معاون آموزش تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاههای سطح بالای کشور ما سرانه شان ۱۷ میلیون تومان است، زیرا سرانه دانشجویی در برنامه ششم توسعه دو برابر شده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست تقدیر از سرامدان آموزش عالی که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد ؛گفت: هر ساله دهه سرامدی آموزش عالی مقارن با ایام شهادت شهید مطهری و روز معلم است و این همایش برای سومین سال برگزاری می شود.
وی در ادامه گفت: از ابتدای دولت یازدهم در عرصه آموزش شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی سرلوحه ما بوده است و مشکلاتی در آموزش عالی وجود دارد که به عقیده من باید تمام بخشهای آموزش عالی با یکدیگر همکاری کنند که مستلزم مشارکت عمومی، خرد جمعی و عزم راسخ است که اگر این سه عامل همکاری داشته باشند وضعیت دانشگاهی اعتلا مییابد. در این راستا گامهایی برداشتهایم و باید آن را ادامه دهیم.
شریعتی نیاسر گفت: برای دستیابی به اندیشه فرهیختگان کانونهای فکری را تشکیل دادهایم که در مقیاسهای مختلفی عینیت پیدا کرده اند و اساتید برجسته، روسای دانشگاهها و کارگروهها در زمینه مشکلات راه حلهایی را ارائه دادند تا مشکلات حل شود.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه گفت: هدف از این همایشها این است که صاحب نظران را گرد هم آوریم و از نظرات آنها استفاده کنیم تا با چاره اندیشی وضعیت آموزش عالی را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به نسل جوان گفت: امروزه توانایی نسل جوان بسیار بالا است، اما متناسب با جامعه نیست در این راستا باید راه حلهایی را برای بهره برداری بهتر از نسل جوان پیدا کنیم اینکه دانشجویان برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر میروند و به خوبی جذب میشوند نشان از توانایی بالای جوانان است که ما باید در کشور خود از آنان بهره ببریم.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به مسائل مهم در آموزش عالی اظهار کرد: از سال ۵۷ تاکنون به چند نکته مهم رسیدهایم و این است که جمعیت دانشجو از ۱۷۵ هزار نفر به ۴ هزار و ۳۰۰ نفر افزایش داشته که این افزایش ۵ برابر افزایش جهانی است. در گذشته موسسات آموزش عالی ۲۴۰ مرکز بود، اما امروزه به ۲ هزار و ۵۰۰ آموزش عالی رسیدهایم.
وی در ادامه گفت: سال ۶۱ دانشگاه آزاد شکل گرفت و سال ۶۴ شاهد تفکیک دانشگاه علوم پزشکی بودهایم و سال ۶۷ دانشگاه پیام نور در مقیاس وسیع شکل گرفت، دهه ۷۰ دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه فراگیر مطرح شد، دهه ۸۰ شورای تحول شکل گرفت و دهه ۹۰ دانشگاه فنی و حرفهای در سطح ملی تصویب شد که این اتفاقات سبب ارتقای کمی و کیفی جامعه شد.
شریعتی نیاسر عنوان کرد: امروزه دانشگاه آزاد ۳۵ درصد دانشجو، دانشگاه مهارتی ۱۸ درصد، دانشگاه پیام نور ۱۶ درصد، دانشگاه دولتی ۱۵ درصد جمعیت دانشجو را به خود اختصاص دادهاند و نکته قابل توجه این است که ۱۵ درصد از دانشجویان در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل هستند که این ۱۵ درصد نشان میدهد که ۱۵ درصد از دانشجویان فقط از امکانات دولت توان استفاده دارند و ۸۰ درصد از دانشجویان برای تحصیل هزینه شخصی میپردازند بنابراین در این راستا با چالشهایی روبه رو هستیم که باید اقدامات لازم را در جهت بهبود این شرایط انجام دهیم.
وی هم چنین افزود: در سال گذشته اقداماتی جهت جلوگیری از رشد بی رویه و غیرهدفمند در آموزش عالی اقداماتی صورت گرفت که به خوبی مهار شد، اما باید گام به گام برای شرایط بهتر تلاش کنیم در این خصوص چاره اندیشیهایی پیش بینی شد که عبارتند از: ۱-طرح آمایش آموزش عالی که مهمترین محور این طرح منطقه بندی کردن آموزش عالی است. ۲-ساماندهی که به طور جدی جهت پراکندگی بی رویه آموزش عالی نیاز به چاره اندیشی است و شایسته نیست که آموزش عالی مستقل داشته باشیم که این عامل سبب هرز رفتن مدیریت و مسائل اقتصادی را به همراه دارد. امروزه کشورهای مختلف دانشگاهها را با یکدیگر ادغام میکنند تا از نیروها استفاده بهتری داشته باشند. ۳-ماموریت گرایی باید دانشگاهها ماموریتهای محدود به خود را داشته باشند و نباید خارج از ماموریت در دانشگاهها عمل کنند باید در دانشگاههای مانند علوم نظامی، اجرایی، کیفی گرایی باشد و بسیار خرسندم که شعار این همایش اقتدار و هماهنگی است.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: پتانسیل جمعی در کشور بسیار بالا است، اما پتانسیل فردی بسیار پایین است که در این صورت فایدهای ندارد.
وی در ادامه گفت: در شرایط کنونی وضعیت پذیریش دانشجو و کنکور مطلوب نیست و باید اصلاحاتی صورت بگیرد در این شرایط ما نیاز به آموزشکده داریم که فقط به مسئله کنکور پرداختهاند که نیمی از آنها غیرمجاز هستند و نشان داده دانشگاههایی که پذیرش دانشجو داشتهاند نتیجه بهتری هم در عملکردشان بوده است.
شریعتی نیاسر با اشاره به اصلاح نظام تخصیص اعتبار در آموزش عالی افزود: اصلاح نظام تخصیص اعتبار در آموزش عالی بسیار مهم است و باید به آن توجه کنیم در گذشته تخصیص اعتبار صرفا به دانشجو بستگی داشت که سبب رشد کمی شده بود، اما با کمک سازمان برنامه و بودجه اصلاح نظام تخصیص اعتبار بیان شده است.
شریعتی نیاسر با مقایسه دانشگاههای سراسر جهان گفت: ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا در وضعیت سرانه دانشجو در رده ثروت مانند کشور کلکته با ۱۵ هزار دلار قرار دارند که در مقایسه با پایینترین سرانههای دنیا دانشگاههای سطح بالای کشور ما سرانه شان ۱۷ میلیون تومان است، زیرا سرانه دانشجویی در برنامه ششم توسعه دو برابر شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به شاخصه برنامه ششم توسعه اظهار کرد: نظام آموزش عالی در گذشته کمتر برنامه محور بوده، اما اکنون باید نظام آموزش عالی بیشتر برنامه محور شود، برنامه ششم توسعه با دقت فراوانی تهیه شده و با توجه به شاخصهایی که در آموزش عالی پیش بینی شده آموزش عالی باید پیش رود. دانشگاهها در برنامه ششم توسعه به ۴ گروه که عبارتند از: بین المللی، ملی، منطقهای و محلی تقسیم شدهاند.
وی در ادامه گفت: دو طرح بزرگ در قالب اقتصاد مقاومتی به آموزش عالی ابلاغ شده که رساندن آموزش عالی به آموزشهای دیگر کشورها است و براساس شاخص مهم برنامه ششم توسعه دانشگاههای محلی نباید به دنبال دانشجوی خارجی باشند و اولویتهایی در این راستا در حال اجرا است که مهمترین آن ساماندهی مراکزدولتی است، زیرا بیشتر مراکز سربار دولت هستند و طرح ساماندهی دولتی شامل توسعه یافته و در حال توسعه میباشد.
وی در ادامه گفت: در آمایش آموزش عالی ادغام و تجمیع دانشگاه ها مطرح شده و باید همه نیروها با یکدیگر تعامل و هم افزایی داشته باشند.
وی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی گفت: باید از بخش خصوصی حمایت شود تا به آموزش عالی راه پیدا کنند و به بخشهای دولتی کمتر بپردازند، در بخش خصوصی رقابت بسیار تاثیرگذار است.
وی در پایان گفت: چهارمین همایش آموزش عالی به میزبانی دانشگاه شریف برگزار خواهد شد و امید است در این همایشها توجه به آموزش عالی شود.