رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوال درباره درباره گلایه برخی از معاونان آموزش و پرورش درباره امکانات دانشگاه فرهنگیان در استانها گفت:زمانی که ۳۰۲ مرکز تربیت معلم تعطیل شد و به ۹۸ پردیس و مرکز تبدیل شد متأسفانه مطالعات عمیقی صورت نگرفت که نیازها و امکاناتش سنجیده شود. ما معمولاً ابتدا کاری را راه می اندازیم و سپس آن را جا می اندازیم. ما پس از آنکه پردیس ها را راه انداختیم متوجه شدیم که آنها تخت، آزمایشگاه و امکانات دیگر ندارند. ضمن اینکه پیش از آن، دوره تربیت معلم ۲ سال بود و امروزه تبدیل به ۴ سال شده است و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز امکانات خود را با سایر دانشگاه ها قیاس می کند.
وی تأکید کرد: من به کسانی که دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل انتخاب می کنند با شفافیت می گویم که وضعیت این دانشگاه متوسط است و دانشجوها باید با شناخت به این دانشگاه ها بیایند. هرچند این را بدانند که برای کیفی سازی تلاش می کنیم و برای نوسازی، مقاوم سازی، تهیه امکانات دانشگاه ها، کارهای زیادی را صورت داده ایم و درعین حال این دانشجویان از ابتدا استخدام هستند. با این همه این واقعیت را بپذیریم که ۹۰ درصد بودجه ما صرف حقوق می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰۰ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: متأسفانه طی ۶ سال جذب هیئت علمی برای این دانشگاه صورت نگرفت اما تا سال ۱۴۰۴ ما باید دوهزار و ۸۰ هیئت علمی جذب کنیم. در حال حاضر اساتید ما بالای ۱۰ هزار نفر هستند اما تنها ۸۰۰ نفر آنها هیئت علمی هستند. اگر از ۶ سال پیش ما هر سال ۱۰۰ ردیف برای جذب هیئت علمی می گرفتیم الان این مشکل را نداشتیم. این خبر خوش را بدهم که برای امسال ۵۰ ردیف قطعی برای جذب هیئت علمی در حال انجام است.
خنیفر در ادامه اظهار داشت: ما چاره ای جز جذب بالای دانشجو معلمان نداریم. ما به مهمانی دعوت نشدیم بلکه به مرحله عبور از بحران دعوت شده ایم. رصد این همه مرکز و پردیس کار بسیار سختی است و اگر تنها براثر محاسبات و عقل تصمیم می گرفتیم، جذب ۴۵ هزار دانشجو باید با تأمل صورت می گرفت اما ما در بحران و نیاز قرار داریم و چاره ای جز این نداشتیم. در عین حال درباره کیفیت باید بگویم که تعامل ما با دانشگاه های دیگر بسیار خوب است و ۹۰ درصد اساتید ما، اساتید دانشگاه های دیگر هستند که با کیفیت بالا به دانشجویان درس می دهند.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه در همه نظام های دنیا روی تربیت معلم حساسیت وجود دارد، تصریح کرد: آرزوی خانواده های ژاپنی این است که فرزندانشان معلم شوند و سخت گیری زیادی روی تربیت معلم وجود دارد به طوری که شاید ۳۰ سال طول بکشد تا کسی بتواند درخواست برای مدیر شدن داشته باشد.
رویس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسش دیگری که سرپرست آموزش و پرورش در لفافه مطرح کرده بود که بهتر است وظیفه تربیت معلم به دانشگاه های خوارزمی و تهران بازگردد و جذب معلم از دانشگاه های دیگر صورت بگیرد و دانشگاه فرهنگیان تنها وظیفه آموزش یک ساله آنها را عهده دار باشد، ادامه داد: نکته ای که می خواهم بگویم در مورد دانشگاه خوارزمی این است که از آنها بپرسم اگر اینقدر مشتاق تربیت معلم هستند چرا نامشان را عوض کردند؟ چرا نام تربیت معلم را عوض کردند و عنوان خوارزمی را برگزیدند. دانشگاهی که تمام افتخارش تربیت معلم بود. بعد از فوت دکتر شریعتمداری، سریع نامش را تغییر داد. این همه عجله برای چه بود!؟ ما در حال حاضر آمادگی استفاده از اساتید دانشگاه خوارزمی و دانشگاه های دولتی دیگر را داریم.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا ارزیابی انجام شده تا بدانیم معلمان جذب شده از طریق استخدام آزاد موفقتر هستند یا از طریق دوره چهار ساله، عنوان کرد: یکی از دانشجویان بنده تحقیقی را در این رابطه انجام داده است البته دانشجویان ماده ۲۸ سالهای گذشته را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ۶۰ درصد، کارایی معلمان تربیت معلم بیشتر است. اما دانشجویان ماده ۲۸ نیز افراد کاربلد و موفقی هم وجود دارند. اما جمع بندی این بود که بهترین راه جذب معلم از طریق دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان است . هر چند یک تحقیق کافی نیست و باید چند دوره فارغالتحصیلان ماده ۲۸ و دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان را بررسی کرد و روش تحقیق نیز کیفی و کمی باشد و نمرات آنها، نظرات والدین و دانشآموزان را نیز لحاظ کنیم.