به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی طی نامهای خطاب به رئیس جمهور دولت سیزدهم به بیان ۱۰ ملاحظه اساسی پیرامون سیاست خارجی کشورمان پرداخت.
متن این نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی
رئیس جمهور منتخب مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
با سلام و تحیت
ضمن تبریک پیروزی جنابعالی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یادآور میشویم سیاست خارجی همواره یکی از مهمترین رکان دولتها برای پیشبرد اهداف و آرمانهای جمهوری اسلامی بوده است. با توجه به اقدامات نامعقول دلت گذشته و زمان اندک باقی مانده تا آغاز به کار رسمی دولت حضرتعالی، بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی علامه طباطبایی بر آن شده است تا نکاتی را در بعد سیاست خارجی و روابط بین المللی دولت که ناشی از اهمیت این حوزه همچنین دلسوزی و دغدغه مندی ویژه ما نسبت به آینده ایران عزیز میباشد، خدمت تان عرض کنیم.
۱-همان گونه که مستحضرید با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ راهبرد اصلی سیاست خارجی کشور خروج ایران از وضعیت امنیتی در محیط بین المللی و حل و فصل مسئله هستهای در چارچوب توافقی برد – برد موسوم به برجام بود که البته تجربه این هشت سال به خوبی نشان داد این راهبرد به شکست انجامیده و شرایط فعلی کشور هم گواهی بر این مدعاست؛ لذا لازم است بیش از هر چیز این عبرت را با حوصله بازخوانی کرده و دقت لازم را به عمل آورید تا این تجربه تلخ بار دیگر تکرار نگردد.
۲. راهبرد مذاکره به تنهایی برای حل مشکلات کافی نمیباشد مذاکره و دیپلماسی یک بعد از سیاست خارجی است و باید تمام ظرفیتها در عرصه سیاست خارجی فعال شود. عرصه سیاست خارجی یک عرصه پویا و فعال است که باید مرتبا به تولید قدرت فزاینده برای کشور اقدام کند. هنر سیاست خارجی دولت حضرتعالی باید این باشد که در کنار مذاکره و دیپلماسی بتواند واقعیات و مسائل موجود در این عرصه را اولا خوب بشناسد و درک کند و ثانیا به موقع از این فرصتها در راستای تامین منابع کشور بهره ببرد.
۳. اگر بناست در دولت شما مذاکرهای پیگیری شود، توصیه میکنیم علاوه بر تیم سیاست خارجی با تجربه آشنا به فنون دیپلماسی و البته متعهد به منافع ملی حتما متخصصان مالیه عمومی و اقتصاد سیاسی بین الملل نیز جزو کادر اصلی مذاکره کنندگان باشند. به طور کلی یک تیم هماهنگ منسجم و چند بعدی روانه میدان مذاکره گردد.
۴. تنها راهبرد موجود به منظور فائق آمدن بر مشکلات خنثی سازی تحریم هاست. با علم به اینکه امروزه دشمن تمام توان خود را برای فشار بر مردم به کار گرفته و در این جهت از ابزارهای مختلفی به ویژه تحریم استفاده میکند و نیز با توجه به این نکته که پدیدهای تحت عنوان لغو تحریمهای ایران، اساسا در دستور کار ایالات متحده قرار نداشته و نخواهد داشت، به نظر میرسد بقای تحریمها یک اصل انکارناپذیر برای تحریم کنندگان باشد؛ لذا وزارت خارجه وظیفه دارد با مفروض گرفتن این موضوع، زمینههای سیاست خارجی خنثی سازی تحریمها را فراهم نماید.
۵. با وجود آنکه تیم سیاست خارجی دولت آقای روحانی و شخص وزیر امور خارجه دولت ایشان توجه ویژهای به روابط با همسایگان داشته است، اما واقعیت آن است که تمرکز تیم دیپلماسی دولت عمدتا بر روی مذاکرات هستهای و ایجاد مناسبات دوستانه، عمدتا با طرف غربی بوده لذا امید است اکنون با روی کار آمدن دولت حضرتعالی و به خصوص تغییر تیم سیاست خارجی رویکرد هماهنگتر و قدرتمندتر در حوزه سیاست خارجی به ویژه در روابط با همسایگان اتخاذ گردد.
۶. اگر دولت سیزدهم قصد رشد و بهبود شاخصهای اقتصادی را دارد باید توجه ویژهای به مقوله دیپلماسی اقتصادی داشته باشد. بی شک پیوند اقتصادی با کشورهای منطقه و دیگر کشورهای استقلال طلب آفریقایی و آمریکای جنوبی، ضمن کاهش تهدیدات سیاسی – امنیتی سبب احیای اقتصاد ملی، جهش تولید و کاهش تاثیر تحریمها خواهد شد. همچنین اگر جمهوری اسلامی قصد دارد تا در میان مدت جزو قدرتهای منطقهای و حتی قارهای قرار بگیرد؛ گام نخست بهبود روابط با همسایگان و فتح بازارهای منطقه است. اینگونه کشورهای مطنقه به جای آنکه محلی برای تهدیدات مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی باشند، تبدیل به فرصتی برای رشد و ترقی کشور خواهند شد.
۷. تعامل گسترده و سازنده با جهان نیز در این زمینه از اهمیت وافری برخوردار است. دنیا در چهار یا پنج کشور غربی خلاصه نمیشود و نمیتوان کشور را معطل مذاکره با چند کشور و اراده یک یا دئو قدرت در دنیا کرد. در حال حاضر نه تنها ایران بلکه چین، روسیه و تعدادی دیگر از کشورهای دنیا مورد تحریمهای آمریکا قرار گرفته اند که این تقابل میتواند زمینه ساز همکاری میان این کشورها در جهت فرصت اقتصاد باشد؛ لذا علاوه بر ایجاد و بهبود روابط با همسایگان، تعامل موثر و فزاینده با جهان به خصوص چین و روسیه نیز قطعا میتواند در مسیر خنثی سازی و مقابله با تحریمها کاستن از مشکلات و کسب منافع اقتصادی راهگشا باشد.
در این راستا باید فرصتهای خارجی و بین المللی که حادث میشوند را ابتدا شناسایی نموده و سپس از آنها کمال استفاده را برد تا شکوفایی در کشور شکل بگیرد.
۸. معاونت اقتصادی وزارت خارجه و رایزنهای اقتصادی این وزارتخانه از کلیدیترین پستها در وزارت خارجه میباشند. انتظار میرود در انتخاب و گزینش افراد در این پستها دقت لازم به عمل آورده شود.
۹. در دیپلماسی اقتصادی نقشی که سفارتخانههای ما به عنوان بهترین دیده بانهای کشور ایفا میکنند بسیار حائز اهمیت است. آنها باید نیازها، مسائل و مشکلات کشور مربوطه را به موقع رصد کنند، اطلاعات را منتقل کرده و این اطلاعات توسط وزارت خارجه به مقامات مربوطه منعکس شود.
۱۰. در شرایط فعلی تحریم پیشرفت و تامین مالی توسعه و پیشرفت کشور منوط به پیوستن به محورهای توسعهای متعدد و پیمانهای دو جانبه راهبردی است. امید است دولت جنابعالی تصور واقعی از وضعیت تجارت بین الملل و بازار جهانی داشته باشد و امید واهی بدانها نبندد.
در نهایت باید خاطرنشان کنیم هر گونه تغییر مثبت در سازمان تحریمهای آمریکا علیه ملت ایران زمانی انتفاع اقتصادی برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد که اصلاحات اقتصادی اساسی در ساختار حکمرانی اقتصادی کشور به وجود آمده باشد. بهتر است حضرتعالی جایگاه وزارت خارجه کشور را در خدمت باقی نیازهای کشور درآورید و از افراط در امید بستن به دیگران برای حل مشکلات داخلی بپرهیزید.
موفقیت دولت حضرتعالی را از خدای منان خواستاریم.