به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، اقتصاد دیجیتال دامنه گستردهای دارد. آن قدر گسترده که هر انسانی بر روی کره زمین میتواند بخشی از زیست بوم این چرخه فناورانه باشد. گسترش ابزارهای جمعی و ارتباطی، یکی از مهمترین دلایلی است که سبب میشود تا انسانهای جوامع مختلف بتوانند در شاخهای از اقتصاد دیجیتال فعالیت داشته باشند.
در حال حاضر و با حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه شاخص زیرساختی، مادی و معنوی، یک هزار و ۵۴۴ شرکت دانشبنیان در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و دیجیتال فعالیت میکنند و با خدمات و محصولات دانشبنیان خود، کشور را در مسیر توسعه این فناوری به جلو میبرند.
با توجه به اهمیت و گستردگی اقتصاد دیجیتال، کشورهای مختلف، حمایتهای فراوانی از این شاخه فناورانه به عمل میآورند چرا که توسعه این چرخه میتواند به بهبود فرآیند کسب و کار و بالا رفتن شاخصهای اقتصادی هر جامعه، کمکهای زیادی بکند.
در ایران، ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تعریف سازوکاری علمی، در جهت توسعه مطلوب اقتصاد دیجیتال و فعالان این حوزه است.
این ستاد برای توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال و پویاسازی و متنوع سازی آن با رویکردهای نیازمحور، فناورانه و آینده محور، سه رکن اساسی را برای خود تعریف کرده است.
این سه رکن شامل متنوع سازی زیست بوم با رویکرد نیازمحور و مساله محور، تقویت زیست بوم موجود با رویکرد رگولاتوری، زیرساختی و میانجیگری و متنوع سازی زیست بوم با رویکرد فناورانه و آینده محور میشود.
این ستاد در حوزه توانمندسازی، اهدافی، چون ترویج و توانمندسازی عمومی و تخصصی، جهت دهی خلق دانش و شکل دهی به فضای شرکتهای خلاق را به صورت جدی دنبال میکند.
همچنین تامین مالی و تعاملات با شرکتهای بزرگ و پیشگام، دیگر اهدافی است که ستاد توسعه فناوریها دیجیتال و هوشمندسازی درصدد تحقق آنها است.
این ستاد در زمینه زیرساختی نیز به توسعه زیرساخت و بهبود فضای کسب و کار و رگولاتوری در سطح ملی و تعاملات با نهادهای بین المللی و گسترش بازارهای خارجی ورود کرده است.
ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با هدف توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال، ضمن پیشبرد اهداف توسعه محورانه خود، حمایتهای بسیاری از طرحهای دانش بنیان و فناوران این حوزه به عمل آورده است.