اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از کرددانش، محمدرضا ستاره، عضو هیئت علمی رشته فیزیک دانشگاه کردستان در نشست مجمع بسیج اساتید که امروز همزمان با آغاز دهه فجر در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: بزرگترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران استقلال سیاسی بود؛ اما برای اینکه ما بتوانیم در تمام زمینه ها به استقلال برسیم چاره ای نداریم جز اینکه به سمت علم برویم البته علم نه از بعد کمی؛ بلکه منظور بعد کیفی علم است.
وی افزود: هر چند کشور در حوزه تولید علم و مقاله در رتبه خوبی قرار دارد؛ اما در بحث کیفی علم، رتبه قابل توجهی نداریم به این دلیل که کمیت را چسبیده ایم و کیفیت را رها کرده ایم.
عضو هیئت علمی رشته فیزیک دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه دوره های تحصیلات تکمیلی با رشد بی رویه خود آسیب های شدیدی برای جامعه امروز ما داشته گفت: ما در شهریور سال ۹۲ حدود ۴۰ هزار دانشجو دکترا در کشور داشتیم, اما این همه دانشجو دکترا را میخواهیم کجا قرار دهیم؟ مقالاتی که این دانشجویان دکترا تولید می کنند چه میزان کیفیت دارند و کاربردی هستند؟ نتبیجه این سیاست می شود مقاله فروشی و دزدی علمی و کپی برداری و .... امروز همه افراد می خواهند دکتر شوند درحالی که باید راس قله ها دکتراهای کشور باشند.
این استاد فیزیک دانشگاه کردستان تصریح کرد: ما فقط می خواهیم آمار دانشجویان را افزایش دهیم اما این همه افزایش در سطح تحصیلات تکمیلی را می خواهیم چیکار؟ مقام معظم رهبری در ابلاغیه سیاست های کلی برنامه توسعه پیوست فرهنگی را در پروژه های ملی و ...الزامی دانسته اند حال وقت آن نرسیده که تبعات عظیم اجتماعی، اقتصادی؛ فرهنگی و ...پروژه جذب بی رویه دانشجوی تحصیلات تکمیلی را در جامعه بررسی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید نظارت بیشتری بر دوره های دکترا شود و توازنی بین کیفیت و کمیت در وزارت علوم برقرار باشد، گفت: مطالبات مقام معظم رهبری در بحث تولید علم بسیار متفاوت است با آن چیزی که امروز دانشگاه های ما دنبال می کنند نتیجه افزایش بی رویه جذب دانشجو در مقاطع ارشد دکترا خروجی جز هدردادن انرژی، سرمایه و زمان جوانان ما ندارد.