
کد خبر:۶۷۰۳۲۹
نماینده آیت الله مهدی میرباقری در نشست علم دینی:
«معادلات کاربردی» مشکل امروز اسلام و انقلاب است/ «روش» بهترین شیوه هماهنگی نسبتهای عام و خاص است
نماینده فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: معادلات کاربردی، نسبیت عام و خاص و هماهنگی این دو نسبیت و مسأله علم و دین از مهمترین اهداف و فعالیتهای این مرکز است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی جمالی، نماینده فرهنگستان علوم اسلامی قم وابسته به آیت الله محمد مهدی میرباقری درنشست هم اندیشی علم دینی که در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس در حال برگزاری است، اظهار داشت: فرهنگستان علوم اسلامی قم بر اساس تجربه و اندیشه مرحوم «سید منیرالدین حسینی الهاشمی» تاسیس شده است.
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: وی در ستاد انقلاب فرهنگی، شورای اقتصاد و خبرگان قانون اساسی فعال بود و مجامع علمی در طول ایام تعطیلی دانشگاهها در کشور برگزار میکرد و ۱۶ هفته مطالعه اقتصادی با تعاریف اقتصادی حوزه و دانشگاه برگزار کرده بود، لذا این شیوه محور تأسیس فرهنگستان شد.
وی ادامه داد: نخستین مسألهای که مرحوم الهاشمی به آن متوجه شد، این بود که مشکل امروز اسلام و انقلاب معادلات کاربردی است، دومین مسأله این بود که همه موضوعات در نسبتی با هم هستند.
جمالی در ادامه تأکید کرد: پس ابتدا باید مشخص کرد نسبیت عام در هستی پیدا شود که مرحوم حسینی الهاشمی نام آن را فلسفه شدن نامید که دیگر اشیاء نسبیت خاص ذیل این نسبیت عام محسوب میشود.
وی اظهار داشت: سومین مسأله هماهنگی این نسبتهای عام و خاص با هم است که از نظر ایشان این مسأله توسط روش، قابل تحقق است، چهارمین مسأله نسبت دین و علم است که چطور یافتههای علمی خود را به حجیت برساند.
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: بر همین اساس سازمان فرهنگستان به این ترتیب ایجاد شده است که ۵ گروه را شامل میشود، گروه نخست، گروه فلسفه است که مسأله فلسفه شدن را دنبال میکند.
وی خاطرنشان کرد: گروه دوم، گروه روش عام است که مسأله آن نسبیت عام است، بر همین اساس سه گروه روشی در «فقه حکومتی»، «فلسفه و روش علوم» و «الگوی اداره» که روش همان معادلاتی است، مسأله اول مؤسس فقید فرهنگستان میباشد.
جمالی در پایان افزود: البته فرهنگستان برای اینکه به نظر زدگی دچار نشود، در برخی موضوعات عینی و حتی گفتمان سازی و مواردی از این دست نیز حضور پیدا میکند.
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: وی در ستاد انقلاب فرهنگی، شورای اقتصاد و خبرگان قانون اساسی فعال بود و مجامع علمی در طول ایام تعطیلی دانشگاهها در کشور برگزار میکرد و ۱۶ هفته مطالعه اقتصادی با تعاریف اقتصادی حوزه و دانشگاه برگزار کرده بود، لذا این شیوه محور تأسیس فرهنگستان شد.
وی ادامه داد: نخستین مسألهای که مرحوم الهاشمی به آن متوجه شد، این بود که مشکل امروز اسلام و انقلاب معادلات کاربردی است، دومین مسأله این بود که همه موضوعات در نسبتی با هم هستند.
جمالی در ادامه تأکید کرد: پس ابتدا باید مشخص کرد نسبیت عام در هستی پیدا شود که مرحوم حسینی الهاشمی نام آن را فلسفه شدن نامید که دیگر اشیاء نسبیت خاص ذیل این نسبیت عام محسوب میشود.
وی اظهار داشت: سومین مسأله هماهنگی این نسبتهای عام و خاص با هم است که از نظر ایشان این مسأله توسط روش، قابل تحقق است، چهارمین مسأله نسبت دین و علم است که چطور یافتههای علمی خود را به حجیت برساند.
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: بر همین اساس سازمان فرهنگستان به این ترتیب ایجاد شده است که ۵ گروه را شامل میشود، گروه نخست، گروه فلسفه است که مسأله فلسفه شدن را دنبال میکند.
وی خاطرنشان کرد: گروه دوم، گروه روش عام است که مسأله آن نسبیت عام است، بر همین اساس سه گروه روشی در «فقه حکومتی»، «فلسفه و روش علوم» و «الگوی اداره» که روش همان معادلاتی است، مسأله اول مؤسس فقید فرهنگستان میباشد.
جمالی در پایان افزود: البته فرهنگستان برای اینکه به نظر زدگی دچار نشود، در برخی موضوعات عینی و حتی گفتمان سازی و مواردی از این دست نیز حضور پیدا میکند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.