به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست خبری، عرفان خسرویان رییس دانشگاه فنی و حرفهای با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
خسرویان گفت: دانشگاه فنی و خرفهای بزرگترین دانشکاه دولتی کشور است که زیرنظرنظام آموزشهای مهارتی فعالیت میکند.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش مهارتی در توسعه کشورافزود: آموزش مهارتی سهم مهمی در توسعه کشور دارد و برای تربیت نیروی ماهر استاندارد در صنایع، همه دولتها برنامه ریزی منسجمی دارند. در دانشکاه فنی و حرفهای برآن شدیم تا ساماندهی خوبی انجام دهیم که در نتیجه به طراحی کنفرانس ملی مهارت رسیدیم که در روزهای دو شنبه و سه شنبه ۳ و ۴ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به سه بخش کنفرانس ملی مهارت تصریح کرد: یک بخش مقالاتی که از طریق پژوهشگران و دانشگاهیان ارسال شده است. بخش دیگر مربوط به نشستهای سیاسی با حضور بخش دولتی و خصوصی و اعضای آموزش و عالی است که چالشهای مربوط به آموزش فنی مطرح میشود؛ و بخش سوم کارگاه آموزشی که در ارتباط با توانمندسازیهای افراد تدارک دیده شده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای آماری از مقالات ارسال شده ارائه داد و گفت: طبق آمار ۲۸۳ مقاله دریافتی بوده، ۵۱ درصد مقالات پذیرفته شده و ۱۴۵ مقاله نهایی شده که ۲۵ درصد به صورت شفاهی ارائه خواهند شد بقیه به شکل پوستر ارائه خواهد شد.
وی افزود: ۵ محور برای هسته اصلی کنفرانس تدوین شده که سعی شده در این کنفرانس به آن پرداخته شود. هدف کنفرانس شکلگیری به اکوسیستم تصمیمگیران حوزه آینده پژوهی و مهارت آموزی و مشاغل آینده در همه حوزهها مقالات طراحی شده است.
وی تصریح کرد: ۶۸ درصد مقالات با مشارکت آموزش عالی دانشگاههایی همچون تربیت مدرس و تهران و مابقی را مشاغل به خود اختصاص داده اند. همچین ۶۰ درصد مقالات بخش دولتی و ۴۰ درصد بخش خصوصی هستند.
خسرویان با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی مهارت در کشور ادامه داد: این کنفرانس برای اولین بار در ایران برگزار میشود. پس از برگزاری دو دوره در بخش ملی وارد حوزه بین المللی نیز میشویم. هدف اصلی کنفرانس، ایحاد تشریک مساعی و هماهنگی بین همه ذینفعان حوزه فنی و حرفهای در کشور است. دانشگاه علمی و کاربردی و سازمان فنی و حرفهای و بسیاری از بنگاهها به نوعی ذینفعان آموزش فنی و حرفهای هستند.
وی با اشاره به دستاورهای این کنفرانس افزود: نتیجه این کنفرانس منجر به همافرایی و انسجام برای تدوین مدلهای آموزشی در کشور میشود و در ذهن تصمیم گیران عالی کشور یک تصویر شفاف تری از چالشها و فرصتهای آموزش فنی و حرفهای ایجاد خواهد کرد.
خسرویان با اشاره به بودجه دانشگاه فنی و حرفهای گفت: در تمام دنیا سهم آموزش مهارتی سه برابر آموزش نظری است، زیرا نیاز به کارگاههای به روز و تکنسین دارد. سهم مواد اولیه برای ۲۰۰هزار دانشجو ۴۰۰ میلیون تومان است، چون آموزش گرانی است. اما برای دانشگاه فنی و حرفهای سرانهای در آموزش عمومی دیده شده و سرانه این دانشجویان یک سوم دانشجویان دانشگاه دولتی است.
وی با اشاره به اصلاحیههای انجام شده در این خصوص گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بودجه یک و دو هم همت بوده است که یک همت آن برای دستمزد هزینه شده است. هزینه بالای بازگشایی دانشکاه و خوابگاه پس از کرونا با کمک دولت برای سال اول پسا کرونا نزدیک به دو همت رسید و تا پایان ۱۴۰۲ به سه همت افزایش پیدا کرد.
وی در پایان یادآور شد: امیدواریم در این رویدادهای علمی بتوانیم اهمیت آموزش فنی و حرفهای را در ریل گذاری کشور جا بینداریم.