به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آذین موحد مدعی شد که سالهاست سازمان سنجش، داوطلبان کنکور و اساتید دانشگاه به نحوه برگزاری کنکور موسیقی اعتراض می کنند.
وی افزود: نخستین دلیل این اعتراض ها بخاطر ساز و کار برگزاری کنکور موسیقی است که مطابق با معیارهای سنجش و ارزیابی صحیح این رشته صورت نمی گیرد.
این استاد دانشگاه گفت: همچنین اساتیدی که توسط سازمان سنجش به داوری دعوت می شوند لزوما از اساتید دانشگاه نیستند.
موحد ادامه داد: سومین دلیل اعتراض ها، این است که معیارهای داوری مطابق با معیارهای بین المللی آموزش و سنجش در رشته نوازندگی نیست.
به گفته این استاد دانشگاه، چهارمین دلیل این اعتراض ها این است که اشخاصی که به تدریس در کلاس های خصوصی کنکور موسیقی در تهران مشغول هستند در داوری ها نقش ایفا می کنند و تصمیم گیرنده هستند.
موحد، پنجمین دلیل اعتراض ها را این می داند که شرکت کنندگان در کنکور، پاسخ شفاف و منطقی نسبت به روش محاسبه امتیازات خود نمی گیرند و در شرایطی که مایل به شرکت مجدد در کنکور سال بعد باشند هیچگونه اطمینانی نسبت به عملکرد خود در سال بعد نمی توانند داشته باشند.
تعداد مجوزهای موسیقی «پاپ» از موسیقی «ایرانی» بیشتر است
وی، با اشاره به لزوم اصلاح روش برگزاری کنسرت ها در نظام اجتماعی و فرهنگی گفت: بحث در مورد طبقه بندی کنسرت ها و برنامه ریزی برای تعادل در اجرای سبک های مختلف موسیقی از اهمیت بسیار زیادی در سیاستگذاری های موسیقی برخوردار است.
موحد متذکر شد: تعادل در ارائه مجوز به کنسرت ها در حوزه موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک به هیچوجه رعایت نمی شود.
استاد گروه موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همه کشورهای دنیا در سیاستگذاری های موسیقی به این امر توجه دارند و مطابق با شرایط اجتماعی و فرهنگی در کلانشهرها یا شهرهای کوچک و یا شهرهای دینی و مذهبی و یا شهرهای دانشگاهی خود، در این باره تصمیم گیری می شود.
موحد گفت: به عنوان نمونه، در واتیکان هیچ گاه مجوز کنسرت برای یک گروه معروف «پاپ» و «راک» داده نمی شود و چنین کنسرت هایی معمولا در شهرهای دانشگاهی یا در شهرهای بزرگ در زمان خاص و مطابق با برنامه های خاص برنامه ریزی می شود.
وی تصریح کرد: در ایران تعداد مجوزهای موسیقی پاپ که مربوط به صنعت و تجارت موسیقی می شود به مراتب بیشتر از مجوزهایی است که برای موسیقی ایرانی و یا موسیقی کلاسیک داده می شود.
این استاد دانشگاه و موسیقی دان ادامه داد: حتی مکان های برگزاری کنسرت مثلا برج میلاد، تالار وحدت و فرهنگسراهای شهرداری هیچگونه طبقه بندی و مدیریتی نسبت به سبک موسیقی و تعداد کنسرت هایی که ارائه می کنند، ندارند.
موحد تصریح کرد: برگزاری کنسرت ها در شهرهای مذهبی همچون مشهد و قم باید مطابق با فرهنگ و اعتقادات مردم آن شهرها برگزار شود.
موسیقی بستر انسان سازی و تعلیم و تربیت است
این استاد دانشگاه گفت: ما هنرمندان اعتقاد داریم که موسیقی بستر تفکر و اندیشه و انسان سازی است، اما امروز موسیقی در نظام اجتماعی ایران با این رویکردی که گفته شد شناخته نشده و متاسفانه نابسامانی های بسیار زیادی در این حوزه جریان وجود دارد.
خانه موسیقی باید در صیانت از هنر موسیقی جریان ساز باشد
موحد، با ابراز نگرانی از نقشی که خانه موسیقی در تبیین معیارهای مربوط به موسیقی ایفا کرده، افزود: معتقدم خانه موسیقی باید در صیانت از هنر موسیقی راهگشا و جریان ساز باشد و در برابر جریان های حاشیه ای نباید موضع گیری کند.
استاد گروه موسیقی و پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران ادامه داد: خانه موسیقی موظف است که در کنار دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا وسیما، راهکارهایی را که به استانداردها و معیارهای هنری و معنوی موسیقی سمت و سو می دهد ارائه دهد تا در حقیقت از این آشفته بازار موسیقی با وجود فعالیت های زیاد و چشمگیرش کاسته شود.
موحد تاکید کرد: خانه موسیقی باید با طبقه بندی های درست و برنامه ریزی های صحیح، ساماندهی موسیقی را در کشور برعهده بگیرد تا کمک کند که وزارت ارشاد و صدا وسیما سیاست های خود مبتنی بر معیارهای صحیح موسیقی، نه معیارهای اقتصادی و صنعت موسیقی که فقط از بستر تفنن و طرب رشد می کند، را برنامه ریزی کنند.