محسوب می شوند و برخی نیز جاهلند و حق و باطل را تشخیص نمی دهند که جز ظالین می باشند. راجع به هیچ شخصی نباید قضاوت قطعی کنیم مگر کسی که خدا و رسولش در مورد او نتيجه قضاوت را گفته باشد.