معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به پروژه ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بینالمللی گفت: از مجموع متقاضیان، ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه به این پروژه راه پیدا کردند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم در نشست هم اندیشی در راستای پیشبرد اهداف طرح کلان ملی اقتصاد مقاومتی (ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی) که هم اکنون در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: این پروژه اقتصاد مقاومتی یکی از ۴ پروژههایی است که به معاونت آموزشی واگذار شده است و از دو الی ۳ سال گذشته به موضوع ورود پیدا کردیم.
وی ادامه داد: در این راستا از تمامی مراکز علمی آموزشی و پژوهشی خواسته شد تا برنامه خود را برای این پروژه ارسال کنند و بعد از ارزیابیها تعدادی از مراکز دعوت شدند که برای این پروژه نقش فعال داشته باشند در حقیقت از مجموع متقاضیان ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برگزیده شدند.
شریعتی نیاسر بیان داشت: علاوه بر ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه منتخب ۳ مرکز پژوهشی موسسه سرم سازی رازی، پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه رویان با علم به این که در این پروژه تامین اعتبار نخواهد شد به جمع پژوهشگاههای مورد متقاضی پیوستند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم بیان کرد: دانشگاهها و مراکز پژوهشی اگر بخواهند در تراز جهانی قرار بگیرند باید یک سری شرایط و ویژگیهایی را داشته باشند.
وی به تعریف دانشگاه جهانی پرداخت و گفت: تعریف دانشگاه جهانی موضوع گفتمان فکری بسیاری از محافل سیاست گذار در مراکز آموزش عالی بوده است؛ هم چنین واژه تراز جهانی را رتبه بندی یک دستگاه در یک نظام استاندارد بین المللی و در بین فعالان هم سنخ میدانند.
شریعتی نیاسر گفت: دانشگاههای تراز جهانی در اندازههای مختلف و صورتهای متفاوت ظاهر میشود و برای دانشگاههای تراز جهانی نمیتوان مدل خاصی را ارایه کرد.
به گفته وی ساختن یا رسیدن به تراز جهانی به مثابه یک دوی ماراتون است نه یک اسکیت با هدف زود هنگام. در واقع پیشرفت سریع میتواند با برنامه ریزی صحیح حاصل شود به خصوص اگر از ابتدا حرکت با برنامهای وجود داشته باشد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم با بیان اینکه همواره رسیدن به تراز جهانی در طول تاریخ یک روند طولانی و پیچیده بوده است و دانشگاههای شاخص و برتر در این راستا غالبا قدیمی هستند، عنوان کرد: توجه جدیتر به استانداردهای جهانی، ارتقای سطح اثربخشی در جامعه و تعامل بیشتر، انطباق شاخصهای آموزش عالی با استانداردهای ملی و بین المللی از جمله منافعی است که برای بحث تراز جهانی مطرح میشود.
وی منتخبین مرحله اول ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز جهانی را این گونه نام برد دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه خوارزمی.
شریعتی نیاسر هم چنین پژوهشگاه رنگ، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه دانشهای بنیادی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه هوا و فضا و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را ۹ مرکز پژوهشی منتخب برای پروژه عنوان کرد.
وی با اشاره به برخی اقدامات انجام گرفته برای پیشبرد اهداف طرح کلان ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۹۰ جلسه کارگروه پروژه تشکیل شده است هم چنین منابع غنی برای پروژه از قبی کتب مرتبط با دانشگاه در کلاس جهانی، کتب الکترونیکی و فایلهای سخنرانی اساتید و جدول ارزیابی فعالیت بین المللی دانشگاهها و مراکز پژوهشی تهیه و تنظیم شده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم با بیان اینکه برخی مراکز آموزشی و پژوهشی منتخب از جمله دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران پیشنهاداتی را برای بازنگری جدول ارزیابی ارائه کردند، گفت: این پیشنهادات شامل تغییر ضرایب برخی شاخص ها، در نظر گرفتن شرایط ویژه و ماموریت برخی موسسات، تفکیک دانشگاههای جامع از دانشگاههای تخصصی، کم رنگتر کردن شاخصهای حوزه پشتیبانی مثل سرانه کارامد و طول دوره مدیریت و ... بوده است که بعد از ارزیابیها تغییراتی در شاخصها صورت گرفت.
وی درباره تغییرات اعمال شده در شاخصها پس از بازنگری اظهار داشت: دو مورد جدید کتاب یا فصل کتاب در انتشارات بین المللی و مقالات مشترک با صنعت به شاخصها اضافه شد و هم چنین رویکرد سرانه در برخی شاخصها به ویژه در شاخصهای فناوری و ضریب برای رتبه هیئت علمی و مقطع دانشجویان و شاخص دانشمندان با بیش از هزار استناد حذف شد.
شریعتی نیاسر در انتهای سخنان خود به تفصیل عبارت "دانشگاه، کارخانه انسان سازی است" با دو نگاه قابل تامل پرداخت و ادامه داد: محصولاتی که ازدانشگاههای معتبر به بازار عرضه میشود بدون شک خریدار دارد دانش آموختگان غیرانتفاعی پیام نور دولتی سطح پایین دولتی سطوح بالا به ترتیب بیشترین تا کمترین سطح بیکاری را دارند و بیکاری دانش آموختگان علوم انسانی بیشتر از سایر حوزهها است بنابراین این نکته شایان ذکر است دانش اموختگان دانشگاههای برتر بیکار نمیمانند یا لااقل کمتر از فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها بیکار هستند.