معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در این سالها با نوع آموزشهایی که در دانشگاهها داشتیم و با نوع جشنوارههایی که برگزار کردهایم؛ هویت تئاتر آموزشی و تئاتر دانشگاهی را مخدوش کردیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در دومین «هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران» گفت: این دومین سالی است که دوستان همت کردهاند و هفته پرفورمنس را به عنوان یک برنامه پژوهشی اجرا میکنند.
وی افزود: غالب کسانی که در این مراسم حضور دارند یا دانشجو هستند یا بودند یا خواهند شد، در نتیجه فصل مشترک همه ما صفت دانشجویی است، در نتیجه به نکاتی در خصوص وضعیت تئاتر دانشگاهی اشاره میکنم.
وی گفت: سالها است که من این نکات را میگویم و به مصداق «آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، ظاهرا این گفتن با نگفتن ما هیچ تفاوتی هم نمیکند، اما به نظرم میرسد جریان تئاتر دانشجویی ما در سالهای اخیر با یک انحراف جدی رو به رو شده است. انحرافی که آن را از هویت اصلی دانشجویی منفک کرده و بیشتر تبدیل به یک مقلد از جریانات تئاتری شبه حرفهای در ایران، تبدیل کرده است.
سرسنگی ادامه داد: اینکه میگویم شبه حرفهای به این دلیل است که اعتقاد دارم ما متاسفانه حتی در حوزه تئاتر حرفهای هم خیلی توفیق نداشتیم هر چند که افرادی ادعا میکنند حرفهای تئاتر هستند، غیر از چند گروه که در این سالها به صورت جدی کار کرده اند و میتوان به آنها گروه تئاتر حرفهای گفت، جریان حرفهای نیز توفیقی نداشته است.
سرسنگی تاکید کرد: ما متاسفانه در این سالها با نوع آموزشهایی که در دانشگاهها داشتیم، با نوع جهت گیریهایی که به دانشجویان داده ایم و با نوع جشنوارههایی که برگزار کرده ایم؛ یک مقدار هویت تئاتر آموزشی و تئاتر دانشگاهی را مخدوش کردیم.
وی گفت: آنچه در حال حاضر در جشنوارههای تئاتر دانشجویی و سالنهایی که تئاتر دانشجویی را پوشش میدهند، دیده میشود؛ تئاترهایی است که توسط دانشجویان اجرا میشود و نه تئاتر دانشجویی و اینها تفاوت دارند.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: در کل به نظر میرسد که متاسفانه نه در حوزه آموزش تئاتر دانشگاهی در این سالها توفیق زیادی داشتیم و نه در حوزه اجراهای تئاتر دانشگاهی و دانشجویی خوب عمل کرده ایم. به عقیده من اگر بخواهیم به هویت اصلی تئاتر دانشگاهی بازگردیم، باید بحث آموزش و پژوهش محور همه کارهای ما باشد؛ یعنی اگر جشنوارهای برگزار میکنیم به عنوان جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی این جشنواره وجه تمایزش با سایر جشنوارههای تئاتری، باید در نشان دادن آموزش و پژوهش باشد.
وی ادامه داد: اگر اجرایی به صحنه میبریم در سالنهایی مثل تالار مولوی که اصولا یک مرکز تئاتر دانشگاهی و دانشجویی است، این تئاتر باید از وجوهات آموزشی و پژوهشی برخوردار باشد. اگر یک تئاتر تنها یک تجربه صرف باشد و هیچ آموزهای را به مخاطب منتقل نکند در واقع این اثر در چارچوب انتظارات ما از تئاتر دانشگاهی قرار نمیگیرد؛ لذا من از دوستانم در تئاتر مولوی خواهش کردم که به تدریج این مرکز را به سمتی ببرند که نابترین تجربههای تئاتری دانشگاهی در این مرکز به صحنه بروند. آوانگاردترین کارها از نظر فرم اجرا و جدیدترین شکلهای اجرای مبتنی بر آموزش و پژوهش باید در این مرکز اجرا شود.
مجید سرسنگی در ادامه افزود: برگزاری این هفته پرفورمنس هم یکی از کارهای بسیار خوبی است که در این دو سال تالار مولوی شروع کرده و البته به نظر من کافی نیست. برگزاری سالانه یک هفته پرفورمنس برای تالاری که مدعی پیشگامی در تئاتر دانشگاهی است و باید به عنوان پرچم دار تئاتر دانشگاهی ایران در مجامع بین المللی مطرح باشد، کافی نیست.
وی گفت: این رخدادها حتما باید در طول سال بیشتر باشد و از اجراهایی که هیچ فایدهای ندارد و هیچ تجربهای را منتقل نمیکند و باعث ارتقا حوزه آموزش و پژوهش تئاتر نمیشود، خودداری کنیم و امکانات محدودی را که در تالار مولوی داریم باید صرف دانشجویان و استادانی کنیم که کارهای آموزشی و پژوهشی تئاتر میکنند مثل نمایش مفیستو که چندی قبل در تالار مولوی اجرا شد و یکی از کارهای شاخص آموزشی تئاتر ما بود که تاثیر خوبی هم از خودش به جا گذاشت.
در ادامه این مراسم، «موقل» وابسته فرهنگی سفارت فرانسه، گفت: بسیار خوشحال هستم که این رویداد را ایران و فرانسه مشترکا برگزار میکنند. میدانم که تئاتر و زمینههای فرهنگی هم برای ایران و هم فرانسه مهم و جالب است. از دانشگاه تهران که میزبان ما هستند تشکر میکنم و همچنین از موسسه فرهنگی هنری فانوس پارس و آقایان بیه، هاسبورک و روکت نیز سپاسگزارم.
وی افزود: بخش فرهنگی سفارت فرانسه و مرکز آموزش زبان سفارت فرانسه از این شکل از اتفاقاتی مانند هفته پرفورمنس حمایت میکند و مایل به تداوم این همکاریها است.
در ادامه مراسم افتتاح دومین «هفته پرفورمنس ایران» پیام ریچارد شکنر که برای این هفته و به صورت تصویری از محل کارش در نیویورک ضبط شده بود، برای حاضران پخش شد؛ شکنر در قسمتی از این پیام اعلام کرد: آرزو داشتم در این لحظه در کنار شما باشم، مطمئنم که هفته پرفوزمنس هفته بسیار هیجان انگیزی برای شما خواهد بود. میدانم که موضوع این بار هفته پرفورمنس درباره فضاهای شهری است که در هر قسمتی از شهر امکان برگزاری دارد، اما در مواردی که کمی رسمیتر است مثل تعزیه، در تکیه اجرا میشود. گونهای از اجرا که نقش مسائل سیاسی و اجتماعی را میتواند روشنتر بیان کند. گاهی این اجراها موافق دولتها و گاه مخالف آنها است. تکرار میکنم که خیلی وقت است که دلم میخواهد به ایران بیایم و کارهای کارگردانان ایرانی را در ایران ببینم، زیرا کارهای ایرانیای که در آمریکا اجرا شده، دیدم و دیدنش را به دیگران توصیه کرده ام.
سرسنگی در دومین «هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران»:توفیق زیادی در حوزه اجراهای تئاتر دانشگاهی و دانشجویی نداشتیمخبرگزاری فارس: توفیق زیادی در حوزه اجراهای تئاتر دانشگاهی و دانشجویی نداشتیم
معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در این سالها با نوع آموزشهایی که در دانشگاهها داشتیم و با نوع جشنوارههایی که برگزار کردهایم؛ هویت تئاتر آموزشی و تئاتر دانشگاهی را مخدوش کردیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در دومین «هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران» گفت: این دومین سالی است که دوستان همت کردهاند و هفته پرفورمنس را به عنوان یک برنامه پژوهشی اجرا میکنند.
وی افزود: غالب کسانی که در این مراسم حضور دارند یا دانشجو هستند یا بودند یا خواهند شد، در نتیجه فصل مشترک همه ما صفت دانشجویی است، در نتیجه به نکاتی در خصوص وضعیت تئاتر دانشگاهی اشاره میکنم.
وی گفت: سالها است که من این نکات را میگویم و به مصداق «آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، ظاهرا این گفتن با نگفتن ما هیچ تفاوتی هم نمیکند، اما به نظرم میرسد جریان تئاتر دانشجویی ما در سالهای اخیر با یک انحراف جدی رو به رو شده است. انحرافی که آن را از هویت اصلی دانشجویی منفک کرده و بیشتر تبدیل به یک مقلد از جریانات تئاتری شبه حرفهای در ایران، تبدیل کرده است.
سرسنگی ادامه داد: اینکه میگویم شبه حرفهای به این دلیل است که اعتقاد دارم ما متاسفانه حتی در حوزه تئاتر حرفهای هم خیلی توفیق نداشتیم هر چند که افرادی ادعا میکنند حرفهای تئاتر هستند، غیر از چند گروه که در این سالها به صورت جدی کار کرده اند و میتوان به آنها گروه تئاتر حرفهای گفت، جریان حرفهای نیز توفیقی نداشته است.
سرسنگی تاکید کرد: ما متاسفانه در این سالها با نوع آموزشهایی که در دانشگاهها داشتیم، با نوع جهت گیریهایی که به دانشجویان داده ایم و با نوع جشنوارههایی که برگزار کرده ایم؛ یک مقدار هویت تئاتر آموزشی و تئاتر دانشگاهی را مخدوش کردیم.
وی گفت: آنچه در حال حاضر در جشنوارههای تئاتر دانشجویی و سالنهایی که تئاتر دانشجویی را پوشش میدهند، دیده میشود؛ تئاترهایی است که توسط دانشجویان اجرا میشود و نه تئاتر دانشجویی و اینها تفاوت دارند.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: در کل به نظر میرسد که متاسفانه نه در حوزه آموزش تئاتر دانشگاهی در این سالها توفیق زیادی داشتیم و نه در حوزه اجراهای تئاتر دانشگاهی و دانشجویی خوب عمل کرده ایم. به عقیده من اگر بخواهیم به هویت اصلی تئاتر دانشگاهی بازگردیم، باید بحث آموزش و پژوهش محور همه کارهای ما باشد؛ یعنی اگر جشنوارهای برگزار میکنیم به عنوان جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی این جشنواره وجه تمایزش با سایر جشنوارههای تئاتری، باید در نشان دادن آموزش و پژوهش باشد.
وی ادامه داد: اگر اجرایی به صحنه میبریم در سالنهایی مثل تالار مولوی که اصولا یک مرکز تئاتر دانشگاهی و دانشجویی است، این تئاتر باید از وجوهات آموزشی و پژوهشی برخوردار باشد. اگر یک تئاتر تنها یک تجربه صرف باشد و هیچ آموزهای را به مخاطب منتقل نکند در واقع این اثر در چارچوب انتظارات ما از تئاتر دانشگاهی قرار نمیگیرد؛ لذا من از دوستانم در تئاتر مولوی خواهش کردم که به تدریج این مرکز را به سمتی ببرند که نابترین تجربههای تئاتری دانشگاهی در این مرکز به صحنه بروند. آوانگاردترین کارها از نظر فرم اجرا و جدیدترین شکلهای اجرای مبتنی بر آموزش و پژوهش باید در این مرکز اجرا شود.
مجید سرسنگی در ادامه افزود: برگزاری این هفته پرفورمنس هم یکی از کارهای بسیار خوبی است که در این دو سال تالار مولوی شروع کرده و البته به نظر من کافی نیست. برگزاری سالانه یک هفته پرفورمنس برای تالاری که مدعی پیشگامی در تئاتر دانشگاهی است و باید به عنوان پرچم دار تئاتر دانشگاهی ایران در مجامع بین المللی مطرح باشد، کافی نیست.
وی گفت: این رخدادها حتما باید در طول سال بیشتر باشد و از اجراهایی که هیچ فایدهای ندارد و هیچ تجربهای را منتقل نمیکند و باعث ارتقا حوزه آموزش و پژوهش تئاتر نمیشود، خودداری کنیم و امکانات محدودی را که در تالار مولوی داریم باید صرف دانشجویان و استادانی کنیم که کارهای آموزشی و پژوهشی تئاتر میکنند مثل نمایش مفیستو که چندی قبل در تالار مولوی اجرا شد و یکی از کارهای شاخص آموزشی تئاتر ما بود که تاثیر خوبی هم از خودش به جا گذاشت.
در ادامه این مراسم، «موقل» وابسته فرهنگی سفارت فرانسه، گفت: بسیار خوشحال هستم که این رویداد را ایران و فرانسه مشترکا برگزار میکنند. میدانم که تئاتر و زمینههای فرهنگی هم برای ایران و هم فرانسه مهم و جالب است. از دانشگاه تهران که میزبان ما هستند تشکر میکنم و همچنین از موسسه فرهنگی هنری فانوس پارس و آقایان بیه، هاسبورک و روکت نیز سپاسگزارم.
وی افزود: بخش فرهنگی سفارت فرانسه و مرکز آموزش زبان سفارت فرانسه از این شکل از اتفاقاتی مانند هفته پرفورمنس حمایت میکند و مایل به تداوم این همکاریها است.
در ادامه مراسم افتتاح دومین «هفته پرفورمنس ایران» پیام ریچارد شکنر که برای این هفته و به صورت تصویری از محل کارش در نیویورک ضبط شده بود، برای حاضران پخش شد؛ شکنر در قسمتی از این پیام اعلام کرد: آرزو داشتم در این لحظه در کنار شما باشم، مطمئنم که هفته پرفوزمنس هفته بسیار هیجان انگیزی برای شما خواهد بود. میدانم که موضوع این بار هفته پرفورمنس درباره فضاهای شهری است که در هر قسمتی از شهر امکان برگزاری دارد، اما در مواردی که کمی رسمیتر است مثل تعزیه، در تکیه اجرا میشود. گونهای از اجرا که نقش مسائل سیاسی و اجتماعی را میتواند روشنتر بیان کند. گاهی این اجراها موافق دولتها و گاه مخالف آنها است. تکرار میکنم که خیلی وقت است که دلم میخواهد به ایران بیایم و کارهای کارگردانان ایرانی را در ایران ببینم، زیرا کارهای ایرانیای که در آمریکا اجرا شده، دیدم و دیدنش را به دیگران توصیه کرده ام.