اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آئیننامه «ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی» که چندی پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود، با امضای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.
این آیین نامه در جلسه ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود.
آئیننامه «ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی» که در جلسه ۷۷۶ روز ۱۸ اسفندماه سال ۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا به شرح ذیل ابلاغ شد:
کلیات
امروزه رقابت بین کشورها برای کسب جایگاه برتر فرهنگی- سیاسی و تصاحب سهم اقتصادی بیشتر در مناسبات متکثر، متنوع و پرشتاب جهانی، آنها را ناگزیر به تقویت علم و فناوری بهمنظور گسترش حوزه نفوذ و اقتدار ملی خود کرده است. در پهنه این رقابت جهانی، ایران اسلامی نیز امکانات، ظرفیتها و فرصتهای موجود و اندیشمندان و نخبگان خود را به کار گرفته است تا قلههای علمی را فتح و از مرزهای دانش عبور کند. در چنین شرایطی، نقش اعضای هیأت علمی دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی، حوزه علمیه و دیگر مراکز علمی- فرهنگی، در نیل به این آرمان مقدس، مؤثر و انکارناپذیر است؛ آرمانی که تحقق آن تنها از رهگذر برنامهریزی جامع و همسو با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزههای علم و فناوری، سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، برنامههای توسعه کشور و نیز ارزشیابی مستمر و مداوم، بهمنظور پویایی و حفظ سطح مطلوب علمی- فرهنگی امکانپذیر است.
در کنار اهمیت و ضرورت چنین رویکردی، که به خودی خود زمینهساز توسعة پایدار و همهجانبه است؛ بازنگری اساسی در نظام ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مستلزم انگیزهای درخور و عزمی جدی بود تا آئیننامهای با هدف هدایت فعالیتهای اعضای هیأت علمی به مثابه نیاز بنیادین جامعه دانشگاهی کشور تدوین شود.
در این آئیننامه بر دستیابی به اهداف مهم زیر تأکید شده است:
حفظ، تقویت و توسعه توأمان فرهنگ اسلامی و توان علمی (آموزشی، پژوهشی و فناوری) دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور؛
تأمین نیازهای علمی و فناوری کشور بهمنظور حفظ و ارتقای دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزههای مختلف فرهنگ، سلامت، اقتصاد، تجارت، صنعت و کشاورزی؛
آموزش نیروی انسانی مورد نیاز کشور براساس اهداف برنامههای توسعهای و آمایش سرزمینی و اصلاح هرم اعضای هیأت علمی دانشگاهها؛
اصلاح و تغییر بنیادین نظام ارزیابی اعضای هیأت علمی براساس اصول زیر:
الف) ایجاد پویایی و نشاط در امر آموزش و تقویت انضباط محیط آموزشی بهمنظور تربیت نیروی انسانی منضبط، متعهد و متخصص
ب) تقویت و توسعه تحقیق و پژوهش، با ارج نهادن به پژوهشهای بنیادین، کاربردی و توسعهای که با هدف تأمین نیازهای علمی، فناوری، صنعتی و سلامت در کشور، با نگاهی آیندهپژوهانه تنظیم شده باشد
ج) توجه ویژه به هدایت فعالیتهای پژوهشی و فناورانه اعضای هیأت علمی با هدف شکلگیری و تحقق نسل سوم دانشگاهها و توسعه علم مبتنی بر تولید ثروت و کارآفرینی
د) توجه ویژه به زبان فارسی
ه) ایجاد امکان تصویب ضوابط داخلی برای مؤسسههای دارای هیأت ممیزه بهمنظور اجرای مأموریتهای مؤسسه
ماده۱- فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی
مجموعهای از فعالیتهای عضو هیأت علمی که مؤید آمیختگی علم و اخلاق اسلامی و مبتنی بر تقویت و ترویج باورهای اعتقادی، مذهبی و ملی و مطابق با قانون اساسی و ارزشهای انقلاب اسلامی است.
ماده۲- فعالیتهای آموزشی
مجموعهای از فعالیتهای اعضای هیأت علمی بهمنظور آموزش و تربیت دانشجویان و معطوف به حفظ و ارتقای کیفیت آموزش و انتقال مطلوب مفاهیم است.
ماده۳- فعالیتهای پژوهشی، فناوری
مجموعهای از فعالیتهای عضو هیأت علمی است که ضمن هدفمند بودن، قابلیت کشف و توسعه حقایق و بهکارگیری یافتههای علمی را دارد و با هدف رفع نیاز جامعه، توسعه مرزهای دانش و بسط فناوریهای برخوردار از اولویت، در کشور است.
ماده۴- فعالیتهای علمی، اجرایی
مجموعهای از فعالیتهای مبتنی بر مؤلفههای علم، دانش، پژوهش و فناوری که هدف آن تقویت مدیریت اجرایی و توسعه زیرساختها در حوزههای مرتبط است.
ماده۵- مؤسسههای دارای هیأت ممیزه مستقل میتوانند با توجه به مأموریتهای خود و با رعایت ضوابط و مقررات مندرج در این آئیننامه و رعایت حداقلهای تعیینشده، ضوابط و مقررات خاص خود را درخصوص مفاد ماده سه این آئیننامه که به تأیید حداقل دو سوم کل اعضای هیأت ممیزه میرسد، پس از تأیید هیأتهای ممیزه مرکزی وزارتین و ابلاغ آن توسط مقام مسئول در وزارتین به اجرا در آورند.
ماده۶- ارزیابی کیفیت انجام فعالیتهای موضوع مواد چهارگانه این آئیننامه (فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی) بهمنظور رسیدگی و اظهارنظر به درخواست متقاضیان ارتقای مرتبه و همچنین بررسی رکود علمی، احتساب سابقه خدمت قبل از تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی اعضای هیأت علمی مؤسسه براساس جداول فوق توسط مراجع ذیصلاح انجام میپذیرد.
ماده۷- با ابلاغ این آئیننامه کلیه اعضای هیأت علمی متقاضی ارتقا مرتبه، قطع نظر از اینکه پرونده آنان در تاریخ لازمالاجرا شدن آئیننامه در کمیته منتخب، کمیسیون تخصصی یا هیأت ممیزه ذیربط مورد طرح و بررسی قرار گرفته و یا در شرف ارسال پرونده به کمیتهها، کمیسیونها یا هیأتهای یاد شده باشد، میتوانند با ارائه درخواست کتبی به کمیته منتخب مربوطه، اعمال این آئیننامه را در بررسی پرونده ارتقای مرتبه خویش تقاضا کنند.
ماده۸- شیوهنامههای اجرایی این آئیننامه حسب مورد توسط وزرای مربوطه، حداکثر ۳ ماه پس از تصویب این آئیننامه بهمنظور اجرا ابلاغ میشود.
ماده۹- در راستای اجرای بندهای «الف» ماده ۱۶ و «ب» ماده ۲۰ قانون برنامه پنج ساله توسعه مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹و با هدف دستیابی به جایگاه مناسب علم و فناوری در منطقه و جهان، آئیننامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، مورد بازنگری قرار گرفت. این آئیننامه مشتمل بر ۹ ماده و ۶۵ تبصره در جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۵برای تمام مؤسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی وابسته به وزارتین و سایر دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور، لازمالاجرا است.
اطلاعات کامل مصوبه در اینجا قابل مشاهده است.