به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا زالی در سمپوزیوم حقوق و اخلاق عصب شناختی با اشاره به ارتباط مباحث حقوقی و ملاحضات اخلاقی و ارتباط آن با مباحث حقوقی اظهار داشت: این موضوع بحث نوینی و جوانی در زیرشاخههای علوم عصب شناختی تلقی میشود.
وی افزود: تنوع مباحث جدید از جمله ویژگیهای حقوق و اخلاق عصب شناختی است که مرکز تحقیقات اخلاق وحقوق پزشکی و مرکز جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به این حوزه به خوبی پرداخته است.
زالی از طراحی دورههای پسادکتری (پست داک) در زمینه علوم حقوق و اخلاق عصب شناختی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد و تاکید کرد: دانشگاه زمینه همکاریهای جدید در حوزه بین بخشی را در این زمینه باز کرده است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، نوروتیک یکی از علوم ترجمانی و بین بخشی است که پیوند عمیقی بین دانش پژوهشی عصبی و عصب شناختی فراهم میکند که ملاحضات قانونی و اخلاقی را با بحث تلفیقی عصب شناختی روشن میکند.
زالی با بیان این موضوع که تنوع بحثهایی که در زمینه عصب شناختی مطرح میشود بسیار متنوع است تاکید کرد: در ابتدای بحثهای نوروتیکس باید به اصلیترین مورد که مباحث اخلاقی است توجه کرد.
بحث ملاحظات قانونی و اخلاقی درنورولوژی از جمله مهمترین مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: این بحث بالاترین حجم مطالعات را به خود اختصاص میدهد. امروزه بحث استفاده بهینه از مطالعات جدید در عصب شناختی وو بهره بردن از آن موجب شده تا استفاد از ظرفیتهای قانونی عصب شناختی توامان با موضوعات قانونی شکل بگیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: بحثهایی که در زمینه استدلالی، جرم نگاری و روشهای نوین قانونی متجلی است به عنوان بخشی از مواردی مطرح میشود که چگونه میشود از ظرفیتهای عصب شناختی در مباحث استدلالی و تحقق و گسترش عدالت کیفری بهره برد.
وی با بیان این که مباحث جدیدی که در حوزه اخلاقی و حقوقی به دنبال عصب شناختی مطرح است باید با دقت نظری بیشتری پیگیری شود، گفت: روشهایی که بهبود را برای افراد به طور اهم با مداخلات دارویی فراهم میکند از جمله فعالیتهایی به شمار میرود که در این علم به آن پرداخته میشود و این سوال مطرح است که آیا این روشها عدالت دارویی را به دنبال دارد؟
زالی با بیان این که استفاده از دارودرمانی فانتزی و لاکچری مقولهای است که در حوزه حقوق و اخلاق عصب شناختی مطرح است گفت: در اینجا با بیمار با کلیشههای متعارف روبه رو نیستیم بلکه منظور افراد سالمی هستند که قصد دارند ظرفیتهای روانی و تفکری خود را با استفاده از دارو افزایش دهند.
وی توضیح داد: به طور مثال اگر دانش آموزی که از حد نرمال و متعارف هوش بهرهمند است با استفاده از داروهایی خاص سطح بالاتری را از تمرکز را ایجاد کند میتواند هم تراز با فردی باشد که با تلاش و کوشش به سطح مشابه آموزشی رسیده و آیا عدالت آموزشی براید هر دو دانش آموز ایجاد شده است؟
بحث در اختیار داشتن ذهن، بالاتر بردن ظرفیتهای ذهنی، ایجاد شجاعت و سلحشوری در سربازان جنگی، تحریک عمده عمقی مغز، درمان اختلالات جنسی، اعتیاد و پارکینسون و شناخت عمیقتر در مورد هیجانات مغزی واستفاده از سلولهای بنیادی از مهمترین مباحث مربوط به حقوق و اخلاق عصب شناختی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به آن پرداخت.