معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوهنامه «دانش پژوهی آموزشی» را به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بر اساس ابلاغ معاون آموزشی وزارت بهداشت، بحث «دانش پژوهی آموزشی» در آخرین ویرایش آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی مورد توجه ویژه قرار گرفته و برای اولین بار توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به رسمیت شناخته شد. این آییننامه صرفا برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است.
با توجه به اینکه در راستای اجرایی سازی آییننامه ارتقاء، اقدامات گستردهای در جهت گسترش فعالیتهای دانشپژوهی آموزشی در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار داشته است، نسخه بازنگری شده شیوهنامه ارزشیابی «دانش پژوهی آموزشی» در نشست مردادماه ۹۸ هیئت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
نسخه بازنگری شده این شیوهنامه از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است. هدف از تدوین این شیوه نامه تعیین چگونگی مستند ساختن، ارزیابی جامعه، دقیق و منصفانه و امتیازدهی آموزش دانشورانه و دانش پژوهی در زمینه آموزش علوم پزشکی است که در دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شده است. این شیوه نامه در راستای بند ۶ ماده ۲ آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها است.
آموزش دانشورانه به فعالیت آموزشی نوآورانهای گفته میشود که دارای اهداف شفاف، متدلوژی مشخص، مبتنی بر شواهد موجود «آماده سازی مناسب» و دارای نتایج مشخص است.
دانش پژوهی آموزشی نیز آموزش دانشورانهای است که علاوه بر چهار معیارهایی که به آن اشاره شد به نحو مناسبی منتشر شده و در معرض نقد دیگران قرار گرفته باشد.
سطح نوآوری به نو بودن یک فرآیند گفته میشود که میتواند در سطح دپارتمان «گروه» آموزشی، دانشکده، دانشگاه و کشوری باشد. منظور از نوآوری در سطح کشوری الزاما به معنای اجرای فرآیند در گستره کشوری «ملی» نیست بلکه اجرای آن برای اولین بار در کشور «حتی در سطح یک دانشگاه» نیز است.
مرجع اصلی تایید کننده فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی در کشور، کمیته کشوری ارزیابی آموزش دانشورانه و دانش پژوهی آموزش علوم پزشکی است که در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت تشکیل میشود. ساختار ارزیابی در دو سطح دانشگاهی و کشوری سازماندهی میشود.