یکی از دانشجویان دانشگاه دامغان، در رابطه با اعتراض به صحبتهای امام جمعه دامغان درباره حجاب گفت: برخی دایه مهربانتر از مادر هستند و بدون توجه به اصل صحبتهای امام جمعه، سعی دارند از آب گلآلود ماهی بگیرند.
به گزارش خبرنگاردانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سید محمد حسینیان، امام جمعه دامغان، در خطبه نماز این شهرستان، در واکنش به برخی از کشف حجابها گفت: موضوع حجاب در ایران، موضوع انقلاب و نظام نیست. مردم عرق دینی دارند، به همین دلیل هم آتاتورک در ترکیه موفق بود و رضا شاه در ایران نتوانست موفق شود. امروز هم شما خواهران و برادران باید مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنید. اجازه ندهید بیحجابها ممکلت یا شهر ما را آلوده به مسائلی کنند. من تصور میکنم با امر به معروف و تذکر لسانی این مسئله حل میشود. من از تمام خواهران دامغانی که همگی عفیفه هستند، تشکر میکنم.
حسینیان در بخش دیگری از تذکرات خود درباره ضرورت رعایت حجاب و عفت عمومی تاکید کرد: گاهی دانشجویانی که از شهرهای دیگر میآیند، شهر ما را خراب میکنند. من برای رئیس دانشگاهها متاسفم که نمیتوانند مباحث فرهنگی، چون حجاب و عفاف را حفظ کنند؛ البته دانشجویان متدین هم برای برخورد با آنها حرکت کرده و طومار جمع کردند. من از همینجا به رئیس دانشگاهها هشدار میدهم که اگر نتوانند بیحجابی و بیعفتی را در دانشگاهها و شهر ما کنترل کنند، جوانان ما آتش به اختیار وارد عرصه خواهند شد.
این گفته امام جمعه دامغان، اعتراض برخی دانشجویان را به همراه داشت و گروههایی سعی کردند که اصل صحبتهای اصلی امام جمعه دامغان که تأکید بر رعایت حجاب و عفاف است را نایده بگیرند وجریانی راه بیاندازند تا موج سواری کنند.
یکی از دانشجویان انقلابی دانشگاه دامغان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در رابطه با اتفاقات اخیر در شهرستان دامغان و اعتراض به صحبتهای امام جمعه این شهرستان در رابطه با حجاب و عفاف گفت: برخی دایه مهربانتر از مادر هستند و بدون توجه به اینکه اصل صحبتهای امام جمعه در رابطه با چه موضوعی بوده است، سعی کردند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
وی با اشاره به تعامل ستاد نماز جمعه دامغان با دانشجویان گفت: برخی سعی در مغلطه کاری دارند؛ در حالی که فراموش کرده اند که ستاد نماز جمعه دامغان تریبون دانشجویی در اختیار آنها قرار داده بود. همین گروهی که این جریان را به راه انداختند از سابق بر این سعی در تخریب برنامه سخنرانی یکی از نیروهای ارزشی در دانشگاه را داشتند.
اما یکی اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه دامغان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو جریان اتفاق افتاده در سطح دانشگاه و عدم توجه به حجاب را ناشی از کم کاری مسئولان دانشگاه دامغان دانست و گفت: بیانیهای که از سوی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان صادر شده است به نظر برخی دستهای پشت پرده در نوشتن آن دخالت داشتند.
پاسخ امام جمعه دامغان: دانشجویان را فرزندان خود میدانم
اما امام جمعه دامغان نیز در اجتماع بزرگ حافظان حریم خانواده به مناسبت هفته حجاب و عفاف با بیان اینکه از اعتراضهای مغرضانه باکی ندارم، گفت: ما دانشگاه و حوزه علمیه را مرکز ثقل علمی و عقلانی جامعه اسلامی و دانشجویان را فرزندان خود میدانیم.
حجت الاسلام سید محمد حسینیان در اجتماع بزرگ حافظان حریم خانواده به مناسبت هفته عفاف و حجاب در صحن آستان مقدس امامزادگان جعفر و محمد (ع) برگزار شد، اظهار داشت: حجاب یک ارزش دینی، ملی و انسانی است، ارزشی که برای زنان مسلمان محدودیت نیست؛ بلکه عامل مصونیت است؛ عفاف و حجاب، ارزشها و واجباتی مانند نماز و روزه و برگرفته از آیات قرآن است.
امام جمعه دامغان با اشاره به بیانیههایی که در حمایت یا برعلیه اظهارات وی در خطبههای هفته گذشته نماز جمعه دامغان مبنی بر لزوم توجه به شرایط حجاب و عفاف در مراکز آموزش عالی این شهرستان در فضای مجازی و رسانهها منتشر شد، گفت: اگر امام جمعه حجاب و عفاف را توصیه و ضرورت توجه به آن را تبیین میکند به وظیفه خود عمل نموده است، به دنبال خط کشی و دیوار کشی بین مردم و تقسیم آنها به بی حجاب و باحجاب نیستیم؛ بلکه معتقدیم جامعه ما با ارزشهایی مانند حجاب و عفت و با وحدت و اتحاد روند رشد انسانی و عقلانی را طی میکند.
وی با انتقاد از برخی تفسیرهای نادرست از سخنان خود در باب حرکت آتش به اختیار دانشجویان انقلابی، حضور گسترده بانوان عفیفه در این اجتماع و حمایتهای اقشار مختلف مردم را پاسخی به کسانی که به دنبال تصفیه حساب یا بهره برداریهای سیاسی از مواضع ایشان هستند دانست و افزود: ما دانشگاه و حوزه علمیه را مرکز ثقل علمی و عقلانی جامعه اسلامی و دانشجویان را فرزندان خود میدانیم و اشتباه میکنند کسانی که با تفسیر نادرست تعابیر به دنبال ایجاد اختلاف و التهاب در شهرستان و جامعه هستند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان خاطر نشان کرد: دانشجویان عزیز که به تعبیر شهید بهشتی (ره) مؤذن جامعه هستند و اگر خواب بمانند نماز مردم قضا میشود، امام جمعه امام جماعت این نماز است و اجازه اختلاف افکنی به هیچ فرد و گروهی را بین اندیشمندان و طلاب، دانشجویان و مردم نخواهیم داد.
حجت الاسلام حسینیان تأکید کرد: ما دانشگاه، حوزه علمیه، خانواده ها، بازار، مراکز علمی و رسانههای جامعه اسلامی را یک مجموعه واحد میدانیم، کسانی که آتش به اختیار را دخالت در امور دانشگاه یا برخورد غیرقانونی با دانشجویان تفسیر کردند، کاملا اشتباه کرده اند، البته دانشجویان بصیر و دیندار با حرکتهای خوب فرهنگی از ماهها قبل خود آتش به اختیار را معنا کرده اند.
امام جمعه دامغان با بیان اینکه همواره از تریبون نماز جمعه دغدغههای بحق مردم این شهرستان در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و منویات روشنگرانه رهبر معظم انقلاب را مطرح کرده ام، گفت: به تبعیت از رهبر معظم انقلاب و راه شهدای گرانقدر برای حفظ و صیانت از ارزشها تا پای جان ایستادگی خواهیم کرد.
کسانی هم که پوشیدن یک روسری و یک لباس گشاد و غیر بدن نما را سخت می دانند همانها هستند که به ساعتها آرایش و پوشیدن تنگ ترین لباسها به
راحتی تن می دهند! پس ادعای آنها در مورد سخت بودن حجاب را باور نکنید.
آنها صرفا با اینکه خدا و دین قانونگذار باشد مشکل دارند. والا هر نوع اجباری که اختراع بشر باشد را به راحتی می پذیرند.
شما در اشتباه هستید اگر گمان کرده اید برای اجرای قانون باید ابتدا تک تک افراد جامعه را توجیه گرد و باز هم در اشتباه هستید اگر
گمان می کنید اگر افراد توجیه شوند قانون شکنی نمی کنند. کما اینکه همه از مضرات سیگار و کراک و الکل با خبر هستند اما ببینید چه تعداد
معتاد داریم.
ماجرای کشف حجاب نشان داد که تا چه حد استفاده از زور در فرهنگسازی موثر است. تا قبل از رضاخان تمام زنان ایرانی با حجاب چادر و چارچوق بودند تا
جایی که حتی فواحش هم جرات ابراز بی حجابی علنی و تن نمایی نداشتند. اما بعد از کشف حجاب اجباری بود که بی حجابی و تن نمایی خود به خود فرهنگ
بسیاری از زنان تبدیل شد.
پس کسانی که به دروغ مدعی هستند فرهنگ سازی با اجبار صورت نمی گیرد یا
ابله هستند و یا مغرض. اروپاییان با دهها سال جریمه های نجومی و اجبارهای سفت و سخت رانندگی صحیح را به صورت یک عادت و فرهنگ اروپایی درآوردند.
خود ما با جریمه و زور توانستیم بستن کمربند ایمنی را به عادت و فرهنگ تبدیل کنیم. به همین صورت فرهنگ کارهایی مانند نمای ااجباری ساحتمان، پرداخت اجباری بیمه و نظایر آن را به فرهنگ تبدیل کردیم.
حال آنکه واضح است اگر اجبار نمی بود مانند سابق کماکان کمتر کسی به فکر بیمه و یا کمربند ایمنی بود.
پس از ادعای حجاب اجباری نترسید. اصولا قانون یعنی اجبار و قانون برای مصلحتی وضع می شود که تا اجبار نباشد مردم به اجرای آن مصلحت نخواهند
داد.
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
راحتی تن می دهند! پس ادعای آنها در مورد سخت بودن حجاب را باور نکنید.
آنها صرفا با اینکه خدا و دین قانونگذار باشد مشکل دارند. والا هر نوع اجباری که اختراع بشر باشد را به راحتی می پذیرند.
شما در اشتباه هستید اگر گمان کرده اید برای اجرای قانون باید ابتدا تک تک افراد جامعه را توجیه گرد و باز هم در اشتباه هستید اگر
گمان می کنید اگر افراد توجیه شوند قانون شکنی نمی کنند. کما اینکه همه از مضرات سیگار و کراک و الکل با خبر هستند اما ببینید چه تعداد
معتاد داریم.
ماجرای کشف حجاب نشان داد که تا چه حد استفاده از زور در فرهنگسازی موثر است. تا قبل از رضاخان تمام زنان ایرانی با حجاب چادر و چارچوق بودند تا
جایی که حتی فواحش هم جرات ابراز بی حجابی علنی و تن نمایی نداشتند. اما بعد از کشف حجاب اجباری بود که بی حجابی و تن نمایی خود به خود فرهنگ
بسیاری از زنان تبدیل شد.
پس کسانی که به دروغ مدعی هستند فرهنگ سازی با اجبار صورت نمی گیرد یا
ابله هستند و یا مغرض. اروپاییان با دهها سال جریمه های نجومی و اجبارهای سفت و سخت رانندگی صحیح را به صورت یک عادت و فرهنگ اروپایی درآوردند.
خود ما با جریمه و زور توانستیم بستن کمربند ایمنی را به عادت و فرهنگ تبدیل کنیم. به همین صورت فرهنگ کارهایی مانند نمای ااجباری ساحتمان، پرداخت اجباری بیمه و نظایر آن را به فرهنگ تبدیل کردیم.
حال آنکه واضح است اگر اجبار نمی بود مانند سابق کماکان کمتر کسی به فکر بیمه و یا کمربند ایمنی بود.
پس از ادعای حجاب اجباری نترسید. اصولا قانون یعنی اجبار و قانون برای مصلحتی وضع می شود که تا اجبار نباشد مردم به اجرای آن مصلحت نخواهند
داد.