اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یادداشت دانشجویی؛* تربیت انسان طراز یک فرایند بلندمدت است ولوازم وملاحظات فراوانی دارد که سعی میشودبه اختصار به برخی از انها اشاره شود.
نخست باید اصطلاح انسان طرازانقلاب اسلامی را تعریف کنیم؛ انسان طراز انقلاب اسلامی انسانی است متقی٬ اخلاق مدار و انقلابی که فارق از موقعیت خانوادگی (باهرشرایطی) اجتماعی (باهرموقعیت اجتماعی) مادی (دارایاندار) و شغلی (کارمند٬کارگر و...) خود و متناسب با توانایی ها و استعدادهایش تکلیف گرایانه به ایفای نقش در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی میپردازد.
تقوی٬ تخلق به اخلاق اسلامی٬ تلاش برای خودسازی معنوی٬ اندیشه ورزی٬ توانایی انجام کارهای تشکیلاتی٬ انقلابی و جهادی٬ بصیرت سیاسی و حضور به موقع در موقعیتهای حساس٬ قناعتو ساده زیستی٬ خانواده دوستی٬ اشتیاق خدمت به خلق الله و اشراف به ابعاد جبهه نبرد حق و باطل (چه سخت وچه نرم) از ویژگیهای بارز انسان طراز انقلاب اسلامی هستند.
تربیت و آموزش دو هم زادند که لازم و ملزم یکدیگرند. تربیت درست وقتی صورت میگیرد که آموزش و اندیشه ورزی مقدم برآن صورت گرفته باشد؛ البته براین دو مسئله جذب است٬ چه اینکه اگر بسیج دانشجویی نتواند کسی را جذب کند،هیچ علم و معرفت و استلالی به کارش نخواهد آمد.
اعضای بسیج دانشجویی باید با بهانههای مختلف (به خصوص برخی اقدامات خدماتی وتفریحی) زمینه رفاقت فردبه فرد را با دانشجویان فراهم کنند و به واسطه این رفاقت هابه صورتی تدریجی ونرم ذهن آن رابه مسائل مهم درگیرکنند.
متأسفانه امروزه استفاده از ابزارهای رسانهای (نشریه٬سایت٬تلگرام و...) و همچنیندایورت وظیفه هدایت بر روی دوش سخنرانان و برنامههای عمومی (همایش٬ نمایشگاه و...) بسیج دانشجویی اعضای بسیج دانشجویی را از لابه لای دانشجوها بیرون کشیده و در اتاقهای در بسته جلسات به انزوا کشانده است.
بنابراین عرض میکنم که هیچ ابزار و برنامهای جای ارتباط دوستانه و حضور فیزیکی در بین دانشجوها را نخواهد گرفت؛ البته استفاده از این ابزارها هم لازم است به شرطی که مسخرانسان باشد نه اینکه انسان مسخر آنها باشد.
پس از جذب مهمترین مسئله تربیت و آموزش است. دانشجویانی که جذب بسیج میشوند باید بلافاصله در زمینههای معرفتی و اعتقادی٬ اخلاقی٬ سیاسی٬ فرهنگی و... تحت آموزش قرار بگیرند؛ همچنین درنظر داشته باشید که آموزشی موفق است که با مباحثه و اندیشه ورزی تثبیت شده باشد.
تربیت واقعی نیز وقتی صورت میگیرد که بسیج دانشجویی زمینهای را فراهم کند تا دانشجویان مباحثی که آموزش دیدهاند را در عمل به کار بگیرند؛ میتوان گفت که برنامهها و اقدامات تشکیلاتی بسیج دانشجویی بهترین زمینه است برای اینکه یک دانشجو خود را در دایره انقلاب اسلامی احساس کند و آموختههای خود را در این مسیربه کاربگیرد و برایش نهادینه شوند.
نکته مهمی که بایدبه آن توجه داشت این است که هر نوع کارتشکیلاتی به صرف تشکیلاتی بودنش نمیتواند انسان ساز باشد؛ کارتشکیلاتیمیتواند انسانساز باشد که صرفأ برای رضای خدا انجام شود.
کار تشکیلاتی الزاماتی دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به اخلاص کار٬ توکل به خدا در کل مراحل انجام کار٬ هدفمند و بابرنامه بودن کار٬ پرهیز از کار خلاف قانون و شرع و یاکارهای خلاف اخلاق و منطق٬ تلاش و سخت کوشی٬ کاربرای برنامه درست وسنجیده نه برنامه نابجا وبی اثرو... اشاره کرد.
همچنین باید توجه داشت که برگزاری هر برنامه در دانشگاه دو هدف اصلی میتواند داشته باشد؛ یکی اثرگذاری بر عموم دانشگاهیان و دیگری تربیت عملی برگزارکنندگان برنامه؛بنابراین اگر برنامهای خوب اجرا نشد٬ مسئول حوزه٬ پایگاه باید توجه داشته باشد که تجربهای که برای بچههای بسیج به دست آمده است ارزشمندتر است.
امید سارایی- مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ایلام
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.