مجلس جدید درحالی روی کار آمد که مجلس پیشین امید و اعتماد مردم را از نمایندگان خودشان سلب کرده و راه سخت تری پیش روی این مجلس قرار داده شده است؛ چرا که هم باید اعتماد از دست رفته را برگرداند و هم حقوق مسلم مردم را به آنها عرضه کند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجلس جدید درحالی روی کار آمد که مجلس پیشین امید و اعتماد مردم را از نمایندگان خودشان سلب کرده و راه سخت تری پیش روی این مجلس قرار داده شده است؛ چرا که هم باید اعتماد از دست رفته را برگرداند و هم حقوق مسلم مردم را به آنها عرضه کند.
بر این اساس برآن شدیم تا با دوتن از نمایندگان تشکلهای دانشجویی که در دیدار رمضانیه رهبری با دانشجویان مقابل رهبری سخنرانی داشتند، درباره اولویتهای مجلس یازدهم به گفتگو بنشینیم.
دهقان دبیر اتحادیه تحکیم وحدت با اشاره به اینکه مجلس یازدهم چالشهای زیادی پیش رو خواهد داشت، گفت: آنچه برآورد می شود این است که مجلس جدید با چالش های زیادی مواجه خواهد بود، اعم از چالشهایی که خودش میتواند ایجاد کند تا چالشهای واقعی که در جمهوری اسلامی وجود دارد و یا چالشهایی دشمن در منطقه یا در عرصه بین الملل برای جمهوری اسلامی.
تصدی گری برای جایگاه ریاست جمهوری
وی ادامه داد: اولین چالشی که مجلس میتواند ایجاد کند خیز برداشتن آقایان مجلس برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری یا وزارت خانههای مختلف است. درحال حاضر حرف و حدیث درباره اینکه قالیباف می خواهد برای ریاست جمهوری کاندید شود زیاد است و بعضی بر این باورند که قالیباف طبق روال معمول برنامه برای جایگاه ریاست جمهوری دارد. به نظرم یکی از بزرگترین چالشهایی که با هدایت خود قالیباف میتواند شکل بگیرد، همین است. فرض کنید الان به زعم خیلی از دوستان و خیلی از روزنامههای اصولگرا و جریان انقلاب ما هم به مجلس فعلی خوش بین هستیم که قرار است تحولی در حوزه نظارت و قانونگذاری در مجلس یازدهم رقم بزند. اینها طرح بحث است و اگر واقعا قالیباف بخواهد برای ریاست جمهوری کاندید شود و دوباره دعوایی شکل بگیرد آن وقت خود مجلس در کش و قوسی قرار می گیرد که بخواهد نسبت خودش را با قالیباف تعیین کند؛ اگر وی کاندیدا شد و نمایندههای مجلس شهرهای دیگر بخواهند قول بگیرند، ما فلان وزارت خانه و فلان جایگاه را میخواهیم به نظرم ساختار مجلس انسجامش را از دست می دهد و این چالش به دست خود نمایندگان مجلس صورت میگیرد.
وی افزود: چالش واقعی و مهمترین چالش مجلس یازدهم تا ۴ سال آینده که باید در سال سوم اتفاق بیفتد، تغییر قانون اساسی است. آخرین بار سال ۶۸ یک اصلاحیه روی قانون اساسی داشتیم و طبق آن در این سی سال گذشته با آخرین اصلاحیه آن تا کنون زندگی کرده ایم و ساز و کارهایمان برآن اساس است؛ اما امروز وقت آن است که در مجلس فعلی و با دولت جدیدی که می آید بعد از اینکه ثبات پیدا کرد، این اتفاق باید بیفتد باید برویم به سمت تغییر قانون اساسی، چون در قانون اساسی یا در قوانین موضوعه که ذیل قانون اساسی تعریف شده موارد بسیاری داریم که جایگاه مردم و مدل پاسخگویی مسئولین مشخص نیست.
مجلس پیشین امید و اعتماد مردم را از آنان سلب کرد
دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: برای مثال درباره قوانینی که مجلس باید برای آنها توضیحات و تبصره های دقیقتری بیاورد بحث صدا و سیما و مدیریت آن است. همچنین در مورد بند ۸ قانون اساسی و اصل امر به معروف و نهی از منکر یک سری اصول قانون اساسی کلی یا اشکالات مدیریتی به آنها وارد است که الان در فضای مدیریت کشور نمیشود به آن عمل کرد و درباره آن اصل قانون اساسی باید توضیح و تفسیر بیشتری بدهد یا متناسب با فضای فعلی جمهوری اسلامی تغییر کند. خود مجلس باید برای این موضوع آمادگی داشته باشد بحثهای کارشناسی را دراین باره انجام دهد و در یکی دو سال ابتدایی برای این موضوع در خود مرکز پژوهشها، در شورای نگهبان، مجمع تشخیص و نهادهای فکری نسبت به این موضوع فکر شود و آمادگی کافی باشد که بتوانیم تغییر قانون اساسی را در این مجلس داشته باشیم. مجلس جدید درحالی روی کار آمد که مجلس پیشین امید و اعتماد مردم را از نمایندگان خودشان سلب کرده و راه سخت تری پیش روی این مجلس قرار داده شده است؛ چرا که هم باید اعتماد از دست رفته را برگرداند و هم حقوق مسلم مردم را به آنها عرضه کند.
دهقان گفت: از دیگر چالش هایی که مجلس با آن مواجه خواهد بود چالش آگاهی و امید است. نوعی منطق در ذهن مسئولین وجود دارد که می گوید اگر می خواهی مردم امید داشته باشند خیلی چیزها را به آنها نگوئید؛ چرا که اگر بگوئید مردم ناامید می شوند. متاسفانه این دو گانه ای است که بسیار با آن برخورد کرده ایم. در بسیاری از مواقع که با مسئولان مثل وزیر و رئیس قوه و ... صحبت می کنیم و دلیل اصلی برخی قضایا را از آنها می پرسیم که چرا اصل ماجرا را به مردم نمی گویند که بدانند و اعتمادشان نسبت به نظام بیشتر می شود.
وی افزود: چالش سومی که به نظرم مجلس با آن مواجه است. چالش مواجه با فساد است ما چالش جدی که داشتیم این بود که آقا یا خانم نماینده پدرش همسرش اقوام نزدیک و دورش و خودش تا جایی که می توانسته به وزارت خانه ها و نهادهای مختلف در شهرستان و تهران چنگ زده است. مثلا سر موضوع وزارت نفت که زنگنه به صراحت می گوید من افتخار می کنم نمایندگان مجلس را استخدام کنم در وزارت خانه و در واقع اوج ابتذال در جمهوری اسلامی را نشان می دهد، از طرفی دیگر، ربیعی یک سری مسائل را از سوی دیگر مطرح می کند ویک سِری از شریعتمداری یا هر کدام از آقایان برملا می شود.
مقابله با فساد تبدیل به یک موضوع جدی در مجلس شود این دانشجوی فعال تشکیلاتی اظهار داشت: فساد ستیزی و مقابله با فساد اگر قرار باشد صرفا در نطق و صحبت ها باشد به هیچ دردی نمی خورد. مثل عزیزی که انقدر در مورد فساد و بحث گرانی خودرو به فکر مردم بود، بعد مشخص شد خودش هم در ایجاد فساد و در دزدی و از جیب مردم برداشتن مردم کم نگذاشته است. این مقابله با فساد باید تبدیل به یک موضوع جدی در مجلس شود و یک چالش جدی است که نمایندگان مجلس اگر بخواهند با این بهانه ها که مسائل شخصی و محرمانه است و قانونی نداریم از بیان حقایق و روشن سازی حقوق و مشاغل خانوادهشان طفره بروند دچار همان چالش های مجلس قبلی می شویم و وقتی نماینده مجلس تعارض منافع در مسائل مختلف داشته باشد، نمی شود خیلی امید داشت که مجلس کارآمدی داشته باشد.
وی افزود: یک چالش دیگر چالش تغییر نظام انتخاباتی است جایی که می شود ارزیابی کرد نسبت نماینده مجلس با مردم چیست و چقدربرایش مردم سالاری دینی و حکومت مردمی اهمیت دارد. ما نظام انتخاباتی مان به شکلی است که یک دسته اصولگرا یا اصلاح طلب میآیند و جریانات و تفکرات دیگر با هر مدلی که بالاخره یک عقبه ای در جامعه دارند و در بدنه مردمی از اینکه به مجلس بیایند باز می مانند. لذا تغییر نظام انتخاباتی چالش جدی است. از مجلس ششم تا مجلس دهم این موضوع مطرح شده و در مجلس های مختلف معمولا سال سوم یا چهارم این موضوع مطرح می شود که فقط به خاطر باج گیری اند و یک سری آقایان دست می گذارند روی این موضوع که از نماینده مجلس باج بگیرند و یا بعضا خود نماینده مجلس مطرح می کند تا در شهرستان یک سری امتیازاتی بگیرد و به نظرم تغییر نظام انتخاباتی چالشی است که مجلس با آن مواجه است.
دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: چالش سیاست خارجی چالش مهمی است در عرصه بین الملل و به ضرس قاطع می گویم جمهوری اسلامی طبق اصول قانون اساسی و مانیفستی که دارد و بیانات خود آقا و امام نسبت به حقوق مستضعفین و مظلومین در عالم کم کاری کرده و خیلی جاها ما می توانستیم با صراحت و با سینه سپر کردن مقابل ظلم بایستیم و این کار را نکردیم. مجلس می تواند کمک کند سیاست خارجی صرفا برای اینکه منافع جمهوری اسلامی تامین شود در نظر گرفته نشود. بحث سیاست خارجه واقعا یک موضوع خیلی مهمی است که ما در آن عملکردمان ضعیف بوده و باید نسبت به ظلمی که می شود توسط نهاد استکباری که در عالم وجود دارد و ظلم کشورهای مختلف با لیدری آمریکا به مردم مظلوم دنیا با رنگ ها و زبان های مختلف این کم کاری قبلی را با همکاری قوه مجریه مجلس جدید جبران کند که به نظرم امر شدنی است و می شود این موضوع را در مجلس یازدهم داشته باشیم.
درگیر شدن با مصلحت های اضافی و بعضا کاذب جایگاه مجلس را متزلزل می کند
اسدی، دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل درادامه پیرامون چالش های پیش روی مجلس جدید گفت: یک سری دوگانه هایی در دوره های مختلف حوزه سیاست داری و نظام حکمرانی مان مطرح می شود که بعضا آن جایگاه ها را برای مجلس نمی بینیم. مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست که در دو گانه مصلحت و وظیفه ای که دارد باید انجام بدهد مصلحت اندیشی بکند اگر آن ریاست مجلس یک چنین رویکردی را اتخاذ کرده باشد نمایندگان مجلس نباید بگذارند. اگر نهادهای بیرونی فشار می آورند که الان مصلحت این نیست و مصلحت آن است و فلان وزیری که الان باید استیضاح شود، انستیضاح نشود به دلیل مصلحت اندیشی که فلان رانت ها برملا نشود و فلان فسادها برملا شود. ما الان همان طور یک مسئله ای داریم و آن این که در خیلی از مباحث ما متاسفانه مواجهه مسئولین مواجهه امنیتی است که الان نباید این را مردم بدانند یا الان نباید این اتفاق بیفتد و نبایدهایی مطرح می شود که در واقع اساسش مصلحت هست و متاسفانه این درگیر شدن با مصلحت های بعضا اضافی و بعضا کاذب که نباید مجلس در آن جایگاهش مصلحت را در نظر بگیرد، متاسفانه جایگاه مجلس را متزلزل می کند.
مجلس جدید درگیر حواشی نشود
وی ادامه داد: یک مسئله دیگر که برای مجلس یازدهم چالش محسوب می شود، این است که مجلس به جای رسیدگی به اولویت ها درگیر حواشی مختلف شود؛ حواشی که رسانه های مختلف ایجاد می کنند. بعضا حتی در واقع می شود گفت حاصل اتاق فکرهایی است که در کشور خودمان وجود ندارد و از جاهای دیگر تصمیم گیری می شود و اتفاقا مجلس روی آن کار می کند و درگیر می شود درگیری کاذب درگیری که به درد مردم نمی خورد؛ حواشی که ایجاد می کنند برای نمایندگان مختلف حواشی که برای جریانات سیاسی مختلف ایجاد می کنند غالبا از نوع سیاسی هست و نتیجه اش متاسفانه برای مردم حاصلی ندارد.
اسدی گفت: یکی از دغدغه های ما این است که مجلس به شکل قوی همان طور که رهبری هم تقاضا داشتند و موضوع مجلس قوی را مطرح کردند، اولویت ها را جلو ببرد و بحث معیشت مردم مد نظرش باشد، در فرهنگ ورود بکند مسائل مختلفی که برای ما چالش می شود و در برهه های مختلف کل مجموعه نظام را درگیر خودش می کند در حوزه های مختلف فرهنگی صدا و سیما حتما جزو اولویت هایش باشد. ما صحبت داریم در مورد این مسئله نهادهای مختلفی هستند در مورد ساختار صدا و سیما صحبت دارند درگیر این مسائل بشود؛ به جای اینکه درگیر حواشی شخصی که برای نمایندگان مختلف به وجود می آید این همیشه هست در همه ادوار دیدیم بودند افرادی که نان خودشان را از همین حواشی که ایجاد می شود، می خوردند و نمایندگان مجلس باید کیاست خودشان را این جا نشان بدهند و درگیر این مسائل نشوند.
مجلس جدید باید ایجاد کننده تحول باشد
دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ما از مجلس تحول می خواهیم در نسبت با دولت و می خواهیم که نقش نمایندگی مردم را ایفا بکند و مطالبات مختلف را از دولت داشته باشد و در حوزه سیاست خارجه هم توقع ما از مجلس این است که همان نقشی که الان کنگره داخل امریکا ایفا می کند برای دولت امریکا همان نقش را ایفا بکند ما خیلی از قوانین را داریم در دولت امریکا از طریق کنگره اجازه داده شده ولی ما در مجلس شورای اسلامی قوانین خیلی شاید کمی دارد در مواجهه با استکبار جهانی در نسبتی که دولت را مجاب بکند. متاسفانه این گونه شده که مجلس باید دولت را مجاب کند و دولت برای مجلس ریل گذاری تعیین می کند.