قائم پناه، معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: آموزش و پرورش را میتوان مهمترین اندام و به منزله قلب پیکره جامعه دانست که هرگونه آسیبی به آن، موجب زیان سایر بخشها میشود. وظیفه آموزش و پرورش تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است.
وی افزود: به تعبیری فردای جامعه به امروز آموزش و پرورش بستگی دارد و مبدا همه تحولات اجتماعی از بستر تعلیم و تربیت رقم خواهد خورد و وزارت آموزش و پرورش که وظیفه این امر خطیر و مهم را بر عهده دارد، سهم و نقش بسیار زیادی در این تحولات دارد.
قائم پناه تصریح کرد: این روزها با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ایام معرفی کابینه و وزرای پیشنهادی جهت رای اعتماد، گمانهزنیها در مورد گزینههای پیشنهادی وزارتخانهها بالا گرفته و در این میان، حساسیت معلمان، دغدغهمندان عرصه تعلیم و تربیت، بدنه دانشجویی و والدین در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیش از پیش خود را نشان داده و دلیل آن قسمتی به درک اهمیت این وزارتخانه و تاثیر آن بر جامعه برمیگردد و بخشی هم به اینکه بر اساس شنیدهها انتظار نمیرفت در دولت مردمی برای آموزش و پرورش افرادی جهت گزینه جمع بندی شوند که در قد و قواره این وزارتخانه کلیدی نیستند؛ لذا اگر انتخاب چنین گزینههایی صحت دارد، اکنون که هنوز معرفی نهایی صورت نگرفته و قرار است کمیسیون آموزش هم اعلام نظر کند، خواسته جدی از دولت این است که نسبت به گزینههای مطرح فعلی حتما تجدید نظر کرده و قدری دقیقتر به مسئله وزارت آموزش و پرورش نگاه شود.
وی با بیان اینکه بوی سهمخواهی، تعارض منافع و ناکارآمدی در گزینههای احتمالی وزارت آموزش و پرورش به مشام میرسد، اضافه کرد: دولتها باید قویترین و موثرترین شخصیتهای علمی و اجرایی کشور را در وزارتخانه آموزش و پرورش به کار گیرند، باید فردی برای این وزارتخانه انتخاب شود که در زمینه آموزش و پرورش نظریه پرداز بوده و مراحل مدیریتی را به صورت کامل طی کرده باشد.
معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: وزیر آموزش و پرورش باید سالها پای تخته گچ خورده باشد و مراحل مدیریتی را طی کرده باشد تا هم مشکلات معلمان را درک کند و هم نیازهای دانشآموزان را بدانند.
قائم پناه اظهارداشت: این امر خیلی بدیهی و ابتدایی است که وزیر آموزش و پرورش باید از جنس معلمان باشد و از درون این دستگاه انتخاب شود تا مسائل و مشکلات را از نزدیک بشناسد و نسخه اجرایی برای درمان دردهای مزمن آموزش و پرورش ارائه دهد، اگرچه این همه شرایط لازم نیست، اما ابتداییترین شرط است.
وی افزود: لذا از دولت مردمی انتظار می رود نسبت به گزینههای فعلی که نه تخصص لازم دارند، نه سابقه مدیریتی در سطح وزارت آموزش و پرورش دارند، نه مقبولیتی در جامعه معلمان دارند، نه نگاه تحولی دارند و بعضاً خود دارای تعارض منافع هستند حتما تجدید نظر کرده و به دنبال مردمیدان برای آموزش و پرورش باشد، کمااینکه در دل جامعه معلمین کم افرادی نداریم که به مراتب در سطح بالاتری از جمع بندیهای فعلی هستند.