اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
فرزانه عموزاده، دبیر انجمن علمی معماری دانشگاه ایلام گفت: در کشورهای دیگر فردی که وارد مدرسه میشود از ابتدای آموزش در حوزههای پژوهشی و کار عملی نیز کار میکند، فردی که در آن مدارس تحصیل میکن،د میتواند فرایند تشریح یک مسئله را انجام دهد.
وی با بیان اینکه پژوهش را باید در مدارس پایهریزی کرد، تصریح کرد: مشکل ما این است که پژوهش به حوزه آموزشی ما در مدارس وارد نشده و حتی در سطح دانشگاه نیز با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. مقالات ما در دانشگاهها تحت عنوان پژوهشی در حال انتشار هستند و خیلی از اساتید برای تحقیق و پژوهش پول میگیرند تا دانشجو را هدایت کنند.
عموزاده با بیان اینکه متاسفانه برخی از دستگاههای اجرایی در استان ایلام علیرغم وجود نیروهای متخصص و دانشجویان کارآزموده در این بخش از سایر استانها برای انجام برخی تحقیقات و پژوهشها استفاده میکنند، عنوان کرد: دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاهها میتواند نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط دانشجویان با محیط خارج از دانشگاه ایفا کند و این مهم میتواند زمینه ساز ارتباط موثر دانشجو با محیط کار باشد.
دبیر انجمن علمی معماری دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از اساتید فوت و فن کار و ارتباط با بیرون را به دانشجو یاد نمیدهند؛ چرا که احساس میکنند که رقیبی برای خود ایجاد میکنند، گفت: ما در انجمنهای علمی میتوانیم اتاق همکاری برای هر دستگاه تعریف کنیم و حتی درخواستهایی به برخی از ادارات دادهایم که ما میتوانیم با آنها در بخشهای پژوهشی همکاری کنیم؛اما هیچ کدام از این نهادها پاسخی به درخواست ما ندادهاند.
وی با تاکید بر اینکه انجمن و فعالیت انجمنهای علمی در دانشگاه ارزش گذاری نشده است، اظهار کرد: اساتید هم ما را همراهی نمیکنند، دانشجو در انجمنهای علمی هر چند فعال باشد ولی کارش به چشم نمیآید. مسئولان دانشگاه اولویت را به کلاس درس میدهند نه انجمنهای علمی.
عموزاده با بیان اینکه برخی از انجمنهای علمی نمیتوانند مطابق آییننامههای وزارت علوم کار کنند، اضافه کرد: یکی از اهداف شکلگیری انجمنهای علمی این است که یک سری درسهایی که ارائه نمیشود و نیاز دانشجوست، در انجمنهای علمی برگزار شود.
دبیر انجمن علمی معماری دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه انجمنهای علمی در راستای تقویت بنیه علمی دانشجویان کارگاههای تخصصی برگزار میکنند، افزود: دانشگاه برای برگزاری برخی از کارگاهها ما را کمک نمیکنند و ما مجبوریم برای تامین هزینههای برخی از کارگاهها، مبلغی تحت عنوان ورودی از دانشجویان بگیریم که ممکن است هر دانشجویی توانایی مالی برای شرکت در آن کارگاه را نداشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه انجمنهای علمی موقعیتی برای دانشجویان فراهم میکند که رشد کند، یادآور شد: انجمنهای علمی جایی برای رشد دانشجو و تعامل او با جامعه است .
یونسی در ادامه با بیان اینکه ما باید مسیر قبل از رسیدن به انجمنهای علمی را هموار کنیم یعنی راه را برای دانشجو کاملا مشخص کنیم، گفت: سیستم آموزشی ما باید در کنار یادگیری، خلاقیت را به فرد نیز بیاموزد و نباید فقط به جنبه یادگیری دانشآموزان و دانشجویان بپردازد.