محققان نروژی طی مطالعاتی طولانی مدت تاثیرات بازیهای ویدئویی بر مهارتهای اجتماعی کودکان ۶ تا ۱۲ را بررسی کردند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، محبوبیت بازیهای ویدئویی تعاملی موجبات نگرانی بسیاری از والدین، مربیان و سیاستگذاران جوامع جهانی را فراهم آورده است، زیرا امروزه بیشتر کودکان و نوجوانان زمان زیادی را پای این بازیها میگذرانند. تاکنون بیشتر تحقیقات در مورد تاثیر بازیهای مشکوک و خشن دارای محتوای نامناسب برای کودکان و نوجوانان و همچنین ایجاد اضطراب و افسردگی روی آنها متمرکز بود. اما نروژیها سالهاست که روی نحوه تاثیرگذاری بازیهای ویدئویی روی مهارتهای اجتماعی کودکان ۶ تا ۱۲ سال مطالعه کردهاند و نتایج مطالعه آنها نشان میدهد که این بازیها بر اساس سن و جنسیت کودکان و نوجوانان بر آنها تاثیر میگذارند، ولی به طور کلی در توسعه مهارتها و رفتارهای اجتماعی آنها تاثیر ندارد.
با این حال، محققان دریافتهاند که به طور مثال دختران ۱۰ سالهای که مداوم بازی ویدئویی انجام میدهند، مهارتهای اجتماعی کمتری نسبت به دختران ۱۲ سالهای دارند که به بازیهای ویدئویی میپردازند. محققان چند دانشگاه از جمله دانشگاه علوم و فناوری نروژ، کالیفرنیا، دیویس و بیمارستانی در نروژ در این تحقیقات مشارکت داشتهاند. آنها میگویند: مطالعه ما تا حدودی برخی از نگرانیها را در مورد اثرات نامطلوب بازی در توسعه مهارتهای اجتماعی کودکان کاهش میدهد. ممکن است این بازی به خودی خود اهمیتی برای ما نداشته باشد، اما دلایلی که موجب میشود برخی از کودکان و نوجوانان، وقت زیادی را صرف این بازیها کنند، ما را دلنگران میکند.
محققان روی ۸۷۳ کودک نروژی با طیف وسیعی از بکگراندهای اجتماعی و اقتصادی به مدت ۶ سال، از سنین ۶ تا ۱۲ سالگی مطالعه کردند. کودکان زمانی که ۱۰ و ۱۲ ساله بودند و والدین آنها زمانی که کودکان ۶ و هشت ساله بودند، گزارش میدادند که چقدر زمان صرف بازیهای ویدئویی پای تبلتها، کامپیوترهای شخصی، کنسولهای بازی و گوشی موبایل کردهاند. پژوهشگران سوالاتی را درباره مهارتهای اجتماعی، شامل مشارکت و همکاری در کارها، اظهار نظر در جمع و اعتماد به نفس از والدین پرسیدند و از خود کودکان نیز در مورد بازیهایی که با دوستانشان انجام میدهند، سوال کردند.
با بررسی این جوابها، محققان به فاکتورهای متعددی در مورد تاثیرپذیری از بازیهای ویدئویی رسیدند که عبارتند از: - جنسیت؛ پسرها نسبت به دخترها تمایل بیشتری به گذراندن وقت پای بازیهای ویدئویی دارند و در نتیجه سطوح پایینتری از فعالیتهای اجتماعی از خود نشان میدهند.
- شرایط اجتماعی و اقتصادی؛ کودکان و نوجوانانی که از شرایط اجتماعی و اقتصادی پایینتری در خانواده بهرهمندند، نسبت به آنهایی که شرایط اجتماعی و اقتصادی بالاتری دارند، بیشتر در ریسک مشکلات ذهنی ناشی از بازیهای ویدئویی قرار میگیرند.
- شاخص توده بدنی (BMI)؛ دخترانی که شاخص توده بدنی آنها بالاتر است، بیشتر به بازیهای ویدئویی تمایل دارند و هر چقدر سنشان کمتر باشد، با مشکلات اجتماعی بیشتری مواجه میشوند.
- میزان زمانی که جوانان با دوستان خود صرف بازی میکنند؛ جوانانی که با دوستان خود بازی میکنند، فرصت بیشتری برای تجربه مهارتهای اجتماعی دارند تا جوانانی که به تنهایی بازی میکنند یا کسانی که با افراد غریبه به بازیهای آنلاین میپردازند.
اما نتیجه کلی این مطالعه عبارت است از: - زمانی که پسران صرف بازیهای ویدئویی میکنند، تاثیری در توسعه رفتارها و مهارتهای اجتماعی آنها ندارد.
- دخترانی که در ۱۰ سالگی زمان بیشتری را صرف بازیهای ویدئویی میکنند، دو سال بعد مهارتهای اجتماعی ضعیفتری نسبت به دخترانی دارند که زمان کمتری را صرف این بازیها کردهاند.
- دخترانی که به صورت مداوم بازیهای ویدئویی انجام میدهند، از نظر اجتماعی منزویتر هستند و نسبت به دختران دیگر فرصت کمتری برای به دست آوردن مهارتهای اجتماعی دارند.
- کودکانی که با مشکلات اجتماعی بیشتری دست و پنجه نرم میکنند، در هشت و ۱۰ سالگی بیشتر دوست دارند وقت پای بازیهای ویدئویی بگذارند تا در سن ۱۰ و ۱۲ سالگی.