به گزارش خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر غلامرضا حسن زاده صبح امروز در نشست خبري كه در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: بعد از اعلام نتايج آزمونهاي سراسري، موسسات اعزام دانشجو به خارج اقدام به تبليغاتي براي جذب قبول نشدگان آزمون سراسري ميكنند؛ اين در حالي است كه تعدادي از اين موسسات فاقد مجوز براي اعزام دانشجو هستند.
وي با بيان اينكه موسسات فاقد اعتبار و موسسات داراي اعتبار در سايت معاونت آموزشي وزارت بهداشت معرفي شده اند، گفت: مشكل اصلي اين است كه دانشجويان بدون اطلاع از شرايط تحصيل در خارج به كشورهاي ديگر ميروند و با مشكلات آموزشي و فرهنگي مواجه ميشوند.
رئيس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت اطلاع رساني به دانشجويان و خانوادههاي آنها را هدف اصلي راه اندازي اين دفتر عنوان كرد و افزود: دانشجويان ميتوانند با مراجعه به اين دفتر در خصوص دانشگاه و كشور موردنظر خود، فرهنگ و شرايط تحصيل در آنجا اطلاعات كافي به دست آورند.
حسن زاده از كاهش روند اعزام به خارج طي يك سال گذشته خبر داد و گفت: بر اساس آمارها در سال 85، 1780 دانشجو براي تحصيل به كشور اوكراين رفتند؛ در حالي كه اين تعداد در سال 86 به 173 دانشجو كاهش يافت.
وي اطلاع رساني صحيح وزارت بهداشت در خصوص كشورهاي موردنظر دانشجويان را علت اصلي كاهش اعزام به خارج عنوان كرد.
رئيس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه آمار دقيقي از تعداد دانشجويان اعزامي خارج وجود ندارد، گفت: البته وزارت بهداشت آمار دقيقي از تعداد دانشجويان و يا استاداني كه از طريق بورس به خارج از كشور رفته اند، دارد.
حسن زاده ايجاد دانشگاههاي واحد بين الملل را يكي از راه حلهاي كاهش خروج دانشجويان از كشور براي ادامه تحصيل عنوان كرد و گفت: با ايجاد دانشگاههاي واحد نمونه تعدادي از دانشجويان ايراني در خارج از كشور، بخصوص دانشجوياني كه در بلوك شرق تحصيل ميكنند، خواستار انتقال به اين دانشگاهها شده اند.
وي همچنين در پاسخ به سئوالي در خصوص هزينه دانشگاههاي واحد بين الملل مانند دانشگاه چابهار گفت: هزينه اين دانشگاهها متفاوت است؛ مثلاً هزينه واحد بين الملل چابهار براي هر دانشجو سالانه سه ميليون تومان است كه البته دانشجوياني كه موفق به كسب رتبه اول شوند، شامل تخفيف در شهريه نيز خواهند شد.
در ادامه اين نشست خبري، دكتر ممتازمنش، رئيس مركز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت از تدوين آيين نامه ارزيابي فعاليتهاي نوآورانه در آيين نامه ارتقاي استادان خبر داد و گفت: در پيش نويس اين آيين نامه علاوه بر فعاليتهاي آموزشي معمول، اقدامات نوآورانه با عنوان دانش پژوهي مورد ارزشيابي قرار ميگيرد.
وي با اشاره به تدوين پيش نويس اين آيين نامه گفت: توجه به نوآوري در آيين نامه ارتقاي استادان، پس از تصويب شوراي عالي برنامه ريزي اجرا ميشود.
ممتازمنش گفت: اين آيين نامه به منظور مستندسازي و ارزيابي جامع، دقيق و منصفانه فعاليتهاي نوآورانه دانشگاههاي علوم پزشكي تدوين شده است.
رئيس مركز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت در ادامه گفت: مقصود از نوآوري، گسترش مرزهاي دانش، انجام فعاليت هاي بديع و ورود به عرصههاي علمي است.
وي از تشكيل كميته نوآوري در دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور خبر داد و گفت: فعاليتهاي دانش پژوهي نوآورانه در كميته ستاد وزارتخانه مورد بررسي قرار ميگيرد./انتهاي پيام/