گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بازار همایش ها و کلاسهای انتخاب رشته کنکور سراسری داغ شده. داوطلبین کنکور، حالا و پس از برگزاری آزمون سراسری به دنبال راهی مطمئن برای انتخاب رشته دانشگاهی میگردند. در این میان،گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در قالب «اندیشکده ی مهاجر» طرحی متفاوت را در حوزه مشاوره انتخاب رشته آغاز کردهاند. طرحی که قرار است در آینده، به تحولی بنیادین و ساختاری در نظام تعلیم و تربیت منجر شود. با مهدی طهماسبی، فارغ التحصیل کارشناسی فیزیک دانشگاه شریف، دانشجوی فلسفه اسلامی و از مسئولین اصلی طرح هدهد گفتگو کردیم. او در خصوص این طرح، اهداف آن و سازوکار برگزاری همایش معرفی رشته هدهد توضیحاتی ارائه کرده است.
«هدهد» چیست و با چه هدفی راه اندازی شده است؟
مجموعه هدهد توسط اندیشکده مهاجر دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شد. اندیشکده مهاجر، متشکل از دانشجویان رشته های فنی است که به علوم انسانی گرایش پیدا کرده اند و از سال 89 مشغول فعالیت در دانشگاه شریف است. یکی از مهم ترین دغدغه های مطرح شده در اندیشکده، بحث تخصص یابی نخبگان و تعلیم و تربیت است. هدهد برخاسته از این دغدغه است. هدف ما این است که هم تغییراتی در فضای نخبگان ایجاد کنیم و علاوه بر این، با شاخص سازی و مدیریت دانش، به الگوهای نظری بهتری در این حوزه برسیم. در واقع ما برای ایجاد تحولی جدی در نطام تعلیم و تربیت کشور و اصلاح برخی رویه های غلط وارد این فضا شده ایم و برای ورود به این حوزه مطالعات گسترده ای هم انجام داده ایم.
چرا فضای انتخاب رشته ی کنکور سراسری مد نظر تیم هدهد قرار گرفته است؟
ما برای تاثیرگذاری در حوزه تعلیم و تربیت سه راه در پیش داشتیم؛ یکی اینکه وارد عملیات سطحی بشویم و مئلاً مدرسه تاسیس کنیم که تاثیر اساسی نخواهد داشت و یک نقطه خاص را هدف میگیرد. یک راه دیگر، ورود ستادی به این امر بود، مثلاً مشارکت در سیاست گذاری ها و ورود به حوزه برنامه ریزی کلان در وزارت آموزش و پرورش که خب این راه هم خیلی بهینه نیست چراکه تنها بازیگر صحنه آموزش پرورش در کشور ما وزارتخانه نیست و متغیرهای پرشماری دخیل هستند. بنابراین ما نگرش سومی را انتخاب کردیم که بر مبنای ورود به حوزه های دارای خلا استراتژیک در فضای تعلیم و تربیت و پر کردن این نقاط با یک محتوای غنی است. نقاطی که ورود به آنها باعث تغییر ذائقه و مسیر نخبگان خواهد شد و موجب شاخص سازی در حوزه تعلیم و تربیت می شود.هدهد اساساً دنبال کار اقتصادی نیست و هدفش تغییر در نهاد تعلیم و تربیت است.
ما با توجه به توانایی ها و امکانات موجود و همین طور اهمیت انتخاب رشته و ورود به دانشگاه، این مقطع را برای آغاز فعالیت های مجموعه هدهد انتخاب کرده ایم. در سالهای آینده برنامه داریم که فعالیت های هدهد در دبیرستان ها و دانشگاه ها را هم گسترش دهیم. برای مثال از سال آینده برنامه های ما برای سوم دبیرستان هم آغاز خواهد شد. الگوی هدهد،یک الگوی بسط یابنده است که از نقطه انتخاب رشته آغاز می شود و مخاطبینش در دوران پس از ورود به دانشگاه هم از خدمات آن بهره مند خواهند شد. همینطور در دراز مدت برنامه داریم که کار را از مقاطع پایین تر هم آغاز کنیم.
این طرح توسط چه کسانی حمایت میشود؟
شروع مطالعات هدهد از اسفند 93 بود. در همان مقطع اساتیدی چون دکتر مهدی گلشنی و دکتر محمدمهدی نایبی به ما پیوستند. اساتید حامی و مشاور مجموعه هدهد صرفاً سخنران و ارائه دهنده در همایش ما نخواهند بود و پس از همایش هم در کنار تیم ما خواهند بود. ما در چهار حوزه از حضور اساتید دانشگاه استفاده می کنیم. شورای پژوهشی، تولید محتوا، اجرا و ارائه در همایش. ما در هر چهار حوزه از اساتید دانشگاه دعوت به همکاری کردیم و همیشه هم اساتید با روی باز از ما استقبال کردند و به ما کمک دادند.
با توجه به اذعان مسئولین هدهد، این طرح با اهداف اقتصادی راه اندازی نشده. سوال اینجاست که هزینه های آن از چه طریقی تامین می شود؟
از آنجایی که کار،کار نو و ارزشمندی است، به نظر می رسد اگر جلو برود و دیده شود، برخی از اساتید، شرکت ها و نهادهای دلسوز که الزاما هم حاکمیتی نیستند برای حمایت از طرح وارد عمل شوند. نکته بعدی این است که تیم هدهد با دغدغه و به صورت دلسوزانه وارد عمل شده. ما علاوه بر اساتید حدود 20 دانشجوی همکار داریم که تاکنون یک ریال هم از ما دریافتی نداشته اند. اگر کار،کار مفید و مهمی باشد، طبیعتاً در جامعه احساس نیاز به آن می شود و جامعه برای آن هزینه می کند و کار، پیش می رود. در حال حاضر تنها منبع درآمدی ما هزینه ای است که برای ثبت نام از داوطلبین گرفته می شود. و البته کار از این جهت مشکلاتی دارد و برای مثال ما برای برخی هزینه های همایش محتمل بدهی هم شده ایم. اما خب هدهد دورنمای بلندی دارد و تلاش می کند به افق ِ یک میلیون مخاطب در سال برسد و اگر درست کار کنیم به این هدف خواهیم رسید. اما حتی اگر هدهد به درآمد میلیاردی هم برسد قرار نیست اعضای تیم هدهد میلیاردر شوند و تمام درآمدها صرف بهبود کار خواهد شد. این شاید مهم ترین تفاوت اندیشه و روش هدهد با موارد مشابه باشد. در همین راستا ما نکاتی را لحاظ کردیم که کار در دراز مدت جهت گیری های اقتصادی پیدا نکند. برای مثال همه اعضای تیم هدهد در تولید محتوا نقش دارند و کسی مجری ِ صرف نیست. حدود 70 درصد از وقت تیم هدهد هم صرف مسائل محتوایی و کارهای تخصصی ِ فکری می شود.
گفتنی است دومین دوره ی همایش معرفی رشته ی هدهد،دیروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و روز دوم و سوم آن در دانشگاه تهران برگزار می شود. علاقمندان برای ثبت نام در همایش و عضویت در طرح هدهد می توانند به سایت این همایش به نشانی www.iran-hodhod.irمراجعه کنند. همچنین کانال تلگرام طرح هدهد نیز @hodhodsharif می باشد.