انتقادات به حوزه مدیریت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سال گذشته با ورود یک نشریه دانشجویی ظاهرا منتقد آغاز گردید، در حالیکه مدیریت دانشجویی فعالیتهایی جهت پاسخ به مطالبات داشته است، اما هنوز برخی مشکلات بر جای خود باقی است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ سال گذشته بود که نشریه «درد دل» در دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی مقالهای با عنوان اندر احوالات مجموعه خوابگاهی – ورزشی تبریز مشکلات صنفی دانشگاهیان و خوابگاهیان را مطرح کرد. مشکلات صنفی مطرح شده در نشریه از این قرار بود: قرار گرفتن سالن ورزشی مجهز شهریار در اختیار برخی تیمهای غیر دانشگاهی و لیگ برتری و اختلال در استفاده دانشجویان از این سالن، فرسودگی سالن بدنسازی تختی خوابگاه گلستان، وضعیت بد بهداشتی و مشکلات فاضلاب خوابگاه، تجمع سگ و گربه و حشراتی چون عقرب و سوسک در محیط خوابگاهی، عملکرد نامطلوب سیستم گرمایشی، سرد بودن آب حمامها در زمستان، خرابی سماورهای خوابگاه، مشکلات اینترنت و عدم خطدهی سیم کارتهای ۴G و ۳G، فضای ناکافی خوابگاه و سالنهای مطالعه با توجه به تعداد زیاد دانشجویان، کمبود کتاب در کتابخانههای خوابگاهی و امنیتی کردن فضای خوابگاه با ایجاد گیتهای ورود و خروج.
به دنبال انتشار مشکلات صنفی دانشجویی در نشریه درد دل مدیریت دانشجویی دانشگاه جوابیه را صادر کرد و در آن به برخی مطالبات دانشجویی پاسخ داد. در این جوابیه به برنامه منظم و مدون دانشگاه مبتنی بر نظر کارشناس بهداشت دانشگاه برای سمپاشی اشاره شده است و از دانشجویان خواسته شده در رعایت بهداشت فردی، نظافت اتاقها دقت و همکاری بیشتری کنند.
همچنین علت نصب گیتهای ورود و خروج ایجاد امنیت و آرامش برای دانشجویان و جلوگیری از ورود افراد غیر دانشجو به خوابگاه عنوان گردیده است. پذیرش تعداد زیاد دانشجو در خوابگاه و کمبود فضای مطالعه، فشار به سیستم موتورخانه به اهتمام دانشگاه برای جلوگیری از سرگردانی دانشجویان بدون خوابگاه و پرداخت هزینههای بالا به خوابگاههای خودگران درون شهر نسبت داده شد و علت مشکلات فاضلاب خوابگاه به تجمع قطعاتی، چون ریشتراش، ظرف فلزی آبمیوه، تیوب خمیر دندان و... عنوان گردید. همچنین عنوان شده است که در طول سال کتابهای علمی فرهنگی در کتابخانههای دانشگاه و دانشکدهها توزیع میشود و بودجه کافی برای خرید کتابهای خاص علمی آموزشی وجود ندارد.
یک دانشجوی فعال صنفی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در مورد مشکلات صنفی دانشگاه گفت: سالن ورزشی شهریار دانشگاه یک سالن ورزشی با امکانات قابل قبول است که هم اکنون در اختیار برخی از تیمهای خارج از دانشگاه همچون تیم فوتسال دبیری تبریز قرار دارد که کلا تمرینات این تیم در سالن شهریار انجام میشود و حتی گاهی اوقات تماشاچیانی خارج از دانشگاه برای مشاهده تمرینات تیم به این سالن میآیند، اما زمانهای اختصاصی نیز برای دانشجویان و کارمندان دانشگاه در نظر گرفته شده است و حدودا ۱۰ درصد اوقات سالن در اختیار تیمهای ورزشی خارج از دانشگاه است البته برخی اعتراضات دانشجویی به حضور غیر دانشگاهیان در این سالن ورزشی وجود داشته است، اما مشکل خاصی تاکنون ایجاد نشده است.
این فعال صنفی در ادامه به دیگر مشکل صنفی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گیتهای ورود و خروج خوابگاه برای این گذارده شده که غیر دانشجو وارد خوابگاه نشود البته در ابتدای راهاندازی گیتها برخی دانشجویان اعتراضاتی به امنیتی کردن فضای دانشجویی داشتند، اما هم اکنون تقریبا اعتراض خاصی در این زمینه وجود ندارد که معاونت دانشجویی بخواهد رسیدگی کند.
وی در ادامه به کیفیت وسایل گرمایشی و سرمایشی خوابگاه اشاره کرد و گفت: این وسایل به خوبی کار میکنند و مشکلی خاصی ندارند. سماور خوابگاه هم یک بار عوض شد که متاسفانه دوباره خراب شد. آب حمام هم در اغلب اوقات خوب است فقط در روزهای بسیار سرد زمستانی داغ نیست. همچنین چند سال پیش پنجرههای خوابگاه را دو جداره کردهاند لذا راهروها هم اکنون گرمتر از گذشته است.
این فعال صنفی به مشکلات اینترنت اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز تلاش مسئولان دانشگاه در این زمینه به بار ننشسته است و آنتندهی سیم کارتهای ۴G و ۳G به خوبی انجام نمیشود البته این مشکل در بلوکهای مختلف خوابگاهی شدت و ضعف پیدا میکند.
وی به فضای ناکافی جهت زیست دانشجویان در خوابگاه و مطالعه اشاره کرد و گفت: در خوابگاه بوستان دانشجویان کارشناسی با توجه به کمبود فضای سالن مطالعه از نمازخانه خوابگاه استفاده میکنند. مشکل کمبود کتاب در کتابخانه خوابگاه پذیرفته شده نیست، چون اغلب کتابهای درسی مورد نیاز در کتابخانه مرکزی دانشگاه به اندازه کافی وجود دارد و باید توجه داشت که کتابهای مورد استفاده در کتابخانه خوابگاهی کمی متفاوت از کتابهای درسی و یا پژوهشی است که دانشجویان استفاده میکنند.
دانشجوی فعال صنفی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نهایت گفت: در مورد مسائل صنفی باید نگاهی بیطرف و منصفانه داشت و از اظهارات افراطی و اغراق در مشکلات دوری گزید. اگر هم مشکلی وجود دارد مسئولان باید نسبت به آن پاسخگو باشند و از تقابل با دانشجو بپرهیزند. مسئله دیگر این است که دانشجو فردی آزاد است و نباید در پازل جناحهای سیاسی بازی کند و یا بازیچه فلان مسئول شود. شاید عدهای دنبال این باشند که خود را مسئولی نقدپذیر نشان دهند و برای تظاهر به آن یک جریان رسانهای همراه با حضور منتقد جدی به راه بیندازند تا اینگونه خود را مسئولی دلسوز و پاسخگو نشان دهند. اما دانشجو باید هوشیار باشد و هر دو عملکرد درست و نادرست مسئولان را با هم ببیند.
مشاهدات حاکی از آن است که دانشگاه علوم پزشکی تبریز علیرغم پیگیریها هنوز درگیر مشکلات صنفی حل نشدهای است. به عنوان مثال مدیریت دانشجویی هنوز پاسخی روشنی به نحوه اداره سالن ورزشی شهریار، پذیرش تعداد زیاد دانشجو بیش از ظرفیت خوابگاه، تمیزی سرویسهای بهداشتی و ... نداده است و این مطالبات در بخش دانشجویی باقی مانده است.