معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تعدادی از داوطلبان درباره شیوه اجرای قانون سهمیه ایثارگران اعتراضات قابل تأملی دارند که با مجلس در حال پیگیری آن هستیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و تقارن آن با عزاداری ایام محرم گفت: دفاع مقدس تداعی کننده این است که نسل جوان ما باید با حضور فعال در عرصه علم و فناوری پاسخی محکم به یاوه گویی هایی که افراد از جمله ترامپ میگوید بدهند توجه داشته باشید که ایام محرم ایام آموزندهای است و باید به جای نالیدن در مصائب حضرت اباعبدالله بر شجاعت ایشان ببالیم.
وی افزود: امسال سال تحصیلی را در شرایطی آغاز میکنیم که با تمهیدات انجام شده سالی پرنشاط، قانونمدار و توام با معنویت باشد تقریبا ۷۴۰ هزار نفر پذیرش دانشجو خواهیم داشت و از این تعداد نزدیک ۳۷۰ هزار نفر در مقطع کارشناسی پذیرفته میشود و نزدیک به ۳۲۵ هزار نفر در مقطع ارشد و ۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر در مقطع دکترا پذیرش داریم و امیدواریم با مولفه هایی که در آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و برای تعیین تکلیف نهاد آموزش عالی بوده امسال بتوانیم در جهت پیگیری این مصوبات گامهای اساسی برداریم. چنانچه در سالهای گذشته در تحقق مفاد آموزش عالی گامهای خوبی برداشتیم و این کار ادامه دارد.
شریعتی نیاسر با اشاره به تقسیم آموزش عالی به مناطق ده گانه توضیح داد: این تقسیمات آموزش عالی را به ده منطقه تقسیم کرده و غیر از منطقه ده که تنها استان خوزستان را شامل میشود سایر مناطق از چند استان تشکیل شده هم چنین طرح مدیریت منطقهای نیز در دست تدوین است چندین ویرایش روی آن انجام شد و حالا امیدواریم امسال شاهد تصویب طرح مدیریت منطقهای باشیم که تفویض اختیار بیشتری را به دانشگاهها میدهد و مناطق این اختیار را پیدا میکنند که برای آموزش عالی منطقه خودشان برنامه هایی داشته و از موازی کاری پرهیز کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر کیفیت آموزش عالی توضیح داد: امسال بیشتر از سالهای گذشته کیفیت مورد توجه قرارمی گیرد به دلیل اینکه عملا بخشهای نظارت آموزش عالی به طور جدی وارد عمل شدند و ساختارمند گشته اند و تجربه سال گذشته هم نشان داده که برخی مراکز آموزش عالی که از کیفیت برخوردار بودند ارتقا پیدا کرده و مراکز بی کیفیت تنزل رتبه داشته اند یا ظرفیتشان صفر شده است.
وی در خصوص ساماندهی موسسات آموزش عالی توضیح داد: در این قالب تعداد قابل توجهی از مراکز آموزش عالی دولتی که از سطح استاندارد پایین بودند برای افزایش سرعت رشد در حمایت دانشگاههای بزرگتر منطقه به صورت قانونمند قرار گرفتند که تحت عنوان دانشگاههای معین معرفی میشوند. مراکز در حال توسعه نیز ضمن حفظ اقتدار خودشان باید بتوانند با هم افزایی رشد زودهنگام داشته باشند لذا از دو سال پیش فصل بندی مراکز دولتی وغیردولتی را آغاز کردیم که در بخش غیردولتی فاز آزمایشی سال قبل انجام شد و فاز نهایی در حال انجام است در بخش دولتی نیز فاز بررسی را در دست اقدام داریم و پیش بینی میکنیم ظرف دو هفته آینده نتایج نهایی فصل بندی مراکز دولتی اعلام شود و متناسب با سطح هر دانشگاه در نظام رتبه بندی، میزان اختیارات متفاوتی را تعریف میکنیم.
شریعتی نیاسر اظهار داشت: هم چنین محدودیتها و ممنوعیت هایی نیز تعریف میشود که اگر موسسات در سطوح پایینتر باشند باید نسبت به ارتقای سطح خودشان اقدام کنند و سطوح بالاتر از سیاستهای تشویقی بهره مند میشوند.
معاون آموزشی وزیر علوم به تشریح مفاد آموزش عالی در برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: بخش آموزش عالی از ویژگیهای مهمی برخوردار است و ما را مکلف میکند که به برخی محورها توجه خاص داشته باشیم و علوم پایه نیز کمتر مورد توجه بوده که برنامه پیشنهادی ما در برنامه ششم توسعه بندی برای حمایت علوم پایه آمده است و یک ردیف بودجه برای ارتقای سطح علوم پایه در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه بیان داشت: برهمین اساس طرحی را تدوین کردیم که مطابق آن حوزههای علوم پایه از یک طرح تشویقی برخوردارند و کمک اعتباری به دورههای علوم پایه میشود و زمینه مناسبی برای اعزام دانشجویان به خارج از کشور و فرصتهای تحقیقاتی فراهم میشود.
شریعتی نیاسر به تشریح چگونگی اعطای تسهیلات به دانشجویان دکترا پرداخت و گفت: از چند زاویه دانشجویان دکترا نیاز به کمک دارند که حمایت حقوقی، حمایت تجهیزاتی و حمایت رفاهی را شامل میشود در حمایت حقوقی از آنها باید حمایت خاصی شود تا زمینه اشتغالشان فراهم شود و کسانی که در دوره دکترا مشغول به تحصیل هستند جهت گیری شغلی آنها به سمت دانشگاه هاست و ما باید توسعه آموزش عالی را در مقطع دکترا هدفمند ببینیم تا متناسب با ظرفیت دانشگاهها دانشجو در این دورهها پذیرش شود به همین خاطر دانشگاههای ماموریت گرا مورد حمایت وزارت علوم هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص حمایت تجهیزاتی از دانشگاهها، توضیح داد: امکانات و اعتبارات خوبی در این زمینه پیش بینی شده تا بتوانند از پتانسیل تجهیزاتی دانشگاهها استفاده کنند هم چنین طرحی را با مراکز پژوهشی شروع کردیم که براساس آن مراکز پژوهشی کشور به تدریج دانشجو پذیرش نکنند و به جای آن مراکز دانشجویی با حمایت مراکز پژوهشی و استفاده از تجهیزات آنها پذیرش دانشجو داشته باشند.
وی در خصوص حمایت رفاهی از دانشجویان دکترا نیز گفت: وام ویژه دکترا پیش از این داده میشد که در قالب پژوهانه و رقمی به ارزش ۵ میلیون تومان بود، ولی سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد اعتبار برای وام ویژه دانشجویان دکترا داده شد که کفاف این قضیه را نداد به همین دلیل امسال ۱۱۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادیم که باز پرداخت آن تسهیل شده و بعد از پایان تحصیل حدود دو سال دانشجویان نباید مبلغ وام را بازگردانند و پس از آن با قسطهای اندک این وام داده میشود.
شریعتی نیاسر در خصوص اعتراض داوطلبان کنکور سراسری نسبت به سهمیهها و پذیرش در کنکور توضیح داد: مصوبه مجلس داشت که ما هم موظفیم این مصوبات را به اجرا برسانیم این سهمیه ۵ درصدی فی نفسه مشکلی نداشت و مناسب بود، اما بندی در آن بود که اگر سهمیه ۲۵ درصد جانبازان در رشته محلی خالی ماند این قانون اجازه میداد که این ظرفیت خالی برای ۵ درصد سهمیه اضافی ایثارگران که امسال تصویب شد داده شود و باعث شد تعدادی از داوطلبان پذیرش در رشته محل مورد نظر خود را از دست بدهند که به اعتقاد من این اعتراض در خور تامل است. همین دیروز هم جلسهای داشتیم و به نظر این مشکل حل خواهد شد و همین امروز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارشاتی ارایه شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص دانشگاه علمی کاربردی نیز توضیح داد: دانشگاه علمی کاربردی به صورت هدفمند شده و تعدادی از واحدها که مطابق ماموریت خودشان پذیرش دانشجو نداشتند ظرفیتشان صفر شد و جهت گیری درست این است که دانشگاهها به سمت آموزشهای مهارتی، ماموریت گرا پیش بروند. هم چنین در رابطه با رشتههای میان رشتهای این دانشگاه با وزارت بهداشت نیز کارگروهی تشکیل شده و مسئول بررسی حوزه هایی است که در آن وزارت علوم و وزارت بهداشت متفاوت فکر میکنند میباشد جلساتی نیز تشکیل شده و ان شالله این مسئله حل میشود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: منطقه بندی عمدتا برای تسهیل امور جاری در دانشگاهها و برای جلوگیری از موازی کاری است و اگر دانشگاهی به صورت واحد اقماری دانشگاه بزرگتر باشد مانند پردیسها مشکلی برای انتخاب رئیس آن دانشگاه توسط رئیس دانشگاه بزرگتر وجود ندارد در غیر این صورت انتخاب روسای دانشگاه فقط توسط وزیر انجام میشود.