محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پیرامون مشکلات مربوط به آئیننامه هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش دچار سردرگمی است و نتوانسته یک نظام آموزشی مهارت محور را طراحی کند.
وی با بیان اینکه مسیر استعدادیابی وزارت آموزش و پرورش مسیر غلطی است، ادامه داد: این وزارتخانه نتوانسته کشف کند که استعداد دانش آموزان در چه زمینهای است و این آئیننامه هم مشکلی را حل نخواهد کرد.
سعیدی با تاکید بر اینکه با برخی مشکلات جدی در نظام آموزشی مواجه هستیم، تصریح کرد: با آئیننامه مذکور نه تنها مشکلات حل نمیشود بلکه وضعیت بدتر نیز خواهد شد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش باید نظام آموزشی را مورد تجدیدنظر قرار دهد و به سمت مهارتمحوری نه مدرکمحوری حرکت کند. باید به سمتی حرکت کند که استعدادیابی دانش آموز از همان ابتدا مشخص شود و به شخصیت محصلین ارزش و اعتبار ببخشد.
سعیدی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش یک بار برای همیشه فکری بکند برای کلاسهای فوقالعادهای که در خارج از ساعت تحصیلی مدرسه برگزار میشوند. کلاسهایی که عموماً بیهوده و برای خانوادهها استرسزا هستند. بیشتر خانوادهها در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و فقرایی که دستشان به دهنشان نمیرسد برای هزینه این کلاسها خون دل میخورند.
نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: کلاسهای فوقالعاده، تعطیلی را از دانشآموزان گرفته و آنها نه تابستان دارند، نه زمستان. این چه نظام آموزشی است که وزیرش به آن افتخار میکند؟